• Anonym

Klamydia? Omöjligt!

Min läkare ringde nyss. Testen hade kommit tillbaka positiva! Jag har inte varit med nån annan än min man och han har bara varit med mig. Kan man begära att få göra om testerna?

• Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!
  • Grätchen
    Silje02 skrev 2011-03-10 02:22:25 följande:
    Nu vet jag sanningen om dig och din sk "klamydia"
    ?????
  • Anonym (Mardrömsscenario)
    Silje02 skrev 2011-03-10 02:22:25 följande:
    Nu vet jag sanningen om dig och din sk "klamydia"
    Jasså, låt höra?!

Nehepp, nu dog visst tråden. Godnatt alla

• mamita64

När jag var runt 18 år så upptäckte jag att jag hade flatlöss. Jag visste inget om könssjukdomar, men att något kröp runt i håret mellan benen det såg jag ju.
    Pratade med min sambo, han visste vad detta var och han hade det också. Han visste dessutom hur man fick bort det.  Jag la all skuld på mej själv, säkert hade jag fått det genom att sitta på toan på krogen. Det gjorde jag ju varje helg och ingen av oss hade ju varit otrogen. Mycket kunde han göra mot mej, men just otrohet det visste jag var det absolut värsta brott en människa kunde begå, enligt honom. Vi pratade om det ibland och jag visste ju 100% vad han ansåg och att han aldrig skulle göra något sådant. Han hade dessutom blivit utsatt för det själv, så det gjorde ännu mer att han bestämde sej för  att aldrig göra så mot någon annan.
    Så småningom så fick jag mer kunskap, det smittade inte via toan. Men hur hade vi fått det då då? Han anklagade mej för otrohet, men jag visste ju att jag inget gjort och jag visste ju att han inget gjort.
    Sex år senare så separerare vi efter en väldigt turbulent vår. Jag anade att det var en annan kvinna på gång och jag hade rätt. Han flyttade från mej till henne direkt. Jag visste ju också att han hade träffat henne mkt under sommaren, men jag var aldrig svartsjuk för min man var ju inte otrogen.
    När jag fick bekräftat vem hon var så gick jag till mvc och gjorde ett klamydia test, hon hade haft många partners och jag ville veta att jag inte blivit smittad av något. Jag var gravid i sjätte månaden dessutom
    Testet var negativt.
    Ja, så efter en tid isär så skulle vi då försöka igen, min son föddes och när han var någon månad eller två så fick jag så konstigt ont i magen bla. Jag gick till min bm som föreslog ett klamydiatest. När jag kom hem från det besöket så låg det ett brev i brevlådan adresserat till min man. Jag öppnade detta och där stod att den kvinna som han var med under vår separation hade testat positvit för klamydia och hade uppgivit honom som sexpartner. Jag ringde min bm och sa till henne: du visste ju, hon svarade att hon ju inget kunde säga pga sekretessen. Jag fick medicin, min man skulle gå till doktorn och bli undersökt, men vägrade. Det slutade med att jag ändå fick ett recept till honom också, utan undersökning.
    Han ansåg att jag var den som hade smittat honom och älskarinnan, inte tvärtom. Jag visste ju att jag var ok precis efter han hade flyttat och att jag inte var det när han hade varit tillbaka hemma ett tag. Han ändrade aldrig den uppfattningen, att jag smittat honom och körde också med att det kunde ligga latent i kroppen, men jag hade ju testat.
    Jag blev tvungen att testa min sons ögon också, det kändes väldigt skämmigt och hemskt. Han var frisk tack och lov.
    Så här kan det alltså vara, jag vet ju nu att min man var otrogen redan där när jag fick flatlöss, såklart och att han sen fortsatte med detta men fick mej att tro att jag kunde lita på honom genom sina uttalanden
    Så småningom spricker det och sanningne kommer fram. I mitt fall blev det så att jag märkte att han ljög om det mesta, men alltid med en liten bit sanning i varje lögn. Så kollade man bara lite på ytan så verkade allt sant, dök man djupare så kom en annan sanning fram
    Att tro att man blivit smittad av ett instrument på en mottagning är barrockt. OM någon trodde att detta kunde ha hänt och på något sätt försöker utreda saken så hade det stått om det i varenda tidning

mamita64: Du får tro precis vad du vill. Jag vet inte var jag fått min smitta från men jag vet att ingen av oss varit med någon annan, så är det. Tråkigt med din historia.

• mamita64
    Anonym (Mardrömsscenario) skrev 2011-03-10 03:02:44 följande:
    mamita64: Du får tro precis vad du vill. Jag vet inte var jag fått min smitta från men jag vet att ingen av oss varit med någon annan, så är det. Tråkigt med din historia.
    Ah den är gammal som gatan
    Jag ville bara visa på att man faktiskt kan lita till 100% på en person, det gjorde jag under 7 hela år
    Aldrig aldrig skulle han vara med någon annan.
    Han kunde åka vart som helst och sova borta på nätterna, gå ut på krogen och aldir trodde jag att han skulle vara med någon annan. Aldrig under dessa sju första år var jag svartsjuk.
    Sen förstod jag.
    Han har gjort samma sak mot andra efteråt, ingen av dem har trott att han var med någon annan än just de

