• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • Snabeldrake
    Snabeldrake skrev 2011-03-31 09:55:55 följande:
    Jag tycker rött hår är jättefint Skrattande
    Jag hade rött hår som lite, har fortfarande rödsprängt hår, men mest blond. Och fräknar, ljus hy som inte tål solen, ja det får man leva med Flört 
    Har en vän vars son är rödtott, gud så fint hår han har, glänser och skimrar i solen.

Hoppas din son slipper dumma människor som tycker rött är fult. Många färgar ju sitt hår rött, varför om det nu är så fult?  
  • Maria A Koberg

Men gud! Jag ÄLSKAR rödhåriga. Jag tycker det är den vackraste färgen på hår. Jag gillar även fräknar. Tycker det är underbart! Din son är alldeles säkert jättesöt och fin i sitt röda hår.

• hymafr

Har bara läst trådstarten.

Det tråkiga för rödhåriga är ju att de oftast är väldigt bleka i hyn och måste akta sig noga för solen för att undvika hudcancer.

Men det gäller ju de väldigt blonda också.

Annars tycker jag att det är som med alla andra - en del passar i rött hår, en del passar mindre bra. Inget jag skulle fundera över direkt.

• Meickan

Min systerson är den sötaste grabben i världen, han har eldrött hår. Super snyggt! :)

• Anonym (rött är snyggt)

herregud... vad är det för människor som har mage att säga att rödhåriga är fula? själv tycker jag att det är sjukt snyggt. män med rött hår, fräknar över hela kroppen och gröna ögon - mmmmums!

min bästa kompis på mellanstadiet hade ett helt fantastiskt självlockigt knallrött hår som jag var otroligt avundsjuk på. hade gett nästan vad som helst för att få byta mitt tråkiga, raka, bruna hår mot hennes.

jag tror inte heller att risken är så stor för att din son ska bli retad för sin hårfärg. inte större än att han skulle bli retad för något annat. förhoppningsvis förmedlar ni som föräldrar att han ska vara stolt över den fantastiska lilla människa han är och med god självkänsla och bra självförtroende så tror i alla fall jag att man blir mindre utsatt för mobbningsförsök.
    sen tycker jag att det är pinsamt att vuxna människor inte kan hålla käft med sina idiotiska fördomar.

• Anonym

idag är det ju många som tom färgar håret rött för att det är snyggt!

JAg jobbar i skolan och av 120 barn har vi faktiskt ingen rödhårig, men jag kan inte tänka mig att om det fanns det så skulle den bli retad.

• Thalis
    Anonym (Mamma) skrev 2011-03-30 19:51:23 följande:
    Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!
    Jag har hört folk uttrycka sig negativt om rödhåriga personer!
    En kompis har även sagt rakt ut att inte vill ha ett rötthårigt barn eftersom de är fula....
    Hahahaha min 6 veckor gamla son är orangehårig och så himlaaaa söt
    Mamma till A, A, A och V.
  • 3 barns mamma84

Vet inte om man ser så mkt men han är inte blond iaf lite rött och guldfärgad
    Jag blev jätte förvånad när han km ut från magen då alla andra 2 barnen har varit blonda
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • MickisFlisanNellie

Jag är rödhårig åt det mörkare hållet och har fått höra både det ena och det andra i livet. Har ärvt det av min morfar och nu är min yngsta dotter rödhårig. Det enda som passar in som folk säger är att vi har ett väldigt humör och är extremt envisa. Men de säger att det har med det finska påbråt också så vem vet. Vi är stolta över våran hårfärg och tycker det är snyggt!

Var blond som liten och blev rödhårig sen så man kan aldrig veta vilken hårfärg man får som vuxen. Nu har bägge mina döttrar fått lite fräknar på näsan också i vårsolen och det är bara för gulligt.

Älskar mina tjejer Flisan och Nellie!!
Svar på tråden Rödhåriga barn?!