• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • maria n

Jag är rödhårig, tjockt långt och korkskruvar/lockar. Alltid fått komplimanger av vuxna och som vuxen. Men blev retad som barn. Men är ändå ledsen att ingen av mina döttrar är rödhårig. Tycker det är fint och hade varit roligt

• Lattjo

Om det är fel på det? Absolut inte, det är jättefint! Jag är själv rödhårig och när jag var mindre gillade jag det inte tyvärr. Jag fick höra saker som "ladan brinner" och sånt :( Det var min lärare som lärde dom andra i klassen att man kunde säga såna saker...

Nu när jag är vuxen älskar jag min färg, jag har en brunröd färg och dom flesta tror att jag färgar det för att få den färgen som dom själva säger att dom försöker att få när dom färgar sitt hår :) Min dotter har lite rödaktigt hår men det hade sonen också som bebis och det växte bort på honom så vi får väl se hur det blir med jäntan.

• sextiotalist

Jag tycker rött hår är supersnyggt.
    Vi har mycket rött hår i släkten, min mormor hade supervackert rött hår och en syssling har fått exakt samma hårtyp. Själv har jag haft en hel de rött inslag i det övrigt råttfärgade håret.

Min bror föddes rödhårig, men det försvann under första året, en kusin till mitt barn har varit rödlätt under hela uppväxten, men det har mer eller mindre försvunnit.

Men en gammal kompis, där är rödtott-familjen. Båda föräldrarna har rött hår, sådant där rött hår som bara är få förunnat och deras båda barn har blivit rödhåriga.

Rött hår är snyggt, men tyvärr har de flesta en mycket känslig hy för sol, så det är inte strandläge för dessa.

• Mollzor

Har du inte sett southpark, rödhåriga barn har inga själar ;)

Nej, men allvarligt, det är väl som med allt annat, att folk gillar att lägga sig i, och tycka synd om en, oavsett om ens barn har rött hår, pratar för mycket, pratar för lite, gillar fel leksaker, äter för mycket, äter för lite, har för många kompisar, har för får kompisar, har inga syskon, har för många syskon... Ibland undrar man om folk har så lite att göra så de lägger sig i...

Men rött är sött! Så njut av det, det är inte så vanligt! 

• Kravmärkt

Det är så löjligt. Har en nära vän vars dotter är rödhårig. Ständigt dessa kommentarer "Men är hon inte rödhårig", "oj titta hon har rött hår", "nämen så rödhårig hon är" osv och jag fattar inte?? Vad är det som är så speciellt och intressant här? Visst är rött hår fint, precis som brunt och svart och blondt. Inte fan behöver man kommentera det hela tiden?

• Seldonia

Var riktigt röd som liten, och har som tur var kvar mycket av det röda. Visst fick jag höra några kommentarer, men barn kommenterar ALLT som sticker ut och är ovanligt. Ofta är det bara just för att påpeka att "du ser inte ut som vi" och inte alls för att vara elaka.

Min yngsta blir mer och mer rödhårig, och jag är glad för det. Jag tycker att det är fint med de röda och gyllene tonerna, och den mycket ljusa huden. Det enda negativa är väl solkänsligheten som kan ställa till det om somrarna.

• 3 barns mamma84

Tycker rödhåriga är gulliga

Alla här i familjen och utanför är blonda eller murkhåriga.
    Till och med barnen är blonda.
    Men när tredje barnet kom blev han rödhårig jag bara va fan vad är detta men han är bara så söt pojk
    Så något kan hända och så vår men en pojk med röd brunt förg i håret.

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Mariohn
    3 barns mamma84 skrev 2011-03-31 07:50:45 följande:
    Tycker rödhåriga är gulliga

Alla här i familjen och utanför är blonda eller murkhåriga.
    Till och med barnen är blonda.
    Men när tredje barnet kom blev han rödhårig jag bara va fan vad är detta men han är bara så söt pojk
    Så något kan hända och så vår men en pojk med röd brunt förg i håret.
    Vad är murkhårig?
  • 3 barns mamma84
    Mariohn skrev 2011-03-31 07:52:01 följande:
    Vad är murkhårig?
    Bättre ??
    mörkhårig
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Rödhåriga barn?!