• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • Snooz

Jag måste erkänna att jag har svårt för just rödhåriga barn men det har egentligen inget med det röda håret att göra. Det handlar om att en kille i min klass i låg- och mellanstadiet var rödhårig och allmänt jobbig mot allt och alla och jag förknippar det röda håret med honom. Rynkar på näsan Knasigt - jag vet...

• straw2008

Personligen önskar jag inte ett barn med rött hår, de verkar ha det så himla jobbigt med solen. Ingen av oss är rödhårig så det skulle nog kännas lite konstigt, skulle jag o min man vara rödhåriga skulle det säkert kännas annorlunda. Skulle vår tredje bli rödhårig skulle vi givetvis anpassa våra aktiviteter så det passde alla i familjen men vi älskar alperna sjön o stranden!!

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • sleeping angel
    Anonym (Mamma) skrev 2011-03-30 21:29:38 följande:
    Haha, märklig fråga!!! :)
    Mycket märkilig fråga...några av mina vänner tycker jag ska säga "ja, hon är har ju så ful hårfärg naturligt" och sen lägga till att " det är ju så svårt att få henne att förstå att hon måste vara söt"
  • Anonym (Mamma)
    straw2008 skrev 2011-03-30 21:30:38 följande:
    Personligen önskar jag inte ett barn med rött hår, de verkar ha det så himla jobbigt med solen. Ingen av oss är rödhårig så det skulle nog kännas lite konstigt, skulle jag o min man vara rödhåriga skulle det säkert kännas annorlunda. Skulle vår tredje bli rödhårig skulle vi givetvis anpassa våra aktiviteter så det passde alla i familjen men vi älskar alperna sjön o stranden!!
    Är helt övertygad om att man kan åka skidor och bada med rödhåriga barn med :) Idag finns det ju faktiskt solkrämer och Uv-dräkter. Dessutom bör man mig veterligen undvika starkt, direkt solljus även med andra barn, främst ljushylta... :)
  • La Lola
    straw2008 skrev 2011-03-30 21:30:38 följande:
    Min Alma har inga problem med solen.
    Nu har vi ofs aldrig varit utomlands men solen här tål hon.
    Hon blir tom lätt brun.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • inkka

Jag älskar rött hår! Alla olika nyanser som drar åt det hållet.

Finns några barn här med riktigt orange hår. Mina kottar (vita i skallen) tycker det är jättefint. Tror det har tappat sin tönt-stämpel (eller vad det nu var när vi var små), precis som glasögon. Klart man kan tycka det är olika snyggt. Men jag tror de flesta tycker det är rätt häftigt eftersom det är mer ovanligt.

• Kimona

Jag tycker att rött hår är jättefint! Färgar mitt så med flit ju.
    Men jag har hört det förr också, min kusin ville inte ha barn med sin kille eftersom han är rödhårig, men nu har de en dotter iaf :P

• Mamma till Fem döttrar

Jag tycker rödhåriga barn är så söta!

• allmänt

med "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" tror jag inte någon menar nått illa. Jag skulle bli tokförvånad om mitt framtida barn blev rödhårigt eftersom varken jag eller sambon har det.

Fast nu när jag tänker på det har han lite rött i mustachen.

Jag tycker det är fint, så fint att jag färgade mitt hår rött länge länge.. eller orange/brun snarare, för den autentiska looken. (jag har dock inte en enda fräken så det såg väl sådär lagom verkligt ut, inte ens på sommaren får jag ha det! buhu)

• Hannaliv

Men vad är det för stil att säga så om ett litet barn? Och varför? Det är ju supersött. Tror dessutom att det var mer förr man blev retad om man var rödhårig. Nu ses det nog mer som något fint och exotiskt. Många färgar ju det rött nu så...

Svar på tråden Rödhåriga barn?!