• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • Lemonlicorice

Läste inlägg av Embla att rödhåriga kvinnor förknippades med häxeri. Det har nog inte alltid varit så, utan i vissa tidsperioder, t ex renässansen, så var rött hår och blek hud idealet. Det ser man inte minst i konsten. Förmodligen för att det var ganska ovanligt.
    Tror säkert att förföljelse av rödhåriga och även mobbing har berott till stor del på människors avundsjuka. Strunta i dem TS och njut av din lille guldlock!

• Anonym (Diskret)

Rödhårig, blond, brunett etc är allt lika fint! Jag tycker verkligen det, trots det så var jag livrädd att få rödhåriga barn själv. Detta pga det du ts beskriver. Min man är blond, men nertill är han knallröd (därav min anonymitet). Minsta barnet var lätt rödlätt de första månaderna, men är nu blond.

När jag gick i skolan var det många rödhåriga som blev mobbade. Jag hoppas innerligt att dagens föräldrar uppfostrar sina barn på annat sätt. Om mina barn skulle göra något dylikt skulle de minsann få höra ett och annat!

Var stolt över din pojk och strunta i allt dumt som sägs.

• Mirre78

Är själv rödhårig och har aldrig haft några problem med det (förutom det som flera andra redan har skrivit att jag inte tål solen så bra och lätt blir bränd)
    Praktiserade på en skola för många år sedan och där var det en tredjeklassare som var rödhårig och hade fräknar.. Han var jättepopulär och en självsäker kille. En dag satt han och tittade mot solen när jag kom dit och så sade han: Jag försöker få mer fräknar för det är så fint..
    Det var så gulligt med en kille som var så nöjd med och stolt över sitt röda hår och sina fräknar  :)
    Kommer fortfarande ihåg detta fast det var för 12-13 år sedan..

• Anonym (Mamma)
    Mirre78 skrev 2011-03-30 21:08:06 följande:

Är själv rödhårig och har aldrig haft några problem med det (förutom det som flera andra redan har skrivit att jag inte tål solen så bra och lätt blir bränd)
    Praktiserade på en skola för många år sedan och där var det en tredjeklassare som var rödhårig och hade fräknar.. Han var jättepopulär och en självsäker kille. En dag satt han och tittade mot solen när jag kom dit och så sade han: Jag försöker få mer fräknar för det är så fint..
    Det var så gulligt med en kille som var så nöjd med och stolt över sitt röda hår och sina fräknar  :)
    Kommer fortfarande ihåg detta fast det var för 12-13 år sedan..

Härligt! :)
  • Mariohn

Rött hår som jag är extremt glad att ha! Håll tummarna för att din son behå¨ller kalufsen TS. 
  • Embla
    Lemonlicorice skrev 2011-03-30 21:05:16 följande:
    Läste inlägg av Embla att rödhåriga kvinnor förknippades med häxeri. Det har nog inte alltid varit så, utan i vissa tidsperioder, t ex renässansen, så var rött hår och blek hud idealet. Det ser man inte minst i konsten. Förmodligen för att det var ganska ovanligt.
    Tror säkert att förföljelse av rödhåriga och även mobbing har berott till stor del på människors avundsjuka. Strunta i dem TS och njut av din lille guldlock!
    Jo, i Västeuropa, i alla fall enligt den historia jag läst. De renässansmålningar som du tänker på är förmodligen målade av en Östeuropé ( Botticellis Venus tex).
  • Anonym (Mamma)
    Mariohn skrev 2011-03-30 21:11:28 följande:

Rött hår som jag är extremt glad att ha! Håll tummarna för att din son behå¨ller kalufsen TS. 
    Superfint! Min sons hår är dock mer morotsrött :)
  • Anonym

Finns ju olika nyanser av rött, orange är väl det jag tycker är minst fint.
    Min son hade rött hår och blå ögon när han föddes.  Ingen av oss är rödhårig, pappan har svart hår och jag har mörkblont.  Vi har ett barn med mörkbrunt hår sedan tidigare.
    Nu har sonens hår blivit mer guldblont, men han är inte så gammal än, så vi får se om det ändrar sig ytterligare.

• Embla
    Mariohn skrev 2011-03-30 21:11:28 följande:

Jag skulle göra mycket för att ha en sådan färg! Liite avis... Glad

Mitt hår är visserligen väldigt rött i solljus, men ser ganska tråkigt råttfärgat/mörkblont ut annars.
  • Anonym

Och ja, frågan varför sonen blev rödhårig har vi fått många gånger Skrattande
    Pappan är mindre glad, men jag bryr mig inte.

Svar på tråden Rödhåriga barn?!