• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • Anonym (Rödtottan)

Min mamma är Kanon rödhårig även alla mina bröder är extremt röda, själv är jag mer orangebrun i färgen.

Min son är rödblond och börjar bli mer mörkröd nu. vi har även väldigt tjockt hår allihop.
    Vi har bara fått positiva kommentarer hitills. vi bor i ett litet samhälle så man får ofta kommentaren: "ja här ser man vem som är hans mormor iallafall".

vi är den så kallade rödhåriga familjen häromkring.Flört

måste säga att dessa peroner som inte har mer vett i huvet än att vräka ur sig sådanna kommentarer är inte värda att lyssna på.

idioti kan vara en förklaring men inte en ursäkt.... strunta i dom, förhoppningsvis har deras barn mer vett i huvudet än dem.

• Kokomo
    Anonym (ärlig) skrev 2011-03-30 22:29:47 följande:
    Personligen så tycker jag att rött/orange hår inte är fint, jag skulle t.ex aldrig kunna dejta någon med den hårfärgen, men jag skulle aldrig vräka ur mig det om jag träffade någon som hade rött/orange hår. Visst finns det vissa nyanser och människor som verkligen klär i det, och det är ju trots allt inte håret som gör en människa utan det är personligheten. Jag hoppas att din son inte kommer skämmas för sin hårfärg utan istället bär upp den med stolthet.
    Du tycker inte meningarna "jag skulle t.ex aldrig kunna dejta någon med den hårfärgen" och "det är ju trots allt inte håret som gör en människa utan det är personligheten" känns en smula motsägelsefulla? Drömmer
  • Anonym

Jag är rödhårig, hela min uppväxt blev jag mobbad pga det. Kallad pippi osv.. men det är klart att det inte behöver bli så.

• instinkt

Min äldsta dotter har rött hår med korkskruvar. Har hon fått från sin far. Han var noga utvald!

• tii

Jag tycker det är jättefint med rött hår! Såg senast igår en supersöt liten bebiskille med rött hår.

Hade inte haft nåt emot om mina framtida barn skulle bli rödhåriga.

• Mariohn
    Kokomo skrev 2011-03-30 22:34:22 följande:
    Du tycker inte meningarna "jag skulle t.ex aldrig kunna dejta någon med den hårfärgen" och "det är ju trots allt inte håret som gör en människa utan det är personligheten" känns en smula motsägelsefulla? Drömmer
    Lite smått eventuellt
  • Anonym (ärlig)
    Kokomo skrev 2011-03-30 22:34:22 följande:
    Nej verkligen inte. Det är precis som jag skriver, det är inte håret som gör en människa utan det är personligheten. Men jag kan väl ändå tycka att det inte är fint med den hårfärgen och känna att jag aldrig skulle kunna dejta någon med den hårfärgen? Jag skulle aldrig kunna attraheras av en rödhårig, inte en blond heller. Även om dom vore bra människor med härliga personligheter, jag vill känna mig attraherad av min partner.
  • instinkt
    Anonym (ovilja) skrev 2011-03-30 22:22:44 följande:

Nu när jag själv har barn så anstänger jag mig och jobbar med mina fördomar och jag hoppas verkligen att oviljan mot rödhåriga barn kommer att försvinna helt och hållet. Kanske, när sonen börjar på förskolan att jag träffar någon rödhårig liten flicka eller pojke som är hur go som helst och som får mig att glömma mina dåliga erfarenheter så att jag inte längre tänker på rödtottar som elaka och osympatiska.

Var bor du? Vill du träffa min solstråle? Hon är en framåt tjej som alltid hittar på något kul och som alla barnen på dagis vill leka med.
  • BeccaStina

vår son var rödhårig i början han föddes med brun/blond/rött hår som skiftade i nyanser och sen när han var ca 1 månad var det knallrött och höll sig så tills det blev blont när han var ca 9 månader

personligen hade det inte gjort mig något om han blev rödhårig då jag tycker det är så himmla fint men tyvärr så vet jag flera vänner som blivit retade för deras hårfärg :( det jag hade tyckt var jobbigt är att rödhåriga oftare har problem med solen och bränner sig lätt

beccastina.blogg.se - mamma till två fantastiska pojkar <3
  • Anonym (fint tycker jag)

Jag tycker att det är superfint med rött hår. Känns som om de personerna blir lite mer speciella, och får lite mer utstrålning tycker jag.
    När mina söner hade fötts, så fanns det antydan till rödhårighet hos båda två, och folk runtomkring verkade tycka att ojsan hoppsan vilken synd om det blir så.
    Men jag däremot hoppades på att det visst skulle bli rödhåriga, för jag tycker det är så fint.
    Man vill ju såklart inte att ens barn ska bli retade, men jag har fått intryck av att det kanske mer var så "förr i tiden", tex så har min mormor sagt att de sa att det brann i hennes hår när hon var liten osv.
    Men tyvärr så blev dom inte rödhåriga, min äldsta har mörkblont hår och min yngsta har ljusbrunt hår nu. Attans!

Svar på tråden Rödhåriga barn?!