• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • Anonym

Min son är rödhårig och se inga problem med de:):) Dock har jag ingen aning om vad han kommer ha permanent färg. Hans hår skiftar lite för va dag:) mestadels rödblond. Min pappa är rödhårig och älskar hans färg.
    Den enda idiotiska kommentaren som vi fått är en släkting som sa "hoppas han ändra hårfärg för jag tycker egentligen inte om rödhåriga" ..
    Arg som ett bi sa jag tillbaka personligheten sitter förfan inte i hårfärgen.! släktingen blev stum:)

• brunöga 72

Min äldsta dotter (18 idag) var rödhårig vid födseln o jag hade inga som helst negativa tankar om det, inte omgivningen heller. Bry dig inte i negativa kommentarer! Väldigt fult gjort av omgivningen att kommentera det röda håret!

Min dotters hår ändrades succesivt till röd-guldfärgat och så ser det fortfarande ut. Alla frisörer blir helt saliga över hennes guldhår Glad

• TurkosTass

Min sambo är rädhårig och jag tycker det är jättesnyggt! Hoppas så in i norden att våra barn också blir det :)

Han blev inte retad för sin hårfärg när han var liten.  

• inkka

Finns många som är känsliga för solen. Att man är rödhårig behöver inte betyda att man är mer känslig än en med ljust hår (eller vissa med mörkt med). Det hänger inte alltid ihop. Dessutom ska väl alla vara lite försiktiga i solen?! Speciellt små barn. Inget att oja sig om, tycker jag.

• The Hermit

Rött hår är precis som allt annat hår, ibland jättefint och ibland skulle det behövas en sax och kanske en ny frisyr. Men det är inget någon annan har att göra med.
    Förresten måste väl folk i allmänhet gilla rött hår eftersom så många färgar sitt hår rött. 
    Ibland är väl folk otroligt omogna i alla fall. 

• Anpema

Rött hår och framför allt den lätt genomskinliga fräkniga hyn är så otroligt vacker! Jag har två helsyskon med mörkt kopparfärgat hår och fräknar. Själv är har jag mörkt hår och är kritvit i hyn, inga fräknar att tala om. Är så sjukt avundsjuk på mina syskon som är så vackra i hyn. I solen blir de gyllene och eftersom de bägge blir mer solbruna än vad jag blir är avundet djuuuuupt! Jag får på sin höjd en rodnad och utvecklar snabbt soleksem, flagnar och är sedan fortfarande kritvit.

Mina syskonbarn som är rödhåriga har inga problem i skolan, jag tror att det där mest var förr då ett rödhårigt barn stack ut. Idag är skolorna fulla av barn med glasögon, tandställning, rött hår, svart hår, brunt skinn och kritvita. Eftersom det finns så många "annorlunda" så behöver det inte längre innebära en jobbig skolperiod att vara "annorlunda".

• ronjaeda

Äsch, folk är så elaka.
    Min son var rödhårig när han föddes.. Det kommenterade folk och snackade om fick jag också höra.
    Man blir ju skitledsen!

När min dotter föddes klagades det på att hon inte hade mycket hår och är ganska tjock!
    Det sa folk öppet till mig och sen undrar dem varför man inte vill umgås med dem! haha.

• Emerun

Min man är rödhårig, han har aldrig blivit retad för det. Sonen är blond men lite åt det röda hållet. Dottern är rödhårig, hur fint som helst, alla som sett henne har kommenterat hennes hår att det är så vackert, det är dessutom långt(ner till rumpan) och jättebra kvalitet, hon är 4år.

• Anonym

Min man är rödhårig och jag hoppas så att nästa barn blir det - det är så fint!

• Insatt
    Anonym (Mamma) skrev 2011-03-30 19:51:23 följande:
    Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!
    Jag blir så arg på folk, kan de inte bara hålla käften? Om de gjorde det skulle inte mobbarna komma på att rött hår var nått att reta andra för!
    Själv är jag oerhört stolt över minsta lilla röda skiftning i mitt hår. 
Svar på tråden Rödhåriga barn?!