Som jag skrev ovan. Om någon läkare misstänkte att två person hade blivit smittad av klamydia på ett annat sätt än genom sex, och verkligen troddde att detta var möjligt så hade det stått om detta i pressen, varit på nyheterna osv.
  • MaNiMi

Kan tänka mig några olika scenarion...
    Om du TS inte varit med någon annan och var oskuld när du träffade din man (å inte på något annat sätt haft någon sexuell aktivitet med någon innan, så behöver det ju inte betyda att din sambo varit otrogen, (det kan ju iofs vara så att han varit det iaf, hur otroligt det än verkar)
    men han kan ju ha förskönat sanningen lite, tex sagt att han var oskuld och varit det på så sätt att han aldrig haft ett fullbordat samlag innan dig, men han kan ju haft någon annan form av sexuell aktivitet.
    Han kanske ville vara oskuld pga att du var det.

Det kan ju även vara så att det blivit något fel med ditt prov, eller att du fått fel provsvar.
    Mitt negativa HIV test blev av någon anledning inte inskrivet i min journa när jag väntade mitt andra barnl, så det fick jag göra om.
    Å med första barnet, när det var dags att få med journalen hem, för att kunna ta med till förlossningen, så
    hade mina papper blandats ihop med någon annan, vilket jag till min fasa upptäckte
    först när jag kom hem och såg att det inte alls var mitt namn och mina uppgifter som stod
    i pappren..å min kopia av det pappret var på vift någon annanstans. Kändes lite obehagligt men
    rättades till dagen därpå.

Så för din skull TS hoppas jag att något blivit fel och att du inte har klamydia alls och därmed inte behöver
    fundera något mer på det.

mamita64 skrev 2011-03-10 03:13:06 följande:
    Ah den är gammal som gatan
    Jag ville bara visa på att man faktiskt kan lita till 100% på en person, det gjorde jag under 7 hela år
    Aldrig aldrig skulle han vara med någon annan.
    Han kunde åka vart som helst och sova borta på nätterna, gå ut på krogen och aldir trodde jag att han skulle vara med någon annan. Aldrig under dessa sju första år var jag svartsjuk.
    Sen förstod jag.
    Han har gjort samma sak mot andra efteråt, ingen av dem har trott att han var med någon annan än just de

Som jag skrev ovan. Om någon läkare misstänkte att två person hade blivit smittad av klamydia på ett annat sätt än genom sex, och verkligen troddde att detta var möjligt så hade det stått om detta i pressen, varit på nyheterna osv.
    Du bevisar egentligen ingenting emd din historia, den är bara tragisk.
    Det är ingen läkare från början som misstänkt att jag smittats på ett annat sätt, läkarna som skrev remiss till provtagning osv trodde inte på mig alls. Den första som tog upp om utredning var kuratorn.
  • slemtorsk i din bralla

Jag har arbetat som kurator på en ungdomsmottagning och nej, klamydia smittar bara genom blod eller sekret, det bärs inte i luften, stannar inte på undersökningsinstrument (såvida man inte i stort sett sekunden efter det har varit i en smittad kvinnas underliv förs in i ditt- britsarna intill varandra).

Detta var något vi stötte på ganska ofta på ungdomsmottagningen så det pratades ofta om hur vi som kuratorer skulle bemöta unga flickor som kom in och inte förstod hur de blivit smittade-för varken dem eller deras pojkvänner hade ju varit otrogna och väldigt ofta hade de heller aldrig varit med någon annan innan.

Tänk på att klamydia är en sjukdom som kan ligga latent i många år vilket innebär att din man kanske inte har varit otrogen, men han kan - som någon skrev- ha varit med någon annan tidigare.

Det är så att klamydia smittar bara genom sexuell kontakt eller blodutbyte från infekterade områden, alla andra sätt du har blivit smittad på skulle bli en sensationell nyhet som skulle slås upp iaf i medicinalpressen.
    Så pass många år har jag arbetat inom området även om jag inte är gynekolog, läkare eller barnmorska.

DU lever nu i chock och förnekelse och det är tufft, men du måste börja sålla lite i dina egna sanningar och se vad som faktiskt är vetenskapligt bevisat. Du är en unik människa, det får du aldrig glömma, men INGEN är så unik att virus och bakterier muteras eller att du helt plötsligt kan få smittan på ett vis som hela världens medicinella expertis klargjort är omöjligt.

Ta med mannen till läkaren och fråga rakt ut HUR man blir smittad och lyssna... det behöver inte innebära penetrerande samlag, det "räcker" med sexuell kontakt i form av petting. Alltså rent generellt om din man haft handen innanför trosan på en smittad tjej, eller om du hållt och lekt med en annan mans penis.

I vilket fall, förstår att du mår dåligt och är förvirrad men en gång för alla så smittar klamydia bara genom intim kroppskontakt, petting, samlag, oralsex, analsex osv eller blodutbyte med blod från infekterade områden....

• Anonym

En bra och informativ länk

klamydiabehandling.se/hur-smittar-klamydia

där står klart och tydligt att klamydia bara lever innuti levande celler..alltså INTE under några omständigheter på undersökningsredskap hos gynekologen så vida de inte är slemmiga och förs direkt från slida till slida

Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!