• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • Neasmamma

En bekants son är riktigt morots färgad och lite lagom med fräknar och det va ett av de sötaste barn jag sett :) Är grymt avundsjuk på rödhåriga och har försökt färga men det gick åt skogen. Hoppas djupt och innerligt att jag får rödhåriga barn :D

• Von Ellsen

Konstigt, Ts! Jag kan inte föstå det alls!
    Jag hoppas till och med att mina ungar ska bli rödhåriga, XD Det är ju så otroligt fint!

• Rödtott

Jag tycker att det är helt sjukt att det fortfarande är ok att fälla sådana kommentarer om rödhåriga! Man skulle aldrig komma på tanken att säga att "vad synd att din mulattbebis inte blev lite ljusare i hyn.." eller nåt liknande. Rött hår är tydligen ok att säga vadsomhelst om. Jag har kopparfärgat hår naturligt och visst fick man höra lite kommentarer i skolan, men inte värre än andra. Om barn vill retas så hittar de ju alltid på något, namnet, näsan eller vadsomhelst. Min mamma hade förberett mig väl innan dagis genom att kärleksfullt kalla mig för "sin lilla rödtott" och säga att det är fint. Så jag påverkades aldrig av kommentarerna och fick lära mig att bita ifrån istället. 

I vuxen ålder tror man ju att man ska vara förskonad ifrån kommentarer av den typen.. men jag har faktiskt stött på vårdpersonal som på fullaste allvar har sagt att "men du är ju rödhårig, då är man ju lite extra känslig och dramatisk eller hur?" - när jag sökte hjälp för sömnproblem.

När jag fick min dotter fanns det stora förväntningar på att hon skulle bli en liten mini-rödtott och alla spanade efter röda skiftningar i hennes jätteblonda hår.. Folk frågar undrande hur jag kunde få en så blond dotter. (Förutom hennes farmor som tyckte det var tur att hon inte blev rödhårig.)
    Nu väntar jag en pojke och har börjat fundera på om jag kommer få liknande kommentarer som du fick om han blir rödhårig. Isåfall kommer jag att skälla ut idioterna!  

• Von Ellsen

Angående retning så kan man som sagt bli retat för precis vad som helst. Det beror ju aldrig på "retoffret" utan på vilka som hamnar i dess klass eller på skolan. Jag har aldrig hört någon bli retad över rött hår. Tror och hoppas att det var vanligare förr.

• bananflugan82

Jag har rött hår, färgar det mörkt för jag gillar inte att vara rödhårig, men det hänger nog kvar sen man var liten och ingen annan var rödhårig, typ.
    Jag tycker att det är jättefint! När jag var gravid hoppades jag dock att mina barn inte skulle bli rödhåriga.. vet inte varför faktiskt! Nu kom dom ut och var albino, så dom fick inget pigment alls... vet inte om det är ödet som spelade mig ett spratt

Men skit i alla dumma kommentarer! Folk vill så gärna kommentera andras barn, som om det vore någon rättighet.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • Anonym (rödhåriga kussar)

Det är ju superfint med rödhåriga barn/vuxna! Vi har det i släkten....

• Anonym

Jag är rödhårig och fick jag leva om mitt liv skulle jag vilja ha en annan färg.
    Hatar min rosa hud och fräkniga kropp.
    Jag vill också bli gyllenbrun på sommaren, inte röd.
    Alla känner igen mig på hårfärgen, jag vill vara mer anonym.
    Blev retad i skolan, min bästis var också rödhårig - hur kul var inte det för omgivningen?

• Anonym
    Jag tycker det är skitfult med rödhåriga barn. Har en bonusson med rött hår, och han är ett av dem fulaste barnen jag sett.. Han ser ut som Birk i Ronja Rövardotter

Sen när jag ser rött hår tänker jag alltid på Pippi Långstrump.. Nej, tack gode gud för mitt blonda barn. 
  • Anonym

Jag är lite rädd för att vårat barn ska få rött hår. Det finns inga anlag för det i släkten, men blivande pappan tycker att rött hår är det fulaste som finns. Så fort han ser någon på tv, tex Erik Niva som är rödhårig så säger han något om att det är en ful jävel och att det brinner i huvudet på honom. Samma sak om det är någon som han ser ute. Han kan inte bara låta bli att kommentera det. Han påstår också att rödhåriga människor är falska osv.
    Tror det har att göra med att han blev retad som barn av en rödhårig kille, men det gör mig lite ledsen. Hoppas att han ändrar sig om vårat barn får rött hår. 

• dessdess

Nej! Det är ju så snyggt med rödhåriga barn och vuxna! Min syster har vackert rött hår och det är helt underbart. När min andra son föddes var jag säker på att jag tyckte jag såg lite röda hår i nacken och blev lycklig över att ha fått en rödhårig grabb men nu verkar det ha ljusnat, han har så lite hår så det är svårt att se men jag tycker att han ser mera blond ut som mig nu (tyvärr ) Nej, han är finast oavsett hårfärg han med!

Jag tycker det är svårt gammalmodigt att reagera negativt på att ngn blir rödhårig det är ju hur coolt som helst!

Svar på tråden Rödhåriga barn?!