• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • Druantia
    Anonym skrev 2011-03-31 09:43:34 följande:
    Jag försöker inte trycka ner dig eller dina rörhåriga barn heller. Men jag tycker inte det är ett dugg fint med rött hår.
    Men rödhåriga barn blir oftare mobbade i skolan etc. 
    Rödhåriga, tjocka, barn med "fulare" kläder. Ja, barn är elaka. Är upp till föräldrarna att inte sprida sånt skit till sina barn. Utan att lära dom att alla människor har lika värde.
  • 010306

Fattar inte varför just hårfärgen ska ha så mkt att göra med om man är snygg eller inte överlag ? Påstår inte att jag är nån babe oavsett håret men nog fan kan man se bra ut oavsett hårfärg!
    Ett plus med blek hy som ofta ingår ( jag har knappt pigment) är ju att man kanske slipper rynkor längre när man inte kan sola ;) har knappt några sj & är 31 år.  Har gärna kort kjol & shorts trots att jag är blek! folk får tycka va dem vill ;)

Att anonyma "rödhårshatare" för det vidare att det ska vara så fult gör ju inte att mindre barn mobbas heller direkt. Tror att orsaken som sagt är att det sticker ut & är ovanligt !  Hoppas att personer med dessa åsiker INTE för dem vidare till sina barn.

Fick tack & lov aldrig höra nått om att mina föräldrar skulle ha hört nå illa om mej pga håret ! hade jag hört talas om det som liten hade det varit rätt knäckande.

• Svana

MIn yngste son har rött hår! Det är så fint och jag har bara fått positiva kommentarer. Men många undrar om posten är rödhårig, eftersom varken min man eller jag är rödhåriga. Jag tror färgen kommer från min morfar som var rödhårig. 
    Men jag har också lite fördommar mot rödhåriga, jag tror att de är lite mer busiga och väldigt bestämda :)
    Såg en nyhet om att det är vetenskapligt bevisat att rödhåriga täl smärta bättre än andra. 

• Snabeldrake

Jag tycker rött hår är jättefint Skrattande

• Anonym

Min man e rödhårig, men nu som vuxen väldigt mörkt rött. Sonen blev blond, men i vissa ljus ser håret lite rödblont ut. Själv har jag kastanjebrunt hår typ. Så e nog inte omöjligt att våra barn kan bli rödhåriga.

Skulle väl kanske inte vilja ha en flicka med rött hår, mer för att jag hade extrema problem med en i klassen som yngre och allt som associoseras till henne blir negativt. Namn, hårfärg, utseende, beteende ect. Faast gillar ju inte brunthår och bruna ögon heller så, kanske tom rött e bättre.

För övrigt så tycker jag väl inte rött hår är spec. fult bättre än flera andra hårfärger. 

• 010306

annan anekdot: på förlossningen trodde dem att jag skulle tappa mer blod pga hårfärgen/pigmentet med 3:e barnet .. inget som hände iallafall. Smärta tål jag bra . Har fött utan problem  ;) så kanske ett till + om de skulle stämma överlag då  *hihi* Är lugn & alltid varit.

• Anonym
    Anonym (hejarött) skrev 2011-03-31 09:45:43 följande:
    Nä FY SJUTTON säger jag år folk som tycker o tänker negativt högt om andras utseenden!!! Jag personligen är brunett och min man svarthårig. Jag tycker att män med fräknar och rött hår är fina och har nåt speciellt. 
    Jag har en släkting på min sida som fick en rödhårig dotter (sååå sööööt) och då säger min mans syster: "Fy så fult med rött hår". Jag kan för allt i världen inte förstå VARFÖR det skulle vara FULT? Och jag kan inte förstå hur man kan uttala sig negativt om andras utseenden? Gillar man inte - håll käften! Eller är man själv så snygg att man har råd att uttala sig? Min man t.ex. tar för givet att jag aldrig skulle gilla en rödhårig med fräknar, tänk så fel han har.

Sen blir jag rasande på vuxna (dessa måste vara ointelligenta) som tycker att barn är fula. Till er: Håll käften!

Smaken är som baken! Jag tycker att fina människor är fina oavsett färg. Sen finns det alltid folk som ser bättre ut än andra men jag tycker inte att färgen avgör.

Nä du TS! TVIVLA ALDRIG MER på din sons utseende! Han är fin som han är, just för att han har rött hår! (Han blir säkert intelligent, för det har rödhåriga en tendens till enligt statistik) Om någon uttalar sig igen om att "han blir säkert blond" så säg: "näej det hoppas jag inte eftersom det är så fint med rött hår"! Stå upp för din son!

Det är idioter och efterblivna som uttalat sig negativt om ditt barn. Jag hade blivit skitarg!

Glöm bort alla dumma kommentarer och se så fin din pojke är!
    Håller helt med i sakfrågan. Alla är och tycker olika . Själv älskar jag rött hår.

Häpnar däremot över att du skriver " Det är idioter och efterblivna som uttalat sig negativt om ditt barn"  Jag har ett barn med utvecklingsstörning, alltså mitt barn hade förr kallats efterblivet och idiot. Blir väldigt ledsen av det du skriver eftersom jag varken av mitt barn eller i klassen på särskolan fått höra några så nedvärderande ord om någons utseende. Där möts man av värme och välkomnas. Koppla inte automatiskt ihop efterblivenhet med okänslighet och dåligt omdöme.
  • 3 barns mamma84
    010306 skrev 2011-03-31 08:40:43 följande:
    Tragiskt att dessa fördomar & myter om rödhåriga finns ännu :S är själv rödhårig från födseln & blev rejällt retad i högstadieåldern för det. Färgade det sen mörkt för att slippa kommentarer men nu försöker jag få tillbaka min naturliga röd/oranga färg . Som vuxen har jag aldrig hört nå elakt, bara att de skulle va "ovanligt".
    Att folk skulle va rädda för oss rödhåriga låter ju smått absurdt !
    Ingen av mina 3 döttrar har konstigt nog ärvt färgen & vet bara en kusin som har den i hela släkten .

en "läskig" bild till då ;) Jag för nån vecka sen.. måste avfärga längderna mer dock och få dem mer åt oranga hållet ;D
    Vad fin du är
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Rödhåriga barn?!