• Anonym

Klamydia? Omöjligt!

Min läkare ringde nyss. Testen hade kommit tillbaka positiva! Jag har inte varit med nån annan än min man och han har bara varit med mig. Kan man begära att få göra om testerna?

• Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!
  • Anonym (Nejnej...)
    Anonym (Mardrömsscenario) skrev 2011-03-10 00:56:26 följande:
    Beror på hur ofta man använder dem såklart! Och om man har heparinlås eller inte, det senaste här är etanollås, för väldigt infektionskänsliga patienter.
    Men varför sprita och göra rent när bakterier kan uppkomma från tomma intet? Då kan vi ju sluta att steriltvätta innan OP...?? Det uppkommer ju bakterier huxflux ändå. =)
  • Silje02

Vad gör jag om CVK ramlar ut? Hur länge ska en nål sitta normalt?

• Anonym (Mardrömsscenario)
    Silje02 skrev 2011-03-10 00:56:14 följande:
    Så sprita eller inte sprita vid kapillärprov?
    På sjukhuset använder vi alltid sprit eftersom vi har ca 20 patienter att flytta oss mellan, däremot i hemsjukvården där jag varit använder inte patienterna själv sprit när de tar t.ex p-gl.
  • Silje02

Min pat har andnöd, vad ska jag göra?

• Silje02

Vad är vitsen med att använda sprit? Vi använder aldrig sprit. Ingen vits. Provet blir samma ändå. Och dessutom enl dig så kan ju bakterier bara poppa upp ur tomma intet.

• Silje02

Anonym (Mardrömsscenario): Varför ges klexane?

Silje02 skrev 2011-03-10 00:58:09 följande:
    Vad gör jag om CVK ramlar ut? Hur länge ska en nål sitta normalt?
    Tryckförband.
    Var hittar du nålen i en CVK? Plastslang skulle jag säga att det är...
  • Silje02

(Mardrömsscenario): du vet vad man menar när man pratar om nål, eller att sätta nål?

Silje02 skrev 2011-03-10 01:00:33 följande:
    Vad är vitsen med att använda sprit? Vi använder aldrig sprit. Ingen vits. Provet blir samma ändå. Och dessutom enl dig så kan ju bakterier bara poppa upp ur tomma intet.
    Jga har aldrig i tråden påstått att bakterier kommer hux flux. Däremot har vi fått klamydia på något annat sätt än via sex och det är så.
    Silje02 skrev 2011-03-10 01:04:31 följande:
    (Mardrömsscenario): du vet vad man menar när man pratar om nål, eller att sätta nål?
    Pratar du om PVK:er nu eller? Helst inte mer än ett dygn men ser det fint ut o pat. är svårstucken så kan det vara ok med 3 dygn, sådana är riktlinjerna här i alla fall.
Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!