• Anonym

Klamydia? Omöjligt!

Min läkare ringde nyss. Testen hade kommit tillbaka positiva! Jag har inte varit med nån annan än min man och han har bara varit med mig. Kan man begära att få göra om testerna?

• Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!
  • wity

Klamydia är en sexuellt överförbar sjukdom. Klamydia smittar också vid anal- eller oralsex, eller vid kontakt med en infekterad persons könsdelar. Man kan inte få klamydia från toalettsitsar, handdukar eller baddräkter och heller inte från bastubadande eller simbassänger.

Hoppas att det blivit något strul med testet, annars har nog din man något han vill tala om för dig!

♥ Tyra 031010 ♥ Wilhelm 050628 ♥ Alvin 100826 ♥
  • Eleator

Vilken rolig tråd! Du som tror att klamydiabakterier kan uppstå helt magiskt, gäller det även andra bakterier, virus och livsformer? SJÄLVKLART kan de inte det. På något sätt har du blivit smittad. Lekt doktor med något annat barn på dagis kanske?

Angående apotekets klamydiatest: Det är inte bara att gå hem och testa, testet ska fortfarande skickas in till ett labb innan man kan få svar. 

• Anonym

Är du säker på att din man inte ha varit otrogen ? Har han testat sig oxå ?

• envärkandebarnlängtan
    Anonym (falskt positivt) skrev 2011-03-09 14:07:16 följande:
    Det där är fel. Klamydiabakterien kan inte uppstå där av sig självt. Den kan leva där men måste ha kommit utifrån från början.

1986 är länge sedan. Jag har läst att man förut hade problem med att klamydiatesterna även visade positivt för en del andra bakterier. Att andra bakterier på något vis korsreagerade med reagensen som ska indikera klamydia. Så kanske det kan ha varit?
    Jag har ingen aning om det kan ha varit så att testerna på den tiden gav positivt utslag på andra bakterier. Men efter en penicillinkur var testet negativt.

Jag var på sommarkollo när jag var 11. Ett vidrigt kollo där vi bodde i en hydda i skogen typ. Fanns ingen dusch, sjö eller något annat så att man kunde sköta sin hygien ordentligt.
    Om man inte bortser från "byttan" där alla 14 barnen och fröknarna tvättade sig. Samma vatten i 1 vecka. *Blä*
    Fick en jättejobbig uvi som jag behandlades för i omgångar efter det där kollot men uvin ville inte ge sig. Sedan kom blödningsrubbningarna. Så husläkaren skickade vidare till gyn och där konstaterades klamydia. Eftersom att jag inte hade haft någon form av sexuellt umgänge antogs det att bakterien hade "odlats" fram av sig själv. Antingen pga den dåliga hygienen under den veckan eller pga alla urinvägsinfektioner. Enligt dem var det inte alls omöjligt då bakterien måste börja någonstans. 
  • Kya
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 14:15:48 följande:
    Jag har ingen aning om det kan ha varit så att testerna på den tiden gav positivt utslag på andra bakterier. Men efter en penicillinkur var testet negativt.

Jag var på sommarkollo när jag var 11. Ett vidrigt kollo där vi bodde i en hydda i skogen typ. Fanns ingen dusch, sjö eller något annat så att man kunde sköta sin hygien ordentligt.
    Om man inte bortser från "byttan" där alla 14 barnen och fröknarna tvättade sig. Samma vatten i 1 vecka. *Blä*
    Fick en jättejobbig uvi som jag behandlades för i omgångar efter det där kollot men uvin ville inte ge sig. Sedan kom blödningsrubbningarna. Så husläkaren skickade vidare till gyn och där konstaterades klamydia. Eftersom att jag inte hade haft någon form av sexuellt umgänge antogs det att bakterien hade "odlats" fram av sig själv. Antingen pga den dåliga hygienen under den veckan eller pga alla urinvägsinfektioner. Enligt dem var det inte alls omöjligt då bakterien måste börja någonstans. 
    ja det låter ju som sagt helt galet. klamydia är inget som växer fram pga andra bakterier. eller pga dålig hygien. du MÅSTE ha blivit smittad med den, det är det enda svaret som finns. har du haft klamydia, så har du blivit smittad på något sätt, någon gång.
    F och L, mina stjärnor :)
  • Joppelina
    Eleator skrev 2011-03-09 14:08:40 följande:
    Vilken rolig tråd! Du som tror att klamydiabakterier kan uppstå helt magiskt, gäller det även andra bakterier, virus och livsformer? SJÄLVKLART kan de inte det. På något sätt har du blivit smittad. Lekt doktor med något annat barn på dagis kanske?

Angående apotekets klamydiatest: Det är inte bara att gå hem och testa, testet ska fortfarande skickas in till ett labb innan man kan få svar. 
    Exakt. Många tror sej komma undan med smittspårning om man skulle få positivt på klamydia, vilket är helt fel.
    Bäst att gå till VC, MVC eller där man brukar gå. Man får rätt snabbt svar på provet då.  Många VC gör provet kostnadsfritt och medicinen kan även vara gratis. Allt för att smittspridningen inte ska bli så stor.
  • varfördåför

lite långsökt och extremt äckligt, men det kan ju ha funnits typ sädesvetska i vattnet som ni tvättat er i?! vet dock inte hur sanorlik den förklaringen är.
    Alvin, Ilon, Douglas och Junie
  • Ramborg

Visst, en bakterie måste börja någonstans. Men då blir det ju en ny bakterie. Inte en likadan som redan finns.

Ungefär som när en författare skriver en ny bok, det blir inte inte Shakespeares samlade verk, men visst blir det en bok.

• Anonym

Be om att göra om det helt enkelt =D  Gubben kanske vart otrogen.. ?Ne så ska vi inte tänka ;o

• humma

Men om detta var i Tyskland så kanske du minns fel på den medicinska benämningen? Om det inte är den "klamydia-varianten" som omnämns här?
    Jag testades ideligen för någon chlamydia xxxxxx (har journalen hemma så jag kan titta sen) som kunde samverka med GBS och ge underlivsinfektioner. När jag läste min journal stod det just Chlamydia xxx och jag frågade direkt läkaren om jag hade klamydia men hon sa absolut inte men pga av att du har serratia xxxx så kan man ibland hitta och så en mängd latinska namn.
    Nu rörde jag till det, jag funderar över vilken diagnos du egentligen fick? På latin!
Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!