• Anonym

Klamydia? Omöjligt!

Min läkare ringde nyss. Testen hade kommit tillbaka positiva! Jag har inte varit med nån annan än min man och han har bara varit med mig. Kan man begära att få göra om testerna?

• Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!
  • envärkandebarnlängtan
    Kya skrev 2011-03-09 09:50:31 följande:
    hur ska hon annars kunnat få sjukdomen? det är en sexuellt överförbar sjukdom, vet du.

Klamydia orsakas av bakterier som kan finnas i urinröret och slidan, och ibland även i ändtarmen. Klamydia kan orsaka ögoninfektion och har även hittats i svalget. Bakterien kan smitta vid nära slemhinnekontakt, om du har sex utan kondom, vid vaginala samlag, analsex och oralsex. Man tror inte att klamydia kan smitta från mun till mun genom kyssar.

saxat från vårdguiden.

Ja, som jag skre är klamydia en sexuellt överförbar sjukdom.

Men bakterien måste uppstå någonstans och sedan föras vidare vid sexuella kontakter.

Min syster som är gynläkare har förklarat för mig att klamydiabakterien alltid uppstår hos en kvinna och då i hennes urinrör. Man kan alltså vara oskuld och ändå få klamydia i underlivet.

För även om det smittar vid oskyddade sexuella kontakter måste ju bakterien uppkomma någonstans. Är du med? 
  • arianne03
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 09:46:53 följande:
    Men klamydia är väl en bakterie som uppstår i kvinnans urinrör?

Den borde ju börja någonstans. Bara för att det är en sexuellt överförbar sjukdom innebär inte det att sexuellt umgänge är vad som har fått klamydia att uppstå hos en kvinna.
    Däremot kan det såklart smitta vid oskyddade samlag. 
    Nej, inga bakterier "uppstår" inuti folk! Klamydiabakterien måste man bli smittad med.

Dock TS-på en del ställen (alla?) testar man för Klamydia med PCR (en speciell teknik), och det FINNS en teoretisk risk att det blivit något fel med provet (falsk positiv). Dock, om du tetsar om och det fortfarande är positivt så är det nog tyvärr så att din man inte varit riktigt ärlig.

Eller, han kanske var oskuld, men haft oralsex/petting med nån annan - alla har ju oilka definitioner på vad som är sex.
  • envärkandebarnlängtan
    arianne03 skrev 2011-03-09 09:56:06 följande:
    Nej, inga bakterier "uppstår" inuti folk! Klamydiabakterien måste man bli smittad med.

Dock TS-på en del ställen (alla?) testar man för Klamydia med PCR (en speciell teknik), och det FINNS en teoretisk risk att det blivit något fel med provet (falsk positiv). Dock, om du tetsar om och det fortfarande är positivt så är det nog tyvärr så att din man inte varit riktigt ärlig.

Eller, han kanske var oskuld, men haft oralsex/petting med nån annan - alla har ju oilka definitioner på vad som är sex.
    Men fortfarande måste bakterien uppstå någonstans för att kunna orsaka smitta!
  • arianne03
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 10:00:10 följande:
    Men fortfarande måste bakterien uppstå någonstans för att kunna orsaka smitta!
    Eh hur menar du nu? Pratar vi om evolutionen? Klamydiabakterier har funnits ett tag nu (miljarder år), och det uppstår inga nya bakterier huxflux.
  • envärkandebarnlängtan
    arianne03 skrev 2011-03-09 10:02:37 följande:
    Eh hur menar du nu? Pratar vi om evolutionen? Klamydiabakterier har funnits ett tag nu (miljarder år), och det uppstår inga nya bakterier huxflux.
    Då är du varmt välkommen att förklara hur jag som 12 årig oskuld kunde testa positivt för klamydia.
    Jag hade inte ens kysst en pojke vi det laget.

Klamydiatestet togs i samband med att jag skulle få p-piller pga svåra blödningar. Det gjordes om pga att det skulle vara rent omöjligt att jag hade klamydia, men även test nr 2 var positivt.
  • arianne03
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 10:06:01 följande:
    Då är du varmt välkommen att förklara hur jag som 12 årig oskuld kunde testa positivt för klamydia.
    Jag hade inte ens kysst en pojke vi det laget.

Klamydiatestet togs i samband med att jag skulle få p-piller pga svåra blödningar. Det gjordes om pga att det skulle vara rent omöjligt att jag hade klamydia, men även test nr 2 var positivt.
    Du kan ha blivit smittad av din mor vi förlossningen, och sedan låg det latent.

www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp
  • envärkandebarnlängtan
    arianne03 skrev 2011-03-09 10:07:34 följande:

www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?top...
    Nej, så är inte fallet. Min mor klamydiatestades under graviditeten och hon var negativ.
  • envärkandebarnlängtan
    arianne03 skrev 2011-03-09 10:07:34 följande:

www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?top...
    Dessutom får bara smittade barn ögoninfektion och eller lunginflammation. Inte klamydia i underlivet.
Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!