• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • Kya

Näe, vad töntigt. lever det kvar?

både min pappa och min syster var rödhåriga som små, riktigt morotsröda. med fräknar och hela köret. typ pippi-style.
    det finns inget negativt med det, ofta var jag avis på syrrans fräscha färg medan jag hade råttfärgat...

det enda negativa och dåliga jag kan komma på med rödhåriga är att de blir aldrig bruna i solen. bara brända och får lätt brännskador. sen när de är läkta är de lika vita igen....

F och L, mina stjärnor :)
  • Anonym

Jobbar i skolans värld och kan säga med hjärtat på handen att barn retar inte varandra lika mycket för att man har rött hår eller glasögon etc. Det är ju som vilken hårfärg som helst, det är ju en hårfärg precis som man har olika färger på ögonen.
    Pusta ut och uppfostra honom till en bra kille så är det inga problem.
    All lycka till er söta lilla rödhåriga grabb! :)

• Anonym
    Anonym skrev 2011-03-30 19:58:41 följande:
    Det är det man skämtar om när man pratar om hur ful ungen ska bli som man ska föda rödhårig fräknar och glasögon och tjock.

Jag tycker speciellt killar med rött är mindre fint. 
    förstår inte hur man ens kan skämta om detta, som om ungen skulle vara mindra värd om han nu blir allt detta du skrivit?!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2011-03-30 19:56:48 följande:
    Jag har oxå en rödhårig son och jag själv är rödhårig så jag vet väl vad det innebär.
    Att ha rött hår är inte så vanligt och barn är lätt elaka mot andra barn som är rödhåriga, inte alla barn men många! Jag själv har varit mobbad för min hårfärg när jag gick i skolan.

Tycker det är synd att som du skriver att folk får det att låta som ett handikapp bara för man har en annan hårfärg.
    Hur gammal är din son nu?
    Han är drygt ett år nu. Så det har börjat kännas lite jobbigt inför förskolestarten i höst, pga alla dumma komentarer.
  • Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2011-03-30 20:01:14 följande:
    Han är drygt ett år nu. Så det har börjat kännas lite jobbigt inför förskolestarten i höst, pga alla dumma komentarer.
    Bara att bita ifrån, sätta ner foten och säga att detta inte är okej.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2011-03-30 20:00:04 följande:
    Jobbar i skolans värld och kan säga med hjärtat på handen att barn retar inte varandra lika mycket för att man har rött hår eller glasögon etc. Det är ju som vilken hårfärg som helst, det är ju en hårfärg precis som man har olika färger på ögonen.
    Pusta ut och uppfostra honom till en bra kille så är det inga problem.
    All lycka till er söta lilla rödhåriga grabb! :)
    Tack!!!
  • Kya
    Anonym (Mamma) skrev 2011-03-30 20:01:14 följande:
    oroa dig inte, inte kommer ditt barn bli mobbat pga hårfärg!
    små barn är oerhört toleranta och "blinda" vad gäller utseende, de har inte hunnit formas än i vad som är ett fint utseende, och vad som är fult.
    F och L, mina stjärnor :)
  • SilentStar

Det är otroligt vackert att vara naturligt rödhårig får jag faktiskt säga. Sen kan jag också många gånger undra hur ett barn blir rödhårigt när ingen av föräldrarna är det, men jag menar inget illa med det, det är bara ren nyfikenhet och förundran.

Rödhåriga barn är vackra!

• Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2011-03-30 19:58:41 följande:
    Det är det man skämtar om när man pratar om hur ful ungen ska bli som man ska föda rödhårig fräknar och glasögon och tjock.

Jag tycker speciellt killar med rött är mindre fint. 
    Personligen ser jag mycket hellre att mitt barn skulle vara både överviktigt, fräknigt, ha synfel och rött hår än att det skulle vara nedsättande mot andra människor...
  • SkyDark

Rötthår och fräknar är ju det finaste som finns.
    Vuxna som är rödlätta och fräkninga är jättesnygga i min mening.

Jag tror inte risken att din son kommer bli retad för sin hårfärg är större än att han skulle bli retad för vad som helst annat. Skulle han bli retad för det så tror jag att det isf beror på att de barnen hört från sina egna föräldar att det är fult med rötthår, för många vuxna tänker inte på vilka åsikter och fördommar de förmedlar till sina barn!

Svar på tråden Rödhåriga barn?!