• Anonym

Klamydia? Omöjligt!

Min läkare ringde nyss. Testen hade kommit tillbaka positiva! Jag har inte varit med nån annan än min man och han har bara varit med mig. Kan man begära att få göra om testerna?

• Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!
  • Phlippan87
    Anonym skrev 2011-03-10 12:38:42 följande:
    Jag VET hur det smittas! Men jag VET också att testet visade fel! Jag VET att han inte varit otrogen!
    synd om dig om nästa test ockkså är positivt, då antar jag att du vet hur det har gått till också
    ♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • PeeGee
    mamita64 skrev 2011-03-10 12:05:57 följande:
    Jag är kanske färgad av att vara sjuttiotalist som blev sexuellt medveten när HIV var som mest okontrollerat och skräckinjagande - och att jag är gift med en gammal RFSU-are men - på min tid gick vi till ungdoms eller till vc och tog de tester som fanns att tillgå när vi insåg att vi nog tänkte bli sexuella med någon ny person. Ofta hand i hand. Sen körde vi kondom i alla fall. (Men jag förstår ju att man i en monogam relation där man tänkt sig barn lägger ner kondomen efter ett tag.) När jag, som femtonårig oskuld, kom in till ungdoms för menskontrollerande p-piller så togs testerna som rutin. Det var inget snack om saken, för folk definierar oskuld väldigt olika. Jag var ett oerfaret ägg som inte ens kysst nån än, men det kunde de ju inte veta på ungdom.

Tänk så olika det kan vara
    Jag är född på 60-talet, gick ut högstadiet -80. Jag kan inte minnas att vi pratade om någon könssjukdom alls på sexualkunskapen. När jag skaffade p-piller så var det aldrig tal om tex klamydiatest. HIV test gjordes när jag väntade nr 3, men inget annat

Om jag får vara så fräck att jag drar slutsatser av ditt nick så är du årsling med min bror och min moster (lång tradition av sladdisar i familjen) och de delar dina erfarenheter av hur sexualkunskapen såg ut och hade inte tillgång till en lika bra ungdomsmottagningsverksamhet som jag hade.  Och båda åkte även på ett par slängar av de vanligare - och lyckligtvis mer behandlingsbara - grejer man kunde råka ut för medan jag haft turen att klara mig undan.

Om jag är religiös över något så är det ungdomsmottagningen såsom den såg ut där och då jag växte upp. Jag vet inte hur den verksamheten ser ut idag, för det år ju några år sen jag var ungdom *nostalgisk suck* - det är ju möjligt att den degenererat igen. Men när den var som bäst  - och när RFSU var som mest aktiva och synliga - så var det på många sätt enklare än det var innan och kanske än det är nu, det vet jag inte eftersom jag inte har några tonåringar i mitt liv. (I alla fall inga som är bekväma att diskutera det med mig - jag har en återkommande mardröm att ungdomsmottagningarna är en av de saker som antingen fått mycket mindre pengar eller fått sin verksamhet reglerad på massa konstiga vis.) 

Det som gjorde vår ungdomsmottagning så framgångsrik var framförallt de engagerade och varma människor som jobbade där.

Det faktum att jag gjort en "testrunda" av prover gjorde det, i alla fall för mig, mindre dramatiskt att bli testad igen, regelbundet. Jag visste ju vad som väntade och att det hände att man testade sig ba'fatt, så det var inget stigma över proverna. Jag kände mig alltid välkommen och de hjälpte mig med övergången till "vuxen-gyn" så att jag inte slutade gå och ta cellprover etc när jag sen hade ett val. Jag var nervös och stressad, så de tog emot mig på ungdom tills jag var 23, utan att bråka. De hade tid att lyssna på hur jobbigt det var med tjackpundarmensen jag hade.  Jag hade inget extra att berätta, men herregud så viktigt att känna sig hörd om man har något svårt att klämma fram. Det kanske börjar med en diskussion om bind-storlekar men slutar i hjälp att sätta och hålla ens egna gränser. Inget rubbade dem eller deras tystnadsplikt och de hanterade påflugna mammor med samma lugna vänlighet som oss tonåringar. Framförallt: det var så odramatiskt att gå dit. Det låg lättillgängligt, hade många timmar drop-in-tider varje dag. Det blev liksom: "Ska du med till Flanör på lunchen?", "Nä, jag ska till ungdom och förnya p-pillren.", "Men du, då följer jag med så slipper du gå själv."  Jag vet att det låter som ett rosa-skimmer-minne, men det är sant - vi hade såna konversationer jag och mina tjejkompisar. Det var så enkelt.

Jag skulle kunna hålla på i evigheter och sjunga ungdomsmottagningens lov, men ni hajjar. De gjorde skillnad. Vi sjuttitalister må ha kommit ut i tillvaron i en ekonomisk lågkonjunktur, men socio-sexuellt levde vi verkligen i en gyllene ålder. (Vi trodde förstås att vi levde i en silver-ålder och att de efter oss skulle ha det ännu jämlikare, bättre och mer självklart med sexualiteten. Vi tog det för givet, men vi verkar ha haft fel.)

