• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • Insatt
    Länisen skrev 2011-03-30 23:54:28 följande:
    Du jämför oss alltså med spindlar? Det lät ju vettigt...
    Har man en hjärna som en insekt kanske det inte är lätt att vara vettigare än så...
  • ljuva liv

Åhhh! Det är ju så fint! Jag var en av de ungarna som var rödlätt men som blev "blond" (dvs råttfärgad)
    hade hellre haft kvar den fina färgen och hoppas verkligen att mina barn kommer att ärva det och att det stannar kvar!

Så NEJ du ska inte flytta och jag tycker att du ska strunta i de idioterna som kläcker såna kommentarer... Inte alls okej!

Svara nästa gång: Blond? Nej det hoppas jag verkligen inte!! 

Om han blir retad så är det för att barn lär sig nånstans ifrån... hemma gissar jag!

Lycka till! :) 

• Insatt

Jag har fått höra att en förälder med mörkt och en förälder med blondt hår får rödhåriga barn, så jag håller tummarna för mina och sambons framtida telningar då han har brunt, nästan svart hår och jag har gyllenblondt hår :D

• Fiyali
    Länisen skrev 2011-03-30 23:54:28 följande:
    Du jämför oss alltså med spindlar? Det lät ju vettigt...
    Tror hon jämförde "fobi". Känslan av att vara rädd och att den är oförklarlig.
    Tråkigt att det är så.
    Jag blir nästan lite glad av barn med rött hår, det är ju "färg" eller var man ska säga.
    Framkallar färgen på mig själv också, det ser piggt ut :)
  • Länisen
    Insatt skrev 2011-03-31 00:08:39 följande:
    Har man en hjärna som en insekt kanske det inte är lätt att vara vettigare än så...
    Hahaha
    Casper 2010-06-09
  • Fiyali
    Insatt skrev 2011-03-31 00:09:51 följande:
    Jag har fått höra att en förälder med mörkt och en förälder med blondt hår får rödhåriga barn, så jag håller tummarna för mina och sambons framtida telningar då han har brunt, nästan svart hår och jag har gyllenblondt hår :D
    Vi lyckades inte!
    Jag har skaffat med två svarthåriga män och jag är ultimatuleblond! Stora fick blondt, den lilla har lite sendre :)
  • Fröken Gustavsson
    Länisen skrev 2011-03-30 23:51:38 följande:
    Men alltså, då är det ju inte hårfärgen du har något emot? Det är ju två helt skilda saker... hudfärg, fräknar och pigment, eller färg på håret. Jag är som sagt rödhårig och har inga problem alls med att bli brun. Fräknar har jag inte heller. Man kan ju inte generalisera och säga att inga rödhåriga blir bruna. Jag vet att det är vanligt,  men det finns folk med andra hårfärger kan ha svårt för att bli solbrända med...
    Ja, det är väl mest den vita hyn och fräknarna jag har emot då. Eller kombinationen snarare. Jag vet att det inte ALLTID hör ihop, men oftast. Av de 7-8 rödhåriga jag känner så är det ingen som blir brunbränd och alla har de mycket fräknar (vilket jag själv hade som barn och hatade).
  • Insatt
    Fiyali skrev 2011-03-31 00:11:52 följande:
    Vi lyckades inte!
    Jag har skaffat med två svarthåriga män och jag är ultimatuleblond! Stora fick blondt, den lilla har lite sendre :)
    Attans, och moster Klara (Obs! Min mormors kusin, född på 1800-talet) som lät bli att skaffa barn bara för att hon hade svart hår och hennes man var blond för att hon var rädd för att få rödhåriga barn. Men på den tiden var det ju en annan sak än det var nu. Min mamma (född -41) hade en rödhårig, fräkning klasskompis som hon tyckte var vacker men som av de vuxna ansågs som ful just p.g.a. håret och fräknarna. Min mamma var också ansedd som ful... för hon hade glasögon. 
  • Embla
    Mariohn skrev 2011-03-30 21:56:17 följande:
    Det handlar inte om hårfärg. Det handlar om avundsjuka.
    Fast bara för att någon säger att de inte tycker att någonting är vackert behöver väl det inte betyda att de i hemlighet själva önskar sig det och är avundsjuka? Ibland gillar man helt enkelt inte vissa saker. Eller missförstod jag dig nu?
  • Anonym (var stolt)

TS - usch vilka trista kommentarer du fatt!!! Och sa trangsynt och fordomsfullt. Fortsatt vara stolt over din son. Och du kommer sakert ge honom det sjalvfortroendet som gor att han kommer sta over sadan futtiga kommentarer.

Jag och mina broder ar rodhariga och har aldrig blivit retade trots att vi vaxte upp pa landet Men visst, nagra kommentarer har vi val fatt genom aren fast tanker att det far man ju om man ar ansedd for smal, for tjock, for smart, blond osv osv ocksa. Jag har blivit stoppad pa gatan manga ganger och fatt berom for mitt har och har varit harmodell at bade Toni&Guy och andra frisorer - sa for mig har det i stort sett bara varit positivt med att ha en lite ovanlig harfarg. Nu bor jag i England och har ser man ju langt fler "gingers" an i Sverige, men far anda berom for min harfarg. Min man ville sa garna att var dotter skulle fa mina farger, rott har och grona ogon, men sa blev det inte, en liiiten skiftning kanske

Svar på tråden Rödhåriga barn?!