• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Catti41

...och det är vid såna här diskussioner jag bara rekommenderar Lady Dahmers trådar om genus för idioter och varför dagens vuxna män och kvinnor inte bär rosa spetsklänningar och liknande.

• deep purple

Jo,det verkar hänga en hel del "halvåttahosmej folk" här då då blir debatten lätt skev

• snorkan
    Veladis skrev 2011-02-25 12:32:54 följande:
    Han hade långklänning, ja. Det var en rätt trevlig krogrunda.

Med tanke på att vi levt ihop i åtta år, har ett aktivt sexliv och två barn, så är han troligen inte homosexuell. Skulle han vara transsexuell skulle han nog ha levt ut det mer, och inte bara den gången. Men skulle han berätta att han var det - vad skulle jag göra åt saken?

Det var fö ingen som skrattade åt oss, vi hade jättekul och jättetrevligt.
    Nej ingen skrattade som ni hörde.....folk kanske visade lite vett och etikett.....men vad dom pratade och skrattade åt när ni gått utom hörhåll vet du ju inte...
  • Veladis
    snorkan skrev 2011-02-25 12:33:21 följande:
    Haha....ja och hur många tror du denna person skulle ta på allvar om hon/han kom in på en arbetsintervju......(hur vet du att det är en kvinna?)
    Jag tror varken en man eller en kvinna i någon av de två utstyrslarna skulle få ett seriöst jobb, nej. tror du

Jag vet tat det var en kvinna för att det stod i texten som hörde till bilden.

Men en man i snickarkilt eller väldressad kjol, varför inte?
  • trettioplus
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-25 12:31:41 följande:
    Nej om nu en kvinna vill vara tillsammans me en kjolklädd man så är de väl upp till henne. Tror även att om du orkar läsa mer vad man skriver så står det att *så är det upp till dig* osv. Sluta va så lat. Är inte jobbigt att scrolla.
    Den här tråden är femhundra inlägg lång. Så, jo, så lat är jag.
    Dessutom uttrycker du dig inte alls som att det skulle föreligga någon frihet att göra som man vill, när du skriver att det ÄR på ett visst sätt och förfasar dig.
    Det är som att säga till en person att "du får naturligtvis göra som du vill - men fy fan som du ser ut!"
  • Veladis
    snorkan skrev 2011-02-25 12:35:46 följande:
    Nej ingen skrattade som ni hörde.....folk kanske visade lite vett och etikett.....men vad dom pratade och skrattade åt när ni gått utom hörhåll vet du ju inte...
    Näe. Och det bryr vi oss inte om heller.
    Varför skulle vi?
  • satakatse
    Anonym (***) skrev 2011-02-24 13:57:18 följande:
    Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 
    HAHAHHAHA!! Låter som en frusterad mammas som har förlorat kampen mot sin son som vill ha klänning på sig...
  • Anonym (Herregud)

Vad är det med folk? Skall det ens behöva bli en diskussion om det här?

Min mor jobbade som stand in på en förskola för några veckor sedan, tack och lov så har jag en fördomsfri mamma.
    Där var det en mamma som kom med sin son till dagis, i klänning.
    Min mamma frågade nyfiket om det, och mamman svarade att han älskar klänningar. Han tycker kjolar och klänningar är jätte fina och förstår inte varför inte han skall få ha det. Och mamman respekterade sin sons könslor, och lät honom ha det. Min mamma berättade det här för mig, för hon tyckte det var så härligt med öppensinnade föräldrar.
    Men det måste vara fruktansvärt jobbigt att stå upp för sitt barn, när människor med ständiga åsikter om hur saker ska och inte ska vara skall hoppa på en och ifrågasätta hela tiden. Människor är olika, det kan mycket väl bara vara en fas.

På en annan förskola var det en pojke som klätt ut sig till prinsessa på dagis, med klackskor när hans föräldrar kom för att hämta. De hade blivit jätte upprörda och sagt till personalen att deras son aldrig fick klä sig så igen.

Det härliga och underbara med barn är att det inte har några bestämda syner på hur saker ska och inte ska vara. De lär, och accepterar. Såvida inte deras föräldrar berättar hur saker 'ska' vara.
    Människor är alla olika, borde vi inte ha lärt oss det vid det här laget?
    Och kläder bestämmer väl inte hur eller vem man är.

• Jagsajudet
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-25 12:26:01 följande:
    Ja, för en man är en man och en kvinna är en kvinna. Vill inte vara tillsammans med en man som klär sig i klänningar, sminkar sig och använder kvinnliga underkläder. En man är starkare av naturen och har en helt annan kroppsform. Du kanske vill ändra de också. Annars är de ju inte jämnställt.  Nej vilken tur de är att de enda stället jag sett att folk vill män ska bära kvinnokläder är här på fl.. tack och lov.
    Nej jag är bara trött på de sociala roller och regler som tillskrivs könen! Som begränsar könen!

Du har säkert träffat på män som vill bära kvinnokläder även i verkliga livet, men du verkar ju inte vara en sån person man skulle våga berätta det för. Du skulle ju bara uscha och fya!
  • Anonym (omg...)
    trettioplus skrev 2011-02-25 12:36:14 följande:
    Den här tråden är femhundra inlägg lång. Så, jo, så lat är jag.
    Dessutom uttrycker du dig inte alls som att det skulle föreligga någon frihet att göra som man vill, när du skriver att det ÄR på ett visst sätt och förfasar dig.
    Det är som att säga till en person att "du får naturligtvis göra som du vill - men fy fan som du ser ut!"
    Då klickar man enkelt på visa endast. Svårt? Ja? Menar du då att det är bättre ja ljuger om en man frågar om den här kjolen är fin som han har på sig? Då får han väl ha på sig den. Men de är jävligt fult. Sen om du tycker om att ljuga för folk så okej.
Svar på tråden Pojke i klänning?!