När jag levde dålighetsliv på nittitalet så hade frivilliga usk- och sköterske-elever och RFSUare i min hemstad för vana att gå runt på uteställena med godisskålar fulla med kondomer. Kondomer var gratis och fanns överallt. De såldes in med gimmickar, smaksättningar, gulliga färger - allt för att få folk att stoppa ner näven och ta några med sig. Några entusiaster tog till och med på sig fetish-utstyrslar: man såg de vita och röda sköterske-plast-tuniformerna komma guppande i klungor på platådojjor - det såg ut som en armé av La Camillas, och då visste vi att det var kondompatrullen och att ingen behövde gå hem med drypan ikväll.

Fan vad bra vi hade det. Ekonomin var iofs skit, alla var arbetslösa och de som inte var arbetslösa pluggade på måfå för att inte ligga staten till last eller satt fast i hopplösa åtgärder som hindrade dem från att söka jobb.

Men så är det ju nu också, vi levde i alla fall i en tid, på en plats, där sex var okey och det var viktigt att prata om det, kondomer var gratis, Malena Ivarsson var kändis och Slampan var drottning...

Jag vill ha tillbaka sexologen som kändis. Jag vill se ett aktivt och synligt RFSU igen.

Malena! Fråga Olle! Kom tillbaka - ni behövs! Linn Heed, du behöver synas mer!

Den sexuella revolutionen är död. Leve den sexuella revolutionen!

*Les Miserables finalmusiken*
    *Viftar flagga*

Ursäkta. Jag blev visst lite engagerad. Jag ska försöka hejda mig i framtiden.

• Anonym

TS

Min man kom till mig för ett tag sedan och sa att han hade klamydia. Jag ställde honom mot väggen men han nekar till otrohet. Jag tror honom!!!! Vi har varit tillsammans i snart 14 år och jag vet att hans samvete inte skulle klara av att hålla tyst. Jag fick också testa mig och den första analysen visade pos. Men det kom aldrig längre än så, det var fel och jag hade inte fått det. Läkaren sa till både min man och mig att man inte ska ta förgivet att det handlar om otrohet. Det kan ligga latent LÄNGE!!! Vid närmare eftertanke kom min man på att han hade haft det strax innan vi träffades. Det räkte med att han glömde en tablett på den pencillinkuren så kom det tillbaka 14 år senare. STÅ PÅ DIG; JAG ÄR PÅ SIN SIDA!!!!!!!

• Ulf Harrys Farsa
    Anonym skrev 2011-03-10 12:59:19 följande:

TS

Min man kom till mig för ett tag sedan och sa att han hade klamydia. Jag ställde honom mot väggen men han nekar till otrohet. Jag tror honom!!!! Vi har varit tillsammans i snart 14 år och jag vet att hans samvete inte skulle klara av att hålla tyst. Jag fick också testa mig och den första analysen visade pos. Men det kom aldrig längre än så, det var fel och jag hade inte fått det. Läkaren sa till både min man och mig att man inte ska ta förgivet att det handlar om otrohet. Det kan ligga latent LÄNGE!!! Vid närmare eftertanke kom min man på att han hade haft det strax innan vi träffades. Det räkte med att han glömde en tablett på den pencillinkuren så kom det tillbaka 14 år senare. STÅ PÅ DIG; JAG ÄR PÅ SIN SIDA!!!!!!!

Men TS man var oskuld innan dom träffades, han har fått det via datorn!
  • Lady Gaga

TS

Ja, men om både ts och hennes kille förlorade sina oskulder till varandra och hon nu har klamydia... och ingen av dom inte har varit med någon annan... då ligger det en hund begraven här. Klamydia är inte något man bara hux flux får, man blir smittad via sexuellt umgänge.
    Silence! I KEEL you!
  • Lekka

Hej!
    Hoppas verkligen att allt ordnar upp sig för Er, aldrig roligt sånt där och man kan nog inte förstå riktigt om man inte har varit med om det själv! Stå på dig nu!

Kram

• Nati
    Anonym (hmmm) skrev 2011-03-10 12:29:27 följande:
    TS du får skriva sen hur det gått med andra testet! Vill du inte testa ett sånt test man kan köpa på apotek?
    Om vi får reda på något om det andra testet så vet vi ju att det var positivt och att det tar hus i h..te för då har ju TS varit otrogen enligt mannen, och TS skulle väl aldrig meddela oss om ett positivt svar för mannen har ju INTE varit otrogen..
  • Joppelina
    varfördåför skrev 2011-03-10 12:21:54 följande:
    det borde man ju be om att få göra samtidigt ju, har jag aldrig tänkt på då dom lix är där och pillar :-P
    Så gör jag jämt. Men HIV och hepatit tas blodprov. Som sagt lika bra att passa på.
  • Phlippan87

TS

stor skillnad på någon som haft sexuella relationer innan och någon som var oskuld innan
    ♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • Anonym

TS

Inte samma sak... TS och hennes man har aldrig haft sex med någon annan än varandra som du kan läsa i TS.
Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!