• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • ius lexis

Jag älskar rött hår p barn! Tycker det är vackert.

• LabLover
    Familjen L skrev 2011-03-31 09:22:43 följande:
    Jag är själv rödhårig, vilket jag tycker väldigt mycket om. Jag älskar min unika hårfärg. Då vi rödhåriga är ett utdöende släkte, blev jag mäkta glad då min dotter fick rödlätt hår och likaså min son. Mina barn har fått något från mig, jag är glad

Rött hår på barn, likaså vuxna är riktigt fint.
    Precis! Det är unikt och väldigt vackert många gånger. Har själv en rödhårig dotter Hjärta
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • Vickan72

Mitt yngsta barn har rött hår och jag kan inte se att det skulle vara synd om honom på något sätt. Han är en pigg och glad kille med många kompisar.

• lollisen

Alla har vi olika smak, så är det ju. Men att ma utgår ifrån att den egna smaken representerar mer än just den egna smaken är ju hur snedvridet som helst!

OM jag skulle tycka att rött hår inte är snyggt, så kan jag ju inte utgå ifrån att alla som har rött hår mår dåligt för att rött hår är fult?

Jag tycker det är synd att människor inte kan se skillnad på eget tyckande och på hur det egentligen ÄR. Det är inte synd om folk bara för att de föds med en speciell hårfärg eller färg på ögonen....

Det är synd att människor som inte gillar den där specifika färgen har ett tvångsbeteende i att deklarera detta högt och vitt, så att vederbörande kanske själv får taskig självkänsla om sin hårfärg eller vad det nu handlar om..

Vidrigt att man har ett sådant behov av att trycka ner andra människor pga något så ytligt... Booo och tummen ner!

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Anonym

Mäh vilka elaka människor. rött,svart,blont,brunt vad fan ska folk vara så jävla ytliga för. Trött man blir på samhället. Var stolt över din son iaf. :) Men ja många som har rött hår som små blir blonda sen. Men som om det skulle spela nån roll. Idiotiska människor de finns i vår värd.

• Anonym
    Familjen L skrev 2011-03-31 09:35:56 följande:
    Men snälla rara ANONYMA, bara för att DU har en snedriven syn på rödhåriga och tycker att det är fult med rött hår, så betyder det inte att min son kommer tycka det. Hur i hela friden vet du vad min son, som nu är 5½ vecka kommer tycka och tänka då han är äldre?

Du verkar då inte ha en bra människosyn. Du försöker verkligen trycka ner människor, men mig och mina rödlätta barn kommer du då aldrig någonsin kunna trycka ner.
    Jag försöker inte trycka ner dig eller dina rörhåriga barn heller. Men jag tycker inte det är ett dugg fint med rött hår.
    Men rödhåriga barn blir oftare mobbade i skolan etc. 
  • Anonym (hejarött)

Nä FY SJUTTON säger jag år folk som tycker o tänker negativt högt om andras utseenden!!! Jag personligen är brunett och min man svarthårig. Jag tycker att män med fräknar och rött hår är fina och har nåt speciellt. 
    Jag har en släkting på min sida som fick en rödhårig dotter (sååå sööööt) och då säger min mans syster: "Fy så fult med rött hår". Jag kan för allt i världen inte förstå VARFÖR det skulle vara FULT? Och jag kan inte förstå hur man kan uttala sig negativt om andras utseenden? Gillar man inte - håll käften! Eller är man själv så snygg att man har råd att uttala sig? Min man t.ex. tar för givet att jag aldrig skulle gilla en rödhårig med fräknar, tänk så fel han har.

Sen blir jag rasande på vuxna (dessa måste vara ointelligenta) som tycker att barn är fula. Till er: Håll käften!

Smaken är som baken! Jag tycker att fina människor är fina oavsett färg. Sen finns det alltid folk som ser bättre ut än andra men jag tycker inte att färgen avgör.

Nä du TS! TVIVLA ALDRIG MER på din sons utseende! Han är fin som han är, just för att han har rött hår! (Han blir säkert intelligent, för det har rödhåriga en tendens till enligt statistik) Om någon uttalar sig igen om att "han blir säkert blond" så säg: "näej det hoppas jag inte eftersom det är så fint med rött hår"! Stå upp för din son!

Det är idioter och efterblivna som uttalat sig negativt om ditt barn. Jag hade blivit skitarg!

Glöm bort alla dumma kommentarer och se så fin din pojke är!

• Familjen L
    Anonym skrev 2011-03-31 09:43:34 följande:
    Jag försöker inte trycka ner dig eller dina rörhåriga barn heller. Men jag tycker inte det är ett dugg fint med rött hår.
    Men rödhåriga barn blir oftare mobbade i skolan etc. 
    Ja, bara för att dom får lära sig ett sådant betende från sådana typer som DU. Det är såna som du, som säger att rött hår är fult osv, som gör att många rödhåriga får sämre självkänsla och därmed lättare mobbingsoffer. Fattar du det?
    Sluta upp med att nervärdera människor med rött hår, se även rödhåriga som vilken unik människa som helst. Även rödhåriga människor har känslor, och vi rödhåriga bits inte. Vi är snälla, så börja prata med oss rödhåriga istället för att ropa glåpord efter oss så kommer du märka att vi är precis som blondiner, brunetter, svarthåriga och vilken hårfärg som helst
Svar på tråden Rödhåriga barn?!