• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • Anonym (ovilja)
    Troodon skrev 2011-03-30 23:39:18 följande:
    Ärligt talat så tycker jag att du förtjänar att få riktigt duktigt med stryk.
    Give it to me!
  • Länisen
    Anonym (ovilja) skrev 2011-03-30 23:22:06 följande:
    Du tänker förmoligen på det jag skrev. Och jo, jag får lite rysningar när jag ser bilden och skulle förmodligen behövt anstränga mig lite extra för att vara glad och trevlig mot dig om du fortfarande varit barn. Men jag skulle inte ha behandlat dig illa eller visat min motvilja utan det är mina inre demoner och spontana reaktioner som jag kämpar med inombords och inget som påverkar mitt beteende.

Var jätterädd för att få ett rödhårigt barn när jag var gravid men det kanske hade varit bra om jag fått det.
    Hur kommer det sig att du blivit så pass traumatiserad? Jag förstår det bara inte. Det är en HÅRFÄRG....
    Casper 2010-06-09
  • Anonym

Tycker ingenting om färgen i sig. Men jag har nog fördomar om att rödhåriga lider alltid av nån form av allergi och eller astma. Sen att de är extra känsliga mot solen gör inte saken bättre. 

• iser

jag tycker att det är superfint med rödhåriga! Det är ju ovanligt och vackert! jag skulle bli lite avundsjuk. Nu älskar jag iofs min dotters icke befintliga blonda fjun (2 år) också men kan dock erkänna att jag blev lite besviken när hennes röda toner försvann.

• Anonym (ovilja)
    Länisen skrev 2011-03-30 23:43:21 följande:
    Hur kommer det sig att du blivit så pass traumatiserad? Jag förstår det bara inte. Det är en HÅRFÄRG....
    Ingen aning. Men så tänker jag å andra sidan om folk som är rädda för t.ex. spindlar. "Det är ett DJUR!"
  • Länisen
    Fröken Gustavsson skrev 2011-03-30 23:40:20 följande:

Det jobbigaste är väl inte själva hårfärgen utan snarare det dåliga pigmenten, den väldigt ljusa hyn som aldrig blir brun, med massor av fräknar.

Men alltså, då är det ju inte hårfärgen du har något emot? Det är ju två helt skilda saker... hudfärg, fräknar och pigment, eller färg på håret. Jag är som sagt rödhårig och har inga problem alls med att bli brun. Fräknar har jag inte heller. Man kan ju inte generalisera och säga att inga rödhåriga blir bruna. Jag vet att det är vanligt,  men det finns folk med andra hårfärger kan ha svårt för att bli solbrända med...
    Casper 2010-06-09
  • lilla mej

jag bor pa irland.... behover jag saga mer??skulle rodharighet vara ett handikapp finns det valdigt manga handikappade har haha..... 

• Länisen
    Anonym (ovilja) skrev 2011-03-30 23:46:54 följande:
    Ingen aning. Men så tänker jag å andra sidan om folk som är rädda för t.ex. spindlar. "Det är ett DJUR!"
    Du jämför oss alltså med spindlar? Det lät ju vettigt...
    Casper 2010-06-09
  • Trassel

Jag har nog aldrig känt att min hårfärg gett mej några som helst problem. I min klass som liten var en tredjedel rödhåriga så där var det ingen som blev retad, åtminstone inte för det. Jag har alltid varit stolt för min hårfärg, får ofta komplimanger för mitt ostyriga hårsvall.
    Det finns säkert fördomar och myter om rödhåriga liksom det finns fördomar och myter om alla.
    Jag tycker du ska vara stolt över ditt rödhåriga barn, för visst är det lite ovanligt och något att det är väl inte fel att få sticka ut lite? Jag är stolt över att tillhöra en minoritet!
    Jag är rödhårig med grågröna ögon, min man mörkbrunhårig med mörka ögon och vi har en son som är blond och blåögd. Det är inte alltid rödhårigheten går i arv i varje generation.

Här är en kul hemsida!
      http://www.redheadandproud.com/rednews.html

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • Elinb90

Får samma kommentarer om min dotters röda hår :p varken jag eller pappan har rött hår. Men de flesta tycker det är jättefint och hon får mkt beröm för det också :)

Svar på tråden Rödhåriga barn?!