• Anonym

Klamydia? Omöjligt!

Min läkare ringde nyss. Testen hade kommit tillbaka positiva! Jag har inte varit med nån annan än min man och han har bara varit med mig. Kan man begära att få göra om testerna?

• Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!
  • Silje02

envärkandebarnlängta n: Nej du är ingen källa. Det du säger är hörsägen. Och klamydia kan man inte få bara sådär ut i det blå. Du hade blivit smittat på ett eller annat sätt.

• arianne03
    Anonym skrev 2011-03-09 11:51:59 följande:
    Ja jag tycker att informationen därifrån är väldigt tydlig, och jag kan inte se någonting i den informationen som tyder på att klamydia smittar genom sperma.
    Klamydia är en bakterie som främst sätter sig i slemhinnorna i slidan, urinröret och analen och överförs mellan personer när slemhinnorna kommer i kontakt med varandra. Klamydia överförs också via sperma och slidsekret. Klamydia sprids framförallt genom samlag, antingen slidsamlag eller analsamlag.

Från:
    www.umo.se/Sex/Konssjukdomar/Klamydia/
  • Andrea85
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 11:58:35 följande:
    Jag ÄR en källa till det. 
    Om du läser de inlägg jag har skrivit ser du varför.  
    fast det kan inte det. alltså du kan ha satt dig snett på en toa där nån med klamydia just suttit eller nått. Jävligt ovanligt men inte omöjligt, vilket dock spontan bakterieuppkomst ur luften är
  • Anonym (sorry...)

Jag kan bara skriva så här:
    Sorry....du lever just nu i förnekelse. Om du inte varit med nån annan så har han det.
    Thats fact!! Och jag beklagar verkligen.

"man får inte klamydia på toalett sittsen på finlandsfärjan"

• Probably the best    in the
    Silje02 skrev 2011-03-09 10:49:22 följande:
    Inkubationstiden för klamydia är några dygn till några veckor. Man kan således inte bära på det i flera år. Så antingen så är det negativit eller så har din man eller du faktiskt haft någon annan.
    Klart man kan eftersom man inte behöver ha några symtom!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-09 11:43:32 följande:
    " Hur märker jag att jag har klamydia?
    2De allra flesta märker inte att de har infektionen, eftersom smittan ofta inte ger några symtom alls. Man kan vara bärare av klamydia i flera år utan att man märker något. Några får flytningar eller sveda när man kissar. Tjejer kan dessutom få mellanblödningar och smärta från underlivet. "

www.liv.se/Halsa-och-vard/Folkhalsa/Klamydia/

Det kan visst ligga vilande i flera år, så kom inte och säg nåt annat

Förlåt TS för OT, jag har tyvärr inga råd till dig, men hoppas för er skull att det blivit något fel på testerna.
    Det är ju skillnad på att ligga latent och att inte märka att man har smittan. När något ligger latent bryter smittan inte ut i kroppen, utan ligger bara vilande, men om man (som är vanligt med klamydia) inte märker att man har det kan man ändå smitta. Munherpes kan man tex ha latent i kroppen utan att smitta, men när blåsorna kommer är det inte längre latent och då kan man smitta.

Ts: det är ju ganska enkelt att göra ett extra klamydiatestet så finns det inga tvivel om hur det ligger till sedan. Om du vet med dig att du inte har haft sex med någon annan (eller testat dig mellan dina partners) så måste ju smittan komma från din man. Klamydia uppstår ju inte ur tomma intet precis. Man kan som sagt gå länge med smittan utan att upptäcka den om man inte testar sig. Går man med obehandlad klamydia för länge kan man få svårt eller att skaffa barn.
  • envärkandebarnlängtan
    Andrea85 skrev 2011-03-09 12:01:31 följande:
    fast det kan inte det. alltså du kan ha satt dig snett på en toa där nån med klamydia just suttit eller nått. Jävligt ovanligt men inte omöjligt, vilket dock spontan bakterieuppkomst ur luften är
    Men klamydia smittar inte från toalettsits till underliv. Det krävs kontakt med slemhinnor och urinrör för det. Och inte sjutton satt jag och sniglade på toaletter.
    Silje02 skrev 2011-03-09 12:00:43 följande:
    envärkandebarnlängta n: Nej du är ingen källa. Det du säger är hörsägen. Och klamydia kan man inte få bara sådär ut i det blå. Du hade blivit smittat på ett eller annat sätt.
    Hur skulle jag ha blivit smittad som 12-åring?
  • Insatt
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 12:09:36 följande:
    Men klamydia smittar inte från toalettsits till underliv. Det krävs kontakt med slemhinnor och urinrör för det. Och inte sjutton satt jag och sniglade på toaletter.
    Silje02 skrev 2011-03-09 12:00:43 följande:
    Hur skulle jag ha blivit smittad som 12-åring?
    Ja du, troligare från en toasits än spontant. Sexuella övergrepp när du inte var vid medvetande kanske? Bakterier uppstår inte ur tomma intet!
  • Anonym
    arianne03 skrev 2011-03-09 12:00:59 följande:
    Klamydia är en bakterie som främst sätter sig i slemhinnorna i slidan, urinröret och analen och överförs mellan personer när slemhinnorna kommer i kontakt med varandra. Klamydia överförs också via sperma och slidsekret. Klamydia sprids framförallt genom samlag, antingen slidsamlag eller analsamlag.

Från:
    www.umo.se/Sex/Konssjukdomar/Klamydia/
    Tack. Den där informationssidan var mycket bättre än vårdguidens som är vilseledande och direkt felaktig.
  • Anonym
    Sommarlöv skrev 2011-03-09 11:39:13 följande:
    Det hände faktist mig. Jag fick fel provsvar på ett cellprov i livmodern. De testade igen och då var allt ok. De sa själva att det måste blivit något fel. Fast det är nog väldigt. väldigt ovanligt att det blir så. Skulle jag var du TS, så hade jag nog tagit ett snack till med min man.....
    När jag var och gjorde cellprovtagning sist sa gynekologen att om det skulle vara någon förändring så hör vi av oss och gör ett nytt prov och då brukar det oftast ha försvunnit av sig själv. Så det är nog mer troligt att det fanns någon liten ofarlig förändring som sedan hade försvunnit av sig själv när du testades igen. De är extremt noga med att inte blanda ihop provsvar och prover. Men visst, någon gång kan det säkert bli fel.
Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!