• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • annakohler

båda mina söner är rödhåriga, men det har gått åt det rödblonda färgen nu,
    min mormor var rödhårig då hon levde så det är därifrån dem fått det. det är så fint

tycker det är så elakt av folk TS att dem säger så..
    mina barn har aldrig blivit retade av äldre barn för det röda håret

• Chocoholic

Jag tycker det är jätte fint med rött hår. Det är ju dessutom så unikt. Det är inte många som är rödhåriga från naturen. Jag tycker det är coolt och något man skall vara stolt över

• Anonym (mamma)

Jag tycker att rött hår är sött på barn. Däremot har jag svårt för rött hår på män eller egentligen kanske mer det här "opigmenterade" eller rödmosiga utseendet som ofta följer med rödhårighet. Det gör inte de människorna mindre värda för det och säkert finns det andra med andra utseendepreferenser. Sedan beror det ju på frisyr och så också.

• Anonym (Mamma)
    SkyDark skrev 2011-03-30 20:07:59 följande:
    Rötthår och fräknar är ju det finaste som finns.
    Vuxna som är rödlätta och fräkninga är jättesnygga i min mening.

Jag tror inte risken att din son kommer bli retad för sin hårfärg är större än att han skulle bli retad för vad som helst annat. Skulle han bli retad för det så tror jag att det isf beror på att de barnen hört från sina egna föräldar att det är fult med rötthår, för många vuxna tänker inte på vilka åsikter och fördommar de förmedlar till sina barn!
    Det har du säkert rätt i! Antar att man alltid börjar oroa sig för något när det är dags för första barnet att börja på förskola.

Tack för dina lugnande ord! :)
  • liber

Tycker rött är den finaste hårfärgen!

• Anonym (redhead)

Var rödhårig som barn, en ganska ovanlig lite mörkare, kopparröd färg associerat med fräknar och bruna ögon. Fick bara komplimanger som barn och mobbades eller retades aldrig för min hårfärg.

• Anonym (redhead)

Ska tillägga att min far är blond (med lite rött i skägget) och min mor väldigt mörk brunett. Den kombinationen kan ge rödhåriga barn.

• lillejag2009

säger som jag sa till min brorsdotter som är röd hårig...

man ska vara stolt över den färgen för det finns så många även kändisar som vill färga för att få den färgen men blir aldrig bra det är en hårfärg man ska bära stolt 

älskar min son vincent 2009-11-06
  • Anonym
    Kya skrev 2011-03-30 19:59:09 följande:
    Näe, vad töntigt. lever det kvar?

både min pappa och min syster var rödhåriga som små, riktigt morotsröda. med fräknar och hela köret. typ pippi-style.
    det finns inget negativt med det, ofta var jag avis på syrrans fräscha färg medan jag hade råttfärgat...

det enda negativa och dåliga jag kan komma på med rödhåriga är att de blir aldrig bruna i solen. bara brända och får lätt brännskador. sen när de är läkta är de lika vita igen....
    Japp det lever kvar hörde det senast idag en väninna väntar sin första och hon fasade för att det skulle ploppa ut en rödhårig fräknig tjock unge som skulle få tjocka brillor. Namn som också förknippas till det utseendet är viktor och christoffer. Jag skapade ej denna mardröms saga den har funnits med sen jag var liten.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (redhead) skrev 2011-03-30 20:15:55 följande:
    Ska tillägga att min far är blond (med lite rött i skägget) och min mor väldigt mörk brunett. Den kombinationen kan ge rödhåriga barn.
    Både jag och min man och våra föräldrar är blonda så för oss måste rödhårigheten ha hoppat ölver ett par generationer.
Svar på tråden Rödhåriga barn?!