• Laura88

Pergotime - börjar i april :)

Hej på er!

Jag började med min Provera kur idag, så i 10 dagar ska jag ta 2 tabletter dagligen. Sen invänta mens (blödning) och på 5:e dagen börja Pergotime kur.
    Är det några fler som börjar med Pergo i april som vill följas åt???

Jag har PCO, har försökt att skaffa barn på egen hand i 5 års tid. Det är min första Pergokur.

• Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)
  • Mumman
    ettplustack skrev 2011-06-15 19:03:04 följande:
    Mina bröst gör väldigt ont men det är nog mensen som är på g (måndag) testade med äl test för skojs skull och net var väldigt neg om man hade varit gravid hade man väl kunnat se det på äl testet vid detta laget eller `?

Ta ett grav test istället :)

• ettplustack
    Mumman skrev 2011-06-15 21:14:06 följande:

Ta ett grav test istället :)

Jo men jag väntar till på måndag med det. Har absolut inga andra symptom och vill inte bli för besviken om mensen kommer :=)
  • JhjärtaK
    MadeleineK1501 skrev 2011-06-15 16:22:06 följande:
    khjärtaj: okej! hoppas vi lyckas snart. hur länge har ni försökt?! när ska din kille bli undersökt?! hur många kurer pergotime har du ätit. detta blir min 3dje kur!
    Vi bara försökt sedan i februari så det är ju inte länge alls men min gynekolog tyckte att jag skulle testa pergo för att få min ägglossning att komma mer normalt kring dag 14 (istället för dag 23, 27, 30, 36 som tidigare cykler). Allt verkar i övrigt normalt, såsom hormonhalter och VUL tydde inte heller på PCO men man behöver ju inte ha PCO för att ÄL skall krångla.  

Min kille skall gå på "drop-in" mottagning på Karolinska i Stockholm om några veckor, de har tydligen öppet för sådant varje morgon från halv nio tror jag.

Detta är min första kur och jag tog sista tabletten idag så på lördag tänkte jag börja testa med ÄL-stickor och förhoppningsvis ger de utslag rätt så snabbt *håller tummarna*.

Hur har de tidigare två kurerna "gått" (dvs, när har ÄL kommit, om den kommit alls? Har du tidigare haft ÄL stegring om du testat?). Hur länge har ni försökt? 

Hoppas att den tredje kuren blir "lucky number three".
  • Mumman
    ettplustack skrev 2011-06-16 06:24:53 följande:
    Jo men jag väntar till på måndag med det. Har absolut inga andra symptom och vill inte bli för besviken om mensen kommer :=)
    Spännande! Symptomen behöver du inte bry dig om, låååångt ifrån alla som har det. Hade inga alls när jag plussade så det behöver man inte hänga upp sig på :)
  • MadeleineK1501

Khjärtaj: okej! jag åt p piller från jag va 14 till ca 22 så när jag sluta ville ej mensen eller ägglossning komma igång igen efter ett års väntan . så då fick jag pergotime och det har funka jätte bra. får ägglossning ca 10-11 dagar efter sista tablett. så får kort cyrkel. prata med min bm igår för va tvungen och ha nytt recept så hon skicka remiss så nu ska han med kollas känns som de är lika bra :) vi har försökt sen jag sluta med ppiller men eftersom de ej funka så blir detta vårt tredje riktiga försök. äter även glandin25 denna månaden för att se om de hjäälper.

• JhjärtaK
    MadeleineK1501 skrev 2011-06-16 11:42:07 följande:
    Khjärtaj: okej! jag åt p piller från jag va 14 till ca 22 så när jag sluta ville ej mensen eller ägglossning komma igång igen efter ett års väntan . så då fick jag pergotime och det har funka jätte bra. får ägglossning ca 10-11 dagar efter sista tablett. så får kort cyrkel. prata med min bm igår för va tvungen och ha nytt recept så hon skicka remiss så nu ska han med kollas känns som de är lika bra :) vi har försökt sen jag sluta med ppiller men eftersom de ej funka så blir detta vårt tredje riktiga försök. äter även glandin25 denna månaden för att se om de hjäälper.
    Oj, skall man få så "sent" i cykeln?? Jag trodde att ÄL skulle komma runt dag 14, i alla fall enligt min gynekolog. Men han kanske räknade med att de hade lite snabbare effekt på mig eftersom jag faktiskt har haft ÄL och menscykler någorlunda "normal" (kortaste 35 dagar, senaste 39). Jag har ju tidigare haft ÄL av mig själv på dag 23 som tidigast så då blir det ju ingen stor skillnad om jag skulle få ÄL på dag 19 eller 20.

Själv åt jag p-piller i fem år och första mensen kom efter 48 dagar, sen 42, sen 35 och sen 39. Det var sista "uppgången" på fyra dagar som fick mig att testa.

Så nästa pergokur blir er tredje då om jag förstod det rätt?
  • ettplustack
    JhjärtaK skrev 2011-06-16 14:01:44 följande:
    Oj, skall man få så "sent" i cykeln?? Jag trodde att ÄL skulle komma runt dag 14, i alla fall enligt min gynekolog. Men han kanske räknade med att de hade lite snabbare effekt på mig eftersom jag faktiskt har haft ÄL och menscykler någorlunda "normal" (kortaste 35 dagar, senaste 39). Jag har ju tidigare haft ÄL av mig själv på dag 23 som tidigast så då blir det ju ingen stor skillnad om jag skulle få ÄL på dag 19 eller 20.

Själv åt jag p-piller i fem år och första mensen kom efter 48 dagar, sen 42, sen 35 och sen 39. Det var sista "uppgången" på fyra dagar som fick mig att testa.

Med pergotime har jag haft äl dag 14 och mens dag 28 men det är så väldigt olika :)
  • MadeleineK1501
    JhjärtaK skrev 2011-06-16 14:01:44 följande:
    Oj, skall man få så "sent" i cykeln?? Jag trodde att ÄL skulle komma runt dag 14, i alla fall enligt min gynekolog. Men han kanske räknade med att de hade lite snabbare effekt på mig eftersom jag faktiskt har haft ÄL och menscykler någorlunda "normal" (kortaste 35 dagar, senaste 39). Jag har ju tidigare haft ÄL av mig själv på dag 23 som tidigast så då blir det ju ingen stor skillnad om jag skulle få ÄL på dag 19 eller 20.

Det blir ju dag 15-16 för mig, jag har väldigt kort cykel 28 dagar hade ja denna månaden.
    Vilken dag tar du pergo på? Jag tar min första på dag 5. Okej fickbara någon lite blödning ibland men aldrig någon rikitg mens. Men nu får jag mens och ägglossning varje månad enligt proverna iaf.

Ja det blir min 3 kur som jag börjar i morgon.
  • FruZäll

När kan man testa sig, alltså när är de inte för tidigt, är på dag dag 23 och ska få mens om om 3dagar, bäste vore ju såklart att vänta.. men gillar inte att vänta;)

• MadeleineK1501

fruzäll: du kan testa nu men kan va för tifigt så olika från person till person verkar det som. en del plusar jätte sen så de behöver inte va kört för du inte får plus.

Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)