• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • deep purple

Rollspel kan nog även få barnen att hitta rätt och även förhindra att de blir avvikande senare i livet. Dock behöver inte rollspelet börjas innan barnet kommit fram till dagis

• Poison82
    Veladis skrev 2011-02-25 11:31:07 följande:

Men det är ju inte det vi säger.

Vi säger att det visst finns pojkar och flickor rent biologiskt, men att det finns olika sätt att vara pojke och flicka på, och alla sätt måste få vara OK.

Halvt om halvt faktiskt. Jag tycker det går förlångt med det. Jag tycker inte klänning, kjol eller tunika hör hemma på en pojke. Där finns så fina andra kläder, varför välja just detta? Vad är det som är så himla fel med att vissa få saker är flickigt och andra pojkigt? Varför ska man så tvunget ha allt unisex? Är ju snack om att det ska bli fullkomligt normalt att döpa en tös till Bengt och på någon förskola läste jag dom inte sa han eller hon utan hen. Liksom snälla, varför ska allt tvunget gå för långt?
  • Anonym (omg...)
    Veladis skrev 2011-02-25 12:45:02 följande:
    Finns det bara en kroppsform per kön?
    Ska jag vänta tills min man kommer hem om bilen behöver skottas fram eller om det behöver huggas ved för att han är man och därmed automatiskt starkare.
    Jag kan stå och kissa och min dotter med, kan inte du? Gör det mig till man? Min man sitter oftast ner och kissar, liksom vår son. Gör det dem till kvinnor?
    Det är inte så enkelt som att bara generalisera och göra det till en sanning.
    Sluta gör dig dum. Du vet att män och kvinnors kroppsform är olika. även om alla inte ser likadan ut. Läs inlägget noggrannare. De som är FÖR tungt för kvinnan. En yxa klarar väl vem som helst att hålla i. Samma sak som en spade me snö i. Nej jag sitter ner. Väldigt fräsch dina lår måste vara om du tvingas pinka ute.
  • Anonym (NEJ)

Män och kvinnor ser olika ut och är olika och vi passar i olika saker. Och vi är bättre på vissa saker. Män är oftast fysisk starkare, så för mig är det mer naturligt att dom gör karlgöra. Och flickor passar bättre i klänning. Det skulle se för konstigt ut på en pojke. Så barn retar inte varann ? Vilken drömvärld kommer du ifrån ??

• trettioplus
    deep purple skrev 2011-02-25 12:47:34 följande:
    Rollspel kan nog även få barnen att hitta rätt och även förhindra att de blir avvikande senare i livet. Dock behöver inte rollspelet börjas innan barnet kommit fram till dagis
    Ja, för det vore ju fruktansvärt om en person blev avvikande.
    Hua!
    Personer som kan stå emot grupptryck kan vi inte ha i vårt samhälle, hur skulle det se ut?
  • trettioplus
    Anonym (NEJ) skrev 2011-02-25 12:50:33 följande:
    Män och kvinnor ser olika ut och är olika och vi passar i olika saker. Och vi är bättre på vissa saker. Män är oftast fysisk starkare, så för mig är det mer naturligt att dom gör karlgöra. Och flickor passar bättre i klänning. Det skulle se för konstigt ut på en pojke. Så barn retar inte varann ? Vilken drömvärld kommer du ifrån ??
    I stora delar av världen har män klänningsliknande plagg.
  • Catti41
    Priceless Perfection skrev 2011-02-25 12:42:40 följande:
    Varsågod, det är bara att lämna tråden om den inte lever upp till din intelligensnivå.
    Du har rätt. Lady Dahmers tråd som jag refererade till heter inte Genus för idioter utan Genus för ovetande och fördomsfulla.
  • Jagsajudet
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-25 12:42:20 följande:
    På vilket sätt begränar de könen? Mannen och kvinnan har fortfarande olika kroppsformer. Då begränsar det ju också könen att mannen är starkare och kan göra vissa saker som kanske är för tungt för kvinnan. Och de är ju orättvist att mannen kan stå upp och pinka. Hur löser du det? Kanske genom stympning av mannen så han också MÅSTE sitta ner.
    Men är du seriös? Du drar det till det extrema. Vem förespråkar tvångsstympning av snoppen så att vi alla måste sitta ner och kissa?

Du ser inte hur uppdelat samhället är? Hur exempelvis arbetsmarknaden ser ut? Menar du på allvar att kvinnors kroppar är GJORDA för vårdyrken tex (som för övrigt oftast är tungt som bara den)?

Du har inte varit på barnavdelningen i en klädaffär? Sett hur färgerna skiljer sig? Kräver kroppsformen detta? Kan min son inte ha rosa för att han har en snopp på ett par centimeter? Är den i vägen? I övrigt är ju hans kroppsform exakt lika dan som en knubbig flicka i hans ålder (9 månader).

.
  • Anonym (omg...)
    trettioplus skrev 2011-02-25 12:52:32 följande:
    I stora delar av världen har män klänningsliknande plagg.
    Men vilken tur att jag inte bor i den delen av världen! Men ni som vill ha män i kvinnokläder kan ju flytta dit.
Svar på tråden Pojke i klänning?!