• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Anonym (Lär dig hyfs)

TS, det var fruktansvärt ohövligt av dig att vara så näsvis och komma och ifrågasätta ett barns klädsel! Det visar bara på att du saknar hyfs, eftersom du lägger dig i en främmande människas liv och val, när du inte har anledning att göra det.

Skadar det pojken om han har klänning på sig, eller vad? Varför skulle han inte kunna ha en klänning? Får flickor inte ha byxor heller?

• snorkan
    Veladis skrev 2011-02-25 12:35:50 följande:
    Jag tror varken en man eller en kvinna i någon av de två utstyrslarna skulle få ett seriöst jobb, nej. tror du

Jag vet tat det var en kvinna för att det stod i texten som hörde till bilden.

Men en man i snickarkilt eller väldressad kjol, varför inte?
    Min man har som sagt åxå en hantverkar kilt, som en ROLIG grej, inte för att någon av oss tycker att det är varken snyggt eller sexigt.....han skulle förövrigt ALDRIG dra på sig en klänning tack och lov
  • Veladis
    Anonym (Herregud) skrev 2011-02-25 12:38:27 följande:

På en annan förskola var det en pojke som klätt ut sig till prinsessa på dagis, med klackskor när hans föräldrar kom för att hämta. De hade blivit jätte upprörda och sagt till personalen att deras son aldrig fick klä sig så igen.

Det härliga och underbara med barn är att det inte har några bestämda syner på hur saker ska och inte ska vara. De lär, och accepterar. Såvida inte deras föräldrar berättar hur saker 'ska' vara.
    Människor är alla olika, borde vi inte ha lärt oss det vid det här laget?
    Och kläder bestämmer väl inte hur eller vem man är.

Detta har jag också varit med om. Barnen har jättekul i prinsess/danskjolar och klackskor, pojkar och flickor om vartannat. Då kommer en pojkes mamma in och skriker "Men vad gööör du, ta av dig det där GENAST".

"Barn kan vara elaka och retas"
    My ass.
    Det är föräldrarna som beter sig ruttet så det skriker om det.
  • Anonym (omg...)
    Jagsajudet skrev 2011-02-25 12:38:36 följande:
    Nej jag är bara trött på de sociala roller och regler som tillskrivs könen! Som begränsar könen!

Du har säkert träffat på män som vill bära kvinnokläder även i verkliga livet, men du verkar ju inte vara en sån person man skulle våga berätta det för. Du skulle ju bara uscha och fya!
    På vilket sätt begränar de könen? Mannen och kvinnan har fortfarande olika kroppsformer. Då begränsar det ju också könen att mannen är starkare och kan göra vissa saker som kanske är för tungt för kvinnan. Och de är ju orättvist att mannen kan stå upp och pinka. Hur löser du det? Kanske genom stympning av mannen så han också MÅSTE sitta ner.
  • Priceless Perfection
    Catti41 skrev 2011-02-25 12:35:18 följande:
    ...och det är vid såna här diskussioner jag bara rekommenderar Lady Dahmers trådar om genus för idioter och varför dagens vuxna män och kvinnor inte bär rosa spetsklänningar och liknande.
    Varsågod, det är bara att lämna tråden om den inte lever upp till din intelligensnivå.
    Du är den enda som begränsar dig
  • PennyD
    Flickor i klänning = utklädda till kvinnor

Pojkar i klänning = utklädda till kvinnor

Ingen av dem är kvinnor. Och klänningar (i kvinnlig modell) är framtagna för att smickra och sitta på en kvinnokropp.

Att rollspela och klä ut sig hör barndomen till. Det är faktiskt vad den mesta leken tycks gå ut på.
  • Takhiza
    Anonym (***) skrev 2011-02-24 13:57:18 följande:
    Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 
    Om "Linus" VILL ha klänning så låt honom ha klänning.
  • Nording

Jag vet inte riktigt vad man ska säga här, jag anser som så att ville pojken ha klänning på sig så ska han få ha klänning.. Allt är intressant för barn och vill dom testa så låt dom..
    Men nu vet jag ju inte ifall det var så det låg till eller ifall det bara var mamman som ville klä honom i klänning..
    Jag tycker själv sånt där är så himla svårt, vem f'n säger att bara för att jag har en son så vill han gå klädd i arbetskläder eller i en tröjja med bilar på?. Utan föräldrar klär ju sina barn i vad dom tycker är snyggt..(absolut inte i vad barnet anser att dom vill ha på) Det är ju vi som gör våra barn intresserade i saker eftersom vi introducerar dom i det..
    Och helt ärligt så är ju strumpbyxor helt underbart plagg! Min son har gode ofta på sig ett par strumpbyxor med en kanske lite större t-shirt.. Jag vet inte ifall jag på någotsätt gör honom illa i det?. men samtidigt så rör han sig perfekt i det och det är varken för varmt eller för kallt !
    När barnet bli nog gammal för att säga själv vad dom vill så får dom ju bestämma lite då, men tillsvidare är det ju mamman/pappan som "bestämmer". Jag tror pojken där tycker säkert bara det är skönt att få springa omkring i klänning, och ifall pojken mår illa ut av det så kommer det nog märkas snabbt...
    Låt våra barn ha på sig det dom vill, och innan så låt föräldrarna bestämma.. Om inte barnet visar annat tecken!. :)

• Veladis
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-25 12:42:20 följande:
    På vilket sätt begränar de könen? Mannen och kvinnan har fortfarande olika kroppsformer. Då begränsar det ju också könen att mannen är starkare och kan göra vissa saker som kanske är för tungt för kvinnan. Och de är ju orättvist att mannen kan stå upp och pinka. Hur löser du det? Kanske genom stympning av mannen så han också MÅSTE sitta ner.
    Finns det bara en kroppsform per kön?
    Ska jag vänta tills min man kommer hem om bilen behöver skottas fram eller om det behöver huggas ved för att han är man och därmed automatiskt starkare.
    Jag kan stå och kissa och min dotter med, kan inte du? Gör det mig till man? Min man sitter oftast ner och kissar, liksom vår son. Gör det dem till kvinnor?
    Det är inte så enkelt som att bara generalisera och göra det till en sanning.
  • trettioplus
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-25 12:38:47 följande:
    Menar du då att det är bättre ja ljuger om en man frågar om den här kjolen är fin som han har på sig? Då får han väl ha på sig den. Men de är jävligt fult. Sen om du tycker om att ljuga för folk så okej.
    Sannolikheten för att någon man skulle fråga just dig det är väl ganska liten, tror du inte?
    Det är en enorm skillnad på att ljuga och att låta bli att kleta sina negativa åsikter på folk som inte bett om det.

Sedan är ett klädesplagg i sig lika snyggt oavsett vem som har det, naturligtvis.
    Om det däremot SITTER bra, beror på kroppsform. Kjol är något som hänger likvärdigt på de allra flesta kroppsformer.
Svar på tråden Pojke i klänning?!