• Anonym

Klamydia? Omöjligt!

Min läkare ringde nyss. Testen hade kommit tillbaka positiva! Jag har inte varit med nån annan än min man och han har bara varit med mig. Kan man begära att få göra om testerna?

• Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!
  • Anonym (Du TS)

Har du någon som helst aning om vad klamydia hos en gravid kvinna kan orsaka?
    Barnet kan födas för tidigt
    Barnet kan födas med låg födelsevikt
    Barnet kan smittas med klamydia i ögen
    Barnet kan smittas och få lunginflammation som i sin tur kan ge betående skador i lungor och luftvägar

Dessutom kan du bli steril
    få ökad risk för utomkvedshavandeskap

din man kan bli steril

Är det värt att riskera allt detta bara för att du tror dig veta att testet visa fel och din man är dig trogen?
    Han sov ju borta när du berätta om testet, så han är iallafall inte lika säker på er relation och dig! 

• AndreaSvan
    Anonym skrev 2011-03-10 14:08:16 följande:
    Många har påstått gång på gång att han har varit det om det inte jag som varit.
    Ok. Då ändrar jag mig till att JAG aldrig har påstått att din man har varit otrogen, men att skjuta bort den möjligheten totalt som du gör är inte bara idiotiskt utan även farligt, barnsligt och helt sanslöst.
  • PeeGee

TS, du antydde nånstans att ni hade det knakigt redan innan och nu väntar ni barn tillsammans? Om du väntar barn är det väldigt viktigt att du inte går med obehandlad klamydia under hela graviditieten.

Flera personer i tråden - som har lyckats hålla sig sakliga dessutom - har påpekat för dig att det är vanligare med felaktigt negativt provsvar än med felaktigt positivt.

Lite för mycket har kommit att handla om din relation, vilket har gjort att du gått i stå. Det är förståeligt, men det är också riskabelt.

Förstår du att chansen att ett negativt svar är fel är större än att chansen att ett positivt är det?

Förstår du konsekvenserna av att gå en hel graviditet och förlossning med obehandlad klamydia? (Oavsett var den kommer ifrån?)

Jag är helt med på att det i de flesta fall inte är idealiskt att ta antibiotika i onödan, men den här situationen är ett av undantagen. Din riskanalys bör ta med ditt ofödda barn i beräkningen. (Eftersom ni skrivit in er etc så antar jag att det är planerat, eller i alla fall välkommet.)

Jag förstår visst att man låser sig när man får informationen tillsammans med en skopa "guvadumdué" men jag förstår också dem som blir frustrerade på dig, de flesta blir lite utmattade av att försöka diskutera med väggar och om det då är mycket, mycket viktigt att väggen förstår sin uppgift, så kan frustration uppstå och folk gör narr av dig eller kallar dig fula ord. Det är förstås inte bra och inte hur man framför viktig information, MEN: väldigt många i tråden har framfört samma information på ett sakligt och trevligt sätt och du behandlar dem på samma sätt som du behandlar dina belackare. Folk lessnar på att vara trevliga och sakliga när de får samma bemötande som om de sagt: "Fo shizzle girlfrien' he been cheatin' on yo ass and you be all stupid an' shit."

För du verkar ha hakat upp dig på otrohetens vara eller icke vara, och eftersom det är en omöjlighet i ditt huvud så har du ingen klamydia. Förstår du var den logiken bryter samman?

Därför. Här kommer ett par frågor, och det är viktiga frågor:

1. Är det viktigare för dig att hålla din man nöjd än att skydda ditt barn från smitta?
    2. Förstår du att endera av er kan ha ådragit er den här sjukdomen utan att någon har behövt vara otrogen?
    3. Förstår du att man tekniskt sett kan vara oskuld (detta värdelösa namn på ett icke-tillstånd) även om man gjort ganska avancerade sexuella handlingar. Handlingar som kan överföra sexuell smitta. Att vara oskuld är inte samma sak som att vara helt sexuellt oerfaren.
    4. Förstår du att risken att ett negativt test visar fel är inte bara lika stor som, utan större än, risken att ett positivt test visar fel? Dvs: vad gör att du skulle lita mer på ett andra test bara för att det visar negativt? För att du vill det?
    5. Förstår du konsekvenserna om du och ett eventuellt negativt andra test visar er ha fel?
    6. Förstår du att chansen att ni får ett korrekt svar ökar om din man också tar ett test? Dvs du minimerar risken att ditt barn får ta konsekvenserna av fel information?

Jag skriver inte för att hacka på dig, utan för att det faktiskt är ganska viktigt.

• Anonym
    Pallas skrev 2011-03-10 14:14:25 följande:
    Orkar inte plöja 87 sidor - har mannen ifråga testat sig?
    Han ska göra det efter jobbet. Han vägrade först, men när han lugnat ner sig så gick han med på det.
  • Anonym
    nej. han vill inte ta ledigt från jobbet. eller för den delen förnedra sig genom att testa sig.
    osar katt, säger jag.
  • listo
    Nej. Han blev förbannad, anklagade TS för otrohet och sov över hos en kompis. Typ.
    Nämen det ÄR så. Jag hörde det av en som hade hört det på FL...
  • Nati
    AndreaSvan skrev 2011-03-10 13:59:23 följande:
    Det är ingen som har sagt att din man har varit otrogen, men att skjuta bort den möjligheten totalt som du gör är inte bara idiotiskt utan även farligt, barnsligt och helt sanslöst.
    Precis, och han beter sig otroligt omoget/mystiskt. Blir sur när han får veta provsvaret och drar hem till en kompis och sover över. Genom det beteendet vill han ju ge TS skulden hellre än att stötta,. eller varför åkte han dit TS?
    Har man rent mjöl i påsen kan jag inte förstå ett sådant beteende i ett förhållande. Han sviker ju dig i en svår situation och spelar martyr eller finns det något annat försvar till beteendet? Kanske en inbyggd försvarmekanism att rädda sitt eget skinn( alltså han har gjort något fel) Detta är ju ett typiskt psykologiskt fenomen som funnits ända sedan människan uppstod. Lägga över skulden på den andre för att klara sig själv.
  • Anonym
    Nati skrev 2011-03-10 14:19:59 följande:
    Precis, och han beter sig otroligt omoget/mystiskt. Blir sur när han får veta provsvaret och drar hem till en kompis och sover över. Genom det beteendet vill han ju ge TS skulden hellre än att stötta,. eller varför åkte han dit TS?
    Har man rent mjöl i påsen kan jag inte förstå ett sådant beteende i ett förhållande. Han sviker ju dig i en svår situation och spelar martyr eller finns det något annat försvar till beteendet? Kanske en inbyggd försvarmekanism att rädda sitt eget skinn( alltså han har gjort något fel) Detta är ju ett typiskt psykologiskt fenomen som funnits ända sedan människan uppstod. Lägga över skulden på den andre för att klara sig själv.
    För att han trodde att jag varit otrogen så klart, jag hann inte säga så mycket innan han brusade upp.
    Han har hur som helst gått med på att testa sig, han lovade när vi pratade förut.
  • Mr x

Grattis det var ett stort framsteg att du fick honom till att testa sig :)

Ska han testa sig där du testade dig då?

Hur kan han annars få en så snabb tid, det brukar ta minst nån vecka att få ny tid?

Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!