Anonym (Mamma) skrev 2011-03-30 19:51:23 följande:
Hej!
Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!"
Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.
Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?
Tack på förhand!
Det är givetvis helt fel att folk tycks störa sig på att ditt barn är rödhårigt. Det är dessutom väldigt märkligt att just rött hår så ofta anses vara fult. Själv så tycker jag att den enda riktigt fula hårtypen är afron, med svart, jättekrulligt hår som påminner om grisborst.
Lika illa är det att kalla blondiner för dumma och att säga att någon är blåögd när man menar att någon är lättlurad eller naiv. Om man skulle säga samma sak fast om "svarthåriga" och "brunögda" så skulle det genast bli ett jävla liv, och man kanske tom. skulle bli dömd för hets mot folkgrupp.
Lika fel är det så klart när folk klankar ned på rödhåriga. Personligen så tycker jag att rött hår ofta är väldigt fint. I synnerhet kastanjerött hår. Det är riktigt snyggt. Lika snyggt som blont hår.