• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • Anonym

Angående rödhåriga barn eller vuxna tycker jag personligen inte det är fint. Min mening jag tycker det är ful.
    Men alla tycker ju olika.

• ramsylina

min äldsta son är rödhårig och jag har mest fått kommentarer ang hur han blev det när varken jag eller pappan är det. lite "jaha, är det brevbäraren som varit framme" och jag kan faktiskt ta lite illa upp av det. nu är sonen i övrigt sin pappa upp i dagen så ingen kan allvarligt tro att det skulle vara så, men ändå. jag går inte fram till mina vänner eller bekanta som fått barn och frågar om det är deras man som är pappan eller om det är nån annan...

jag tror det hänger kvar från förr i tiden att rött hår ansågs fult. min svärmor tex är över 60 o ojjar sig över sonens hårfärg.. men nuförtiden är nog de flesta överens om att det är normalt, tom fint, med rött hår. min lille rödtott är i alla fall världens finaste :)

• Anonym

Det är väl fint med rött hår. Jag har aldrig förstått varför folk reagerar så

• Mariohn
    Anonym skrev 2011-03-30 21:51:56 följande:
    Angående rödhåriga barn eller vuxna tycker jag personligen inte det är fint. Min mening jag tycker det är ful.
    Men alla tycker ju olika.
    Varför? Är du tunnhårig? 
  • Kokomo

Jättefint med rött hår ju!
    Fy fan vad arg jag blir på folk som lägger så mycket värde i utseendet att de känner sig tvugna att kommentera vänners barns hårfärg och att den nog snart blir finare. Grrrghajtguyjhkbhjk. Folk är idioter.

• ekholm

Jag är rödhårig, nu som vuxen är jag stolt över min hårfärg för får ofta höra att jag har så fint hår och att folk är avundsjuka som inte har min hårfärg.
    Som liten va jag inte lika stolt över det för då va det töntigt att va rödhårig och blev mobbad för min hårfärg. Hade till och med en vän under gymnasietiden som tyckte jag skulle färga mitt hår hela tiden och efter att ha tänkt på det senare så förstår jag ju att hon skämdes för att ha en rödhårig vän.

Jag tycker det är jätte fint med rött hår och önskar så att våran sons hår kommer att ändra färg med tiden, han skulle va så fin i rött hår. Nu är han väldigt ljus i håret, men i vissa ljus ser man att det skiftar lite i rött.

Och det där med hyn, jag har inga problem att bli brun. Jag va känslig som liten, men som vuxen blir jag lätt brun så det stämmer inte att alla har problem med hyn och solen

Va stolt över att din son har fått rött hår, det är så många som är avundsjuka för att dom själva inte har det och inte ens kan få den fina röda färgen om dom färgar håret

• Skogsflikkan

Har bara läst TS.
    Himla trist att du fått ett sånt bemötande från andra människor. Min yngsta son var väldigt åt det orangea hållet när han var mindre, nu är det mer guldfärgat. Hur som helst så har jag bara fått fint bemötande till hans då väldigt röda hår. Många sa att han var söt och hade fin hårfärg. Det som dock går mig på nerverna är att alla tjatar om att han aldrig, aldrig, aldrig någonsin kan vara i solen... han är nu 3,5. Förra sommaren badade vi en del, vilket ledde till att han faktiskt var i solen, utan täckande kläder. Det gick jättebra, men man får väl ta det lugnt =). 
    Jag tycker i alla fall att det är fint med rött hår, och är säker på att din guldklimp är precis lika söt!! 

• Anonym

Va faan! Om det var jag skulle jag bli skitförbannad och säga till de som kommenterar att jag minsann tycker det är skitsnyggt.

Rött hår ÄR skitsnyggt! Rödhåriga tjejer är dessutom jättepopulära hos män Solig

Svar på tråden Rödhåriga barn?!