• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • Länisen

Till er som är rädda för rödhåriga barn. Detta är jag när jag var liten. Är väl inget att vara rädd för?? Tycker jag är rätt söt faktiskt....
    Casper 2010-06-09
  • Anonym

Har inte läst alla inlägg...men vill svara ändå...

Är det inte lite så här att förr kanske barn blev retade för rött hår och fräknar för att det var lite mer ovanligt kanske...

Men nu för tiden har det ju nästan blivit modernt med rött hår...många färgar ju håret rött...

Tror jätte många tycker det är charmigt...så bryr dig inte om vad konstigt tanklöst folk säger...

Själv har jag  lite fräknar och hoppas att min lilla flicka får det också efter mig.

• Troodon
    Anonym (Mamma) skrev 2011-03-30 19:51:23 följande:
    Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!
    Det är givetvis helt fel att folk tycks störa sig på att ditt barn är rödhårigt. Det är dessutom väldigt märkligt att just rött hår så ofta anses vara fult. Själv så tycker jag att den enda riktigt fula hårtypen är afron, med svart, jättekrulligt hår som påminner om grisborst. 

Lika illa är det att kalla blondiner för dumma och att säga att någon är blåögd när man menar att någon är lättlurad eller naiv. Om man skulle säga samma sak fast om "svarthåriga" och "brunögda" så skulle det genast bli ett jävla liv, och man kanske tom. skulle bli dömd för hets mot folkgrupp. 

Lika fel är det så klart när folk klankar ned på rödhåriga. Personligen så tycker jag att rött hår ofta är väldigt fint. I synnerhet kastanjerött hår. Det är riktigt snyggt. Lika snyggt som blont hår. 
  • Fiyali

Oh det är ju såå fint!
    Själv har jag ofta mitt hår färgat rött. Önskade mig rödhåriga barn med gröna ögon som liten :)
    Min lillebror har det goaste ruffset i världen(han är 2år) :)

• Madalen

De spelar väl ingen roll om man så är svart, röd, blond eller brun i håret.. eller om man så färgar sig rosa eller blå!
    :) Så jobbigt va människor kan vara jobbiga och måste kommentera så mkt tråkigt mot andra!

http://blogg.mama.nu/madalen

• Anonym (ovilja)

Till er som är rädda för rödhåriga barn. Detta är jag när jag var liten. Är väl inget att vara rädd för?? Tycker jag är rätt söt faktiskt....

Du tänker förmoligen på det jag skrev. Och jo, jag får lite rysningar när jag ser bilden och skulle förmodligen behövt anstränga mig lite extra för att vara glad och trevlig mot dig om du fortfarande varit barn. Men jag skulle inte ha behandlat dig illa eller visat min motvilja utan det är mina inre demoner och spontana reaktioner som jag kämpar med inombords och inget som påverkar mitt beteende.

Var jätterädd för att få ett rödhårigt barn när jag var gravid men det kanske hade varit bra om jag fått det.
  • Mina8401

Jag har då färgat håret rött just nu =)
    Men det som kanske kan vara lite jobbigt med rött hår är ju att man kan vara känsligare för solen..

• justja

äkta rödtottar är en döende ras tydligen....
    jag är lite orolig nu för att mitt blivande barn ska få rött hår,
    min mans syskon har det och båda har JÄTTE problem med solen ,
    och det är den enda anledningen jag är lite orolig för det,
    är orolig att om jag får ett rödhätta så kommer den inte kunna vara i solen lika mycket som andra barn utan att bränna sig hårt,
    men jag har inga fördomar mot det ,,, tycker det är SÅÅÅÅÅÅÅÅ GULLIGT med rödhåriga barn

• Troodon
    Anonym (ovilja) skrev 2011-03-30 23:22:06 följande:
    Du tänker förmoligen på det jag skrev. Och jo, jag får lite rysningar när jag ser bilden och skulle förmodligen behövt anstränga mig lite extra för att vara glad och trevlig mot dig om du fortfarande varit barn. Men jag skulle inte ha behandlat dig illa eller visat min motvilja utan det är mina inre demoner och spontana reaktioner som jag kämpar med inombords och inget som påverkar mitt beteende.

Var jätterädd för att få ett rödhårigt barn när jag var gravid men det kanske hade varit bra om jag fått det.
    Ärligt talat så tycker jag att du förtjänar att få riktigt duktigt med stryk.
  • Fröken Gustavsson

Tyvärr måste jag säga att jag tycker det är fult med rött hår på killar. (Jag vet, jag är en dålig människa.) Flera släktingar brukar retsamt fråga om sonens hår inte ser ut att vara lite rött. Då blir jag irriterad och tycker att det är det minsann inte, utan blondt. Var faktiskt rädd att få en rödhårig pojke då det finns sådant påbrå i familjen. Min syster hade en väldigt speciell guld-röd hårfärg som hon visserligen fått många komplimanger för som liten (mest av äldre damer), men också blivit retad för och själv alltid avskytt (och är numera svartfärgad). De pojkar som var rödhåriga i skolan vet jag blev retade. Det jobbigaste är väl inte själva hårfärgen utan snarare det dåliga pigmenten, den väldigt ljusa hyn som aldrig blir brun, med massor av fräknar. Jag kan tycka det är väldigt sött med rött hår på små flickor, men hade inte velat ha det själv. Framförallt tycker jag att det är väldigt osexigt på killar/män och kan inte komma på att jag någonsin sett en knallrödhårig karl och tyckt denne var snygg. Men det är såklart en smaksak.

Svar på tråden Rödhåriga barn?!