• Anonym

Klamydia? Omöjligt!

Min läkare ringde nyss. Testen hade kommit tillbaka positiva! Jag har inte varit med nån annan än min man och han har bara varit med mig. Kan man begära att få göra om testerna?

• Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!
  • envärkandebarnlängtan
    MatsAtari skrev 2011-03-09 13:50:26 följande:
    Hur fan ska vi kunna veta det hade du tänkt???

Precis som flera redan har påpekat så kan det omöjligen dyka upp ur tomma intet iaf.
    Ja, ni verkar ju ha en enorm medicinsk kunskap gällande allt annat, så då kanske ni kan berätta det också.
  • Anonym (falskt positivt)
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 13:50:48 följande:
    Inte enligt vad jag har fått berättat för mig, och då inte bara av min syster utan även andra gynläkare som jag var i kontakt med under tiden då jag hade klamydia.
    OK. Du var 12 år. Man upptäcker en könssjukdom. Gjordes en anmälan till sociala myndigheter?
  • envärkandebarnlängtan
    Anonym (falskt positivt) skrev 2011-03-09 13:53:07 följande:
    OK. Du var 12 år. Man upptäcker en könssjukdom. Gjordes en anmälan till sociala myndigheter?
    Nej, det gjordes ingen anmälan till sociala myndigheter. Bodde i Tyskland då och deras rutiner skiljer sig lite från de här i Sverige.
  • Kya
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 13:50:48 följande:
    Inte enligt vad jag har fått berättat för mig, och då inte bara av min syster utan även andra gynläkare som jag var i kontakt med under tiden då jag hade klamydia.
    så de läkarna sa att klamydia är ingen könssjukdom, utan bara egentligen en vanlig urinvägsinfektion?
    F och L, mina stjärnor :)
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 13:57:33 följande:
    Nej, det gjordes ingen anmälan till sociala myndigheter. Bodde i Tyskland då och deras rutiner skiljer sig lite från de här i Sverige.
    OK. Ungefär vilket år var det?
  • envärkandebarnlängtan
    Kya skrev 2011-03-09 13:58:57 följande:
    så de läkarna sa att klamydia är ingen könssjukdom, utan bara egentligen en vanlig urinvägsinfektion?
    Nej, de sa att en klamydiabakterie kan utvecklas i urinröret hos en kvinna. Kvinnan får alltså en klamydiainfektion som naturligtvis förs vidare vid sexuellt umgänge. Men sexuellt umgänge fanns inte i min värld när jag var 12 år.
    Anonym (falskt positivt) skrev 2011-03-09 13:59:26 följande:
    Jag var 12 år 1986 så det måste ju ha varit då.
  • Kya
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 14:02:20 följande:
    Nej, de sa att en klamydiabakterie kan utvecklas i urinröret hos en kvinna. Kvinnan får alltså en klamydiainfektion som naturligtvis förs vidare vid sexuellt umgänge. Men sexuellt umgänge fanns inte i min värld när jag var 12 år.
    men HUR utvecklas den?! det är själva grejen, bakterier uppstår inte ur tomma intet. isf skulle det betyda att man kan utveckla HIV, herpes, gonorré, kondylom bara sådär?
    man måste smittas av klamydia för att få det. det är själva grejen med könssjukdomar. men de flesta andra vanliga sjukdomarna också.
    tom urinvägsinfektion innebär att bakterier har hamnat på fel ställe.

jag tror tyvärr att du blivit lurad...
    F och L, mina stjärnor :)
  • Anonym

Hur smittar det?

Klamydia är en sexuellt överförbar sjukdom. Klamydia smittar också vid anal- eller oralsex, eller vid kontakt med en infekterad persons könsdelar. Man kan inte få klamydia från toalettsitsar, handdukar eller baddräkter och heller inte från bastubadande eller simbassänger. Kondom som används på rätt sätt ger bra skydd.

Infektionen kan överföras från mor till barn vid födseln, då den kan orsaka ögoninflammation (smittorisk 20-50%) och/eller lunginflammation (smittorisk 10-20%). Båda kan behandlas med antibiotika.
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 14:02:20 följande:
    Det där är fel. Klamydiabakterien kan inte uppstå där av sig självt. Den kan leva där men måste ha kommit utifrån från början.

1986 är länge sedan. Jag har läst att man förut hade problem med att klamydiatesterna även visade positivt för en del andra bakterier. Att andra bakterier på något vis korsreagerade med reagensen som ska indikera klamydia. Så kanske det kan ha varit?
  • Anonym

Då är det nog så att din man tyvärr valt att vara med ngn annan än dig.

Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!