• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • La Lola

Jag har 2 rödhåriga damer.

O jag tycker det är tokfint!
    Har aldrig nånsin hört något dumt om deras hårfärg o Alma som går i skolan har heller aldrig hört något.
    I hennes klass är de 3 med samma snygga färg.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Pussakaninen

Min bror & mamma är rödhårig och vet vad dem har fått gå igenom. Jag har även 2 kompisar som blev väldigt mobbade som unga pga detas hårfärg (röd)

Så ja, jag tycker automatiskt "synd" om rödhåriga barn. Men detta pga att jag sett så många som blivit mobbade pga detta.

Ung & Gravid -Bebis i Augusti www.mylovingbaby.blogg.se
  • Mariohn
    Anonym (Mamma) skrev 2011-03-30 21:17:24 följande:
    Superfint! Min sons hår är dock mer morotsrött :)
    Det var mitt när jag var yngre Poängen är fortfarande att rött hår är fint! Han ska vara stolt! Han är dessutom annorlunda för rött hår är inte jättevanligt! 
  • Embla
    Mariohn skrev 2011-03-30 21:11:28 följande:

Rött hår som jag är extremt glad att ha! Håll tummarna för att din son behå¨ller kalufsen TS. 
    Min man kom precis förbi datorn och kommenterade att mitt hår ser ut ungefär som ditt (minus lockarna). Det var nog den finaste komplimangen jag fått på länge, även om jag inte är riktigt säker på att den stämmer överens med verkligheten...
  • Mariohn
    Embla skrev 2011-03-30 21:18:04 följande:
    Jag skulle göra mycket för att ha en sådan färg! Liite avis... Glad

Mitt hår är visserligen väldigt rött i solljus, men ser ganska tråkigt råttfärgat/mörkblont ut annars.
    Äh man kan färga
  • sleeping angel

Min dotter har rött hår och får mer en massa komplimanger...och ungefär en gång i månaden så måste jag svara på frågan om jag färgar min 2 årings hår....så olika det kan vara.

• Daniels brud

Alla tycker ju olika, jag personligen tycker inte det är fint med rött hår, men det gäller både vuxna och barn.
    Men andra tycker ju annat...

• Idris

Jag har rött hår, eller snarare kalla det orange Tungan ute
     Har inte vad jag minns blivit retad för det. Dock var det en tjej när vi gick på lågstadiet som var övertygad om att jag inte var svensk (har ingen aning varför).

ÄLSKAR min hårfärg, men exprementerade lite i tonåren med andra hårfärger.
    Det enda lite negativa är att man måste vara mer försiktig i solen på våren/sommaren. Kan faktiskt bli mer solbrun än mina vänner som är rödhåriga, men det tar hela sommaren eftersom man måste vara så försiktig.

• Tant Green
    sleeping angel skrev 2011-03-30 21:24:30 följande:
    Min dotter har rött hår och får mer en massa komplimanger...och ungefär en gång i månaden så måste jag svara på frågan om jag färgar min 2 årings hår....så olika det kan vara.
    Jag har också fått frågan många gånger om vi färgat dotterns hår Det är liksom mörkröda slingor. Jag skulle gärna färga så själv, tycker det är jättefint, men vem skulle göra slingor på en tvååring?
  • Anonym (Mamma)
    sleeping angel skrev 2011-03-30 21:24:30 följande:
    Haha, märklig fråga!!! :)
Svar på tråden Rödhåriga barn?!