• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • jessicaargus

Jag och min son är rödhåriga, jag blev jätte retad av barn när jag var liten medans jag av vuxna fick beröm över mitt hår.... tycker att det är underbart med rött hår.
    visste ni att bara ca 2% av världens befolkning har rött hår det gör oss unika.

• MammaG

Rött hår som är så fint! Lär din son att sträcka på ryggen och vara stolt för sin hårfärg när han växer upp. Och bry dig inte om idioterna som säger så!

• jessicaargus

glömde skriva att även min man hade ljust rött /blont hår som bebis men som sen blev blont, men det var som sagt ljusrött och blont. 

• miracle20

Inget fult med det, alla är ju olika. Ron weasly = Rubert Grint är rödhårig och svinrik ;)

• Catz

Jag är rödhårig och har aldrig fått en enda negativ kommentar. Tvärtom. När jag var liten kunde jag snarare tycka det kunde va lite jobbigt med alla kommentarer från folk att jag hade så fint hår. :D
    När jag går till frisören frågar de nästan varje gång vilken färg jag färgar håret med.
    Jag har aldrig färgat håret och tror ärligt talat folk skulle bli lite sura om jag gjorde det då jag förväntas vara tacksam för den hårfärg jag har.

Och det där med solen är ju en helt annan sak. Jag kan sola hur mycket som helst och blir brun. Det har ju med hudtyp att göra inte hårfärg. Jag vet tex en kvinna som har en sådan hudtyp att hon inte kan vistas i solen och hon är svart-hårig.

Någon som tycker Shirly Clamps hår är fult? Inte jag i alla fall. 

• Hoppetossan 79

Jag kan tala av egen erfarenhet! Jag är naturligt rödhårig och har fått lida för det hela livet! Sen jag blonderade mig har jag upplevt stor skillnad i folks attityd gentemot mig! Men nu ska jag faktiskt bli rödhårig igen ;)

• Anonym (ovilja)

Jag tycker att det är jättesnyggt med rött hår på tjejer i övre tonåren och uppåt. Skulle själv vilja ha det och färgar ofta håret rött eller rödblont. Däremot så kan jag ärligt erkänna att jag känner en viss motvilja när det gäller rödhåriga barn och män. Jag har svårt för barn i allmänhet men just rödhåriga barn ger mig rysningar vilket iofs kan bero på dåliga erfarenheter av "sådana" i min barndom. Försökte dejta en rödlätt kille för några år sedan och bortse från hans hårfärg men eftersom jag är en fördomsfull, ytlig bastard så lyckades jag aldrig tända på honom och gjorde därför slut.

Nu när jag själv har barn så anstänger jag mig och jobbar med mina fördomar och jag hoppas verkligen att oviljan mot rödhåriga barn kommer att försvinna helt och hållet. Kanske, när sonen börjar på förskolan att jag träffar någon rödhårig liten flicka eller pojke som är hur go som helst och som får mig att glömma mina dåliga erfarenheter så att jag inte längre tänker på rödtottar som elaka och osympatiska.

• Anonym

Känner en kvinna som har en rödhårig pojke. När han var liten och de var ute och gick så blev de ofta stoppade av kineser/japaner som tyckte att det var enormt exotiskt och fint med ett rödhårigt barn! Jag har aldrig tyckt att det har varit fult med rött hår på barn, självklart finns det röda hårtoner som är mindre fina precis som det finns ljusa toner i hår som inte är så fina. Men oftast är det snyggt!

• carwho

Min sambo hade ljuuuvligt rött hår när han var liten (självlockigt oxå!!) Inte Pippi Långstrump rött utan djupt, mörkt rött.
    Sambon är idag blond med rött skägg.
     Hans bror (som idag är vuxen) har Pippi rött hår. O tjockt är håret oxå, en gång pajade de en sån där hårklippningsmaskin med hans hår, maskinen orkade inte raka bort hans hår utan suckade bara.
    Systrarna hade rött hår som små men de blev blonda med tiden (idag har de båda färgat håret)

Jag hoppas lite att vårt barn får rött hår, tycker det är ofantligt sött!! Gläds åt din rödhåriga lilla kille, slår vad om att han är jätte söt!

*** Bf 2011-05-28 ***
  • Anonym (ärlig)

Personligen så tycker jag att rött/orange hår inte är fint, jag skulle t.ex aldrig kunna dejta någon med den hårfärgen, men jag skulle aldrig vräka ur mig det om jag träffade någon som hade rött/orange hår. Visst finns det vissa nyanser och människor som verkligen klär i det, och det är ju trots allt inte håret som gör en människa utan det är personligheten. Jag hoppas att din son inte kommer skämmas för sin hårfärg utan istället bär upp den med stolthet.

Svar på tråden Rödhåriga barn?!