• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • Anonym (fint tycker jag)
    BeccaStina skrev 2011-03-30 22:43:23 följande:
    det jag hade tyckt var jobbigt är att rödhåriga oftare har problem med solen och bränner sig lätt
    Ja, den biten är nog det värsta med att vara rödhårig, för oftast så har man ju också känslig hy då...
  • 5by5

min sambo är rödhårig och jag blev lika glad båda gångerna jag födde barn och det kom ut rödhåriga bebisar!
    jag älskar rött hår. det är så vackert

• Kokomo
    Anonym (ärlig) skrev 2011-03-30 22:37:17 följande:
    Nej verkligen inte. Det är precis som jag skriver, det är inte håret som gör en människa utan det är personligheten. Men jag kan väl ändå tycka att det inte är fint med den hårfärgen och känna att jag aldrig skulle kunna dejta någon med den hårfärgen? Jag skulle aldrig kunna attraheras av en rödhårig, inte en blond heller. Även om dom vore bra människor med härliga personligheter, jag vill känna mig attraherad av min partner.
    Okej. Det var ledsamt att höra.
  • Maseralda

Jag är rödhårig (som man ser på min lilla bild) och den vanligaste komplimangen jag får är "Men Guuuud, va fin hårfärg du har!" Jag blev inte retad som barn, kanske fick nåt sån där halvtöntig kommentar någon gång. Tyvärr så hittar ju barn som mobbas en anledning att reta någon ändå, det spelar nog inte så stor roll just vilken hårfärg man har. Ingen annan i min familj har rött hår och alla är avundsjuka på mig Flört Så bry dig inte om vad andra säger.

• Maseralda

Måste ju tillägga att jag blev nästan lite småbesviken att min son inte fick rött hår!

• Anonym

Både min syster och min mamma är riktigt rödhåriga. Har aldrig blivit retade. Det sitter i självkänslan.

• Länisen

Haha, alltså man upphör ju aldrig att förvånas över visas människors fördomar. Rädd för rödhåriga barn? Jag har rött hår och har så haft hela livet. Tröttnade på det ett tag och ljusade upp det med blonda slingor, men nu låter jag det växa ut igen. Alla har heller inte problem med solen, jag har inga problem att bli brun, men vet att många inte har samma tur.

Och TS, tänk inte för mycket. Tror inte han får det värre pga hårfärgen. Vill folk retas kommer dom göra det oavsett, men ofta tar man väl till sånt som är lätttillgängligt, och då kanske de retas för hårfärgen fast det egentligen inte är hårfärgen de stör sig på. (Om du förstår vad jag menar...)

Casper 2010-06-09
  • Polly S

där ser man, jag som tycker rött hår (allt från rödblont till knallrött med morot däremellan) är jättevackert.

• luckyd

Men det är ju fint!! Skulle själv gärna få barn med rött hår i framtiden! Glad

Svar på tråden Rödhåriga barn?!