• Anonym

Klamydia? Omöjligt!

Min läkare ringde nyss. Testen hade kommit tillbaka positiva! Jag har inte varit med nån annan än min man och han har bara varit med mig. Kan man begära att få göra om testerna?

• Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!
  • Här och nu
    Anonym (Mardrömsscenario) skrev 2011-03-10 08:08:20 följande:
    Jag hoppas aldrig ni hamnar i den här situationen själva.
    Ärligt talat bryr jag mig inte ett dugg om hur jag fått klamydia, det som spelar roll är att jag och min sambo litar helt och hållet på varandra och vi VET att vi inte har varit med andra, svårare än så är det inte.
    Nu lämnar jag tråden för gott, känner att det har blivit för månag påhopp, försökte egentligen bara från början hjälpa TS men nu räcker det. Jag har till skillnad från er, ett liv utanför FL och det är jag väldigt glad över.
    Jag är en helt vanlig tjej, sjuksköterska som har det alldeles underbart bra för övrigt. Behöver inte er och tar inte åt mig heller.
    Det spelar ingen roll hur länge jag fortsätter skriva, ni kommer ändå säga att klamydia bara smittar genom sex i olika former, det trodde jag också innan jag blev smittad. Ni har er sanning och jag har min och jag vet med 110% säkerhet att min sambo bara varit med mig. Förmodligen får vi aldrig några svar hur smittan kom till oss men det gör ingenting heller.  
    Kramar till er alla som någon gång haft en partner som varit otrogen, kan bara tänka mig hur hemskt det måste vara!
    Man kan ALDRIG VETA nåt om vad en annan person gjort.
  • varfördåför
    Anonym (lägg av nu!) skrev 2011-03-10 08:05:14 följande:

Klamydia kan som sagt ovan ligga latent i flera år. Sluta med diverse historier för att skrämma TS. ingen av dem behöver ha varit otrogen, det räcker med en tidigare sexuell förbindelse.

Lycka till TS.

de har varit tillsammans i 7år och aldrig haft någon annan än varandra
    Alvin, Ilon, Douglas och Junie
  • varfördåför
    Soetkorv skrev 2011-03-10 07:49:40 följande:
    Men herregud. Om din mamma misstänktes ha klamydia i halsen så beror det ju på att hon haft oralsex, dvs sugit av någon. Inte att hon smittast som en förkylning jisses. Annars skulle man ju behöva testa sig för klamydia varje dag efter man varit en tur på stan.
    det fins en klamydia som smittar som förkylning, den får du dock bara i halsen och har inget med tråden att göra.
    Alvin, Ilon, Douglas och Junie
  • Soetkorv
    Anonym (hmm) skrev 2011-03-09 20:48:37 följande:
    Okej att det mest troliga är att han faktiskt varit otrogen.

Men när jag blev gravid så testade vi oss för klamydia. Jag hade det, men inte min man. Och jag har inte varit otrogen. Sist jag hade oskyddat sex med någon annan var för snart 2 år sedan (innan jag träffade min man), blev gravid för 10 månader sen. Dom sa bara att man inte behöver bli smittad vid sex på en gång, kan ta några gånger. Vi bor ihop och innan graviditeten hade vi sex varje dag och ibland flera gånger om dagen. Jag undrar fortfarande hur det kan vara möjligt.

Och även om min man skulle vara otrogen, få klamydia, testa sig och få penicillin så är ju chansen att han skulle bli smittad igen av mig överhängande, speciellt eftersom vi då hade sex när han åt penicillin och då är man ännu mer känslig för smitta.

Så det känns fortfarande helt sjukt att jag faktiskt hade klamydia och inte min man.
    Han behandlade sig på ett annat ställe och visade sedan negativt för aatt bedyra sin oskuld.
  • PeeGee
    Ärligt talat bryr jag mig inte ett dugg om hur jag fått klamydia, det som spelar roll är att jag och min sambo litar helt och hållet på varandra och vi VET att vi inte har varit med andra, svårare än så är det inte.
    Nu lämnar jag tråden för gott, känner att det har blivit för månag påhopp, försökte egentligen bara från början hjälpa TS men nu räcker det. Jag har till skillnad från er, ett liv utanför FL och det är jag väldigt glad över.
    Jag är en helt vanlig tjej, sjuksköterska som har det alldeles underbart bra för övrigt. Behöver inte er och tar inte åt mig heller.
    Det spelar ingen roll hur länge jag fortsätter skriva, ni kommer ändå säga att klamydia bara smittar genom sex i olika former, det trodde jag också innan jag blev smittad. Ni har er sanning och jag har min och jag vet med 110% säkerhet att min sambo bara varit med mig. Förmodligen får vi aldrig några svar hur smittan kom till oss men det gör ingenting heller.  
    Kramar till er alla som någon gång haft en partner som varit otrogen, kan bara tänka mig hur hemskt det måste vara!
     Det är ju tråkigt att du känner dig personligen påhoppad av fakta. Jag har visserligen inte läst vartenda inlägg som riktar sig till just dig, men jag tycker det är bra och viktigt att de som svarat dig har svarat dig med den information de har gjort - oavsett vilken ton de har hållit i sina svar.

