• Anonym

Klamydia? Omöjligt!

Min läkare ringde nyss. Testen hade kommit tillbaka positiva! Jag har inte varit med nån annan än min man och han har bara varit med mig. Kan man begära att få göra om testerna?

• Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!
  • zxwhf

Men det vore ju alldeles fantastiskt om klamydiabakterier bara kunde uppstå huxflux! Tänk vilken chans för forskarna att studera livets uppkomst! Dessutom kan vi direkt stryka teorin om att liv bara uppstått en gång på jorden - uppenbarligen uppstår liv spontant lite här och där!

Nej men det hör du väl själv att det är orimligt? Man blir smittad av klamydia, på ett sätt eller annat. Annars vore det en världssensation.

• envärkandebarnlängtan
    zxwhf skrev 2011-03-09 10:20:16 följande:
    Men det vore ju alldeles fantastiskt om klamydiabakterier bara kunde uppstå huxflux! Tänk vilken chans för forskarna att studera livets uppkomst! Dessutom kan vi direkt stryka teorin om att liv bara uppstått en gång på jorden - uppenbarligen uppstår liv spontant lite här och där!

Nej men det hör du väl själv att det är orimligt? Man blir smittad av klamydia, på ett sätt eller annat. Annars vore det en världssensation.
    Det är ju inte ett dugg orimligt eftersom att det faktiskt har hänt.
    Hur skulle jag annars ha fått klamydia vid den åldern utan att ha haft något som helst sexuellt umgänge?
    Att hålla på med pojkar fanns inte på världskartan för mig. Jag lekte fortfarande med dockor och barbie då. 
  • Joppelina
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 10:09:21 följande:
    Nej, så är inte fallet. Min mor klamydiatestades under graviditeten och hon var negativ.
    Ett negativt klamydiatest betyder inte alltid att man ej har smittan.

Inte så konstigt att Klamydia sprids så mycket när så många är så okunniga.
  • GrodanHopp

Din mamma smittar dig vid förlossningen o du får de i ögonen. Din mamma torkar bort nått skräp ur dina ögon o byter sen blöja på dig. Vipps så har du klamydia i underlivet!! För bakterier uppstår inte bara..!

• envärkandebarnlängtan
    GrodanHopp skrev 2011-03-09 10:30:06 följande:
    Din mamma smittar dig vid förlossningen o du får de i ögonen. Din mamma torkar bort nått skräp ur dina ögon o byter sen blöja på dig. Vipps så har du klamydia i underlivet!! För bakterier uppstår inte bara..!
    Nej, min mamma hade inte klamydia vid förlossningen.
    Hade jag haft en klamydiainfektion i ögonen som barn hade jag behandlats för det för det blir ju som en ögoninfektion. Någon sådan har jag inte haft.
    Dessutom smittar det inte så genom att byta en blöja. Du måste vara i kontakt med slemhinnor och eller urinrör för att smittan ska överföras och där petar man inte med fingrarna på små barn. 
  • GrodanHopp

Då återstår bara ett alternativ.. Tyvärr:( för bakterier uppstår inte bara ur tomma intet.

• Anonym

"Vid symtomgivande infektion ligger vanligtvis smittotillfället några veckor tillbaka i tiden. Klamydia ger dock ofta upphov till kroniskt persisterande infektion eller latenta infektioner utan symtom. Asymtomatiska infektioner kan senare aktiveras och bli symtomgivande. Smittotillfället i dessa fall kan ligga flera år tillbaka i tiden. Det finns inga biologiska eller kliniska hållpunkter för en övre tidsgräns för persisterande klamydiainfektion. Denna kunskap är viktig att känna till när infektion diagnostiseras hos gravida kvinnor, blivande fäder och nyfödda barn och kräver noggrann information och gott omdöme vid smittspårningen."

Från Infpreg.

Inte fanken uppstår en bakterie hos kvinnan bara sådär.

• envärkandebarnlängtan
    GrodanHopp skrev 2011-03-09 10:39:57 följande:
    Då återstår bara ett alternativ.. Tyvärr:( för bakterier uppstår inte bara ur tomma intet.
    Jaha. Och vilket alternativ skulle det vara? 

• Anonym (Frida)

TS: Jag gjorde precis som du ett klamydiatest på MVC när jag var gravid med mitt första barn. Jag och min man hade testat oss innan vi hade sex första gången, då fick vi negativt. Två år senare på MVC fick jag positivt! Jag var lika säker som du på att min man aldrig någonsin skulle vara otrogen. Jag gjorde testet igen som visade positivt, igen. Men jag kände mig så säker på att han absolut inte hade varit otrogen (han var ju jämt med mig såvida han inte jobbade! träffade aldrig kompisar, handlade inte ens utan mig...). Men det visade sig, tre år senare, att han visst varit otrogen. Det kom fram i ett stort gräl. Jag lämnade och hatar mig själv än idag för att jag litade på blint på min man. 

Jag är ledsen och säga det, men han är mest sannolikt otrogen. Förväxlingar av prover sker typ aldrig.

Uppdatera så fort du vet något! 

Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!