Anonym (.......) skrev 2011-03-18 09:15:06 följande:
okej och varför skulle det inte kunna va så att nån på labet har gjort fel då. den orka kanske inte göra ett omtest och tyckte väl att de är bättre att då ge ett posetivt svar. de kan alltid bli fel när det är människor inblandade.
den personen kanske hadde samma sett att se på unga människor som en läkare jag träffa på vc när jag kom dit med smärtor i magen. jag va singel ca 25 år han tjata om graviditet jag svara nej jag är singel har inte vart med nån sen jag blev singel.sen skulle det göras ett klamydiatest å en gyn undersökning. min livmoder tapp va "förstöd " det va hans ord och det tyde på klamydia infektion sa han. jag sa att jag har inte varit med någon sen jag blev singel. hadde då vart singel i över 1 år. han gav sig inte. jag hadde desutom testat mig när jag blev singel pga att mitt ex hadde varit otrogen så jag viste att jag va "ren" från sjukdomar. men det lyssna han inte på utan det sista han sa innan jag gick va att vi får svaret om en vecka och då får du säga vilka du haft sex med. jag fick svaret 1 vecka senare det va inte klamydia
Det behöver inte ens vara så att någon gjort något fel - jag ser labbprover svisha förbi hela tiden och massor av saker påverkar resultatet. Om testet var inconclusive eller avvikande så kan det vara för att det prov som TS tillhandahöll innehöll något som skapar likartade antikroppar eller på något annat sätt gjorde det omöjligt att få ett säkert svar. Som jag skrev ovan: man såg en avvikelse och tillämpar säkerhetsprincipen. Provet i sig kan vara helt rätt genomfört - det är hanterandet av att meddela detta som har brustit och det är förmodligen en rutinfråga. Antagligen hanterar de få människor i TS ovanliga, men inte unika, situation.
Folk som har en sexuell historia före sin nuvarande relation och som inte testat sig innan den nya inleddes tänker antagligen att de hade det sen innan om de inte har anledning att misstänka otrohet. Det blir inte såhär stort för de flesta, för de flesta är inte så fixerade vid att båda parter skall vara oskulder och aldrig ha varit med någon annan.
Vårdens rutin vid avvikande provsvar + Oskulds-kult = Panik!
Det bästa hade naturligtvis varit om rutinen varit att meddela "Tyvärr kunde vi inte få ett tillförlitligt svar ur provet du tillhandahöll och vi behöver testa om dig." Detta i sin tur beror på hur rutinen på labbet ser ut. Om det tex läggs in som ett binärt val i en databas-cell så har labassen inte så mycket att välja på, och syrran eller läkaren som ska lämna provsvaret kanske bara har informationen från labb-databasen att gå på.
TS - ditt landsting kan ringa mig så kommer jag och kodar ett till val, eller lägger in en extra kolumn i databasen så slipper de sån här hallaballoo i fortsättningen. Jag kostar £300 i timmen, plus resan förstås, men det kanske det kan vara värt.