Du sprider nämligen farlig disinformation och i alla fall jag är mycket tacksam för alla som har orkat svara dig gång på gång.

Det är viktigt att den korrekta informationen går fram även om du personligen vägrar ta åt dig den.

Det viktigaste i din situation är förstås att din klamydia blev upptäckt och behandlad. Om du är övertygad om att du kan spontanutveckla en sjukdom som enbart överförs genom direktkontakt mellan kroppsvätskor och/eller slemhinnor så kanske det vore bra för dig att ta regelbundna tester. För säkerhets skull. Risken finns ju då att du "spontanutvecklar" även andra könssjukdomar eller "sjuknar om" i klamydia, vilket i förlängningen kan vara farligt för eventualla barn du skaffar. 

Du kommer med ett extraordinärt påstående: "Klamydia kan uppstå ur tomma luften." Så du behöver komma med extraordinära bevis för att någon ska tro dig.

"Jag fick det från ingenstans" räcker inte när det finns en mycket mer sannolik anledning till att det hände dig. De som påpekar det för dig är inte elaka. De talar sanning. Tyvärr. 
  • Anonym
    Fint att poängtera att du är sjuksköterska för att få högre trovärdighet...vad tror du socialstyrelsen säger om det, är ditt påstående evidensbaserat? Uttala dig _aldrig_ med yrkestitel offentligt, om du inte har belägg för vad du säger...det kan slå tillbaka.
    Så länge du och din sambo inte är med varandra 24/7 varje dag, så kan du inte garantera någonting.
  • elmadumle

Ts man och Mardrömscenarios man har varit otrogna alternativt haft sex med andra innan ni träffades och då blivit smittade och ni har sedan fått klamydia av era "oskulder" till män. Något annat sätt finns inte. Det är bara att beklaga att de inte kan erkänna att de haft andra innan er eller vara ärliga och säga att de varit otrogna. 
    En fråga: varför har inte era män testat sig? om de har klamydia, så voila! de är inte så oskuldsfulla, och om de inte har, ja då får ni förklara för era män om eran otrohet då.

• Anonym (Nejnej...)
    Det är rätt sorligt hur du försvarar din kille hela tiden. Alla andra vet (jag, som du behöver inte alltid skrika med stora bokstäver ;)) ) hur det ligger till och tycker synd om dig.

Tycker du ska fråga en av dina kollegor vad de tycker och tänker om saken. Så kanske du får se hur folk reagerar IRL. Du kommer bli dumförklarad. Det är inte okej att någon som arbetar inom vården tror på att organiska materia kan uppkomma huxflux...
  • Anonym (Fd klamydia)

Detta är något av det absolut värsta jag läst!

Alltså, detta är vuxna människor i tråden, alla har väl fått sexualkunskap på ett eller annat vis?

Att TRO att klamydia bara flyger på en sådär är ju absurt. Jag litar på min man till 100% och han litar på mig, men skulle någon av oss få klamydia ja..... det är fakta liksom. Det är lite som min kollega, 36 år gammal, vi "bråkade" lte om herpes, tydligen tror verkligen folk (hon) att man inte kan smitta mun-kön och tvärtom, för det är olika sorters herpes! Förvånad Alltså om "jag" suger av någon kan jag inte smitta med min munherpes till könet. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta.

När jag hörde henne säga detta så förstod man verkligen vilken okunskap det finns ute, inte bara bland ungdomar, snarare tvärtom, de har stenkoll, men vuxna medelålders har noll koll!

Klamydia i halsen är jag osäker på, men är det inte så att det smittar exakt som med köns klamydia? om jag har oralsex med någon smittad så kan jag få det i halsen, inte genom att någon hostar på mig?

Men klamydia kan hoppa över partnern, jag var smittad när jag träffade en kille för massa år sedan, vi testade oss tidigt i förhållandet, jag hade men inte han. Och han var liksom inte den  som skyddade sig, eller låg på latsidan när det gäller tjejer. Cool

Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!