• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • glorious
    Anonym (Mamma) skrev 2011-03-30 20:05:35 följande:
    Personligen ser jag mycket hellre att mitt barn skulle vara både överviktigt, fräknigt, ha synfel och rött hår än att det skulle vara nedsättande mot andra människor...
    Jag håller med dig till 100%!
  • Mariohn

WHAT?? Jag är naturligt rödhårig och har alltid älskat det. Jag har extremt långt och tjockt hår som är självlockigt och har aldrig varit annat än stolt över min kalufs. Dumheter! 

• Sannive

Rött hår är så vackert, säg till folk att stoppa en socka i truten nästa gång de kläcker ur sig något liknande och så säger du: "Jag hoppas verkligen att de får behålla sin röda färg istället för att bli musbrun som du i skallen.."

• FinaFamiljen

Jag ÄLSKAR mina två yngre barns röda hår! Som extra grädde på moset har även äldsta dotterns hår börjat få tydlig guldröd ton, så lyckan är gjord! =)

• fenulix
    Anonym (Mamma) skrev 2011-03-30 19:51:23 följande:
    Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!
    Självklart är det inget fel med att vara rödhårig och varför skulle man bli mobbad p.g.a. det?
  • Embla

Rött hår tycker jag är vackert. Jag hade hoppats att mina barn skulle bli rödhåriga med gröna ögon (jag är rödblond och barnens pappa har rött i skägget, och gröna ögon finns det på bägge sidor), men de blev blåögda lintottar alla fyra.

Tyvärr följer det ofta med en viss typ av hy som inte alltid är lika fin. Jag vet, för jag har sådan hy. Min mamma är kopparfärgad (hennes hår är fantastiskt, det ser ut som glänsande, levande koppar) och jag är mörkt rödblond, men jag ärvde den "rödhåriga" hyn. Jag blir aldrig solbrun, bara röd och sedan vit igen, och blir lite flammig i ansiktet ibland.

Rött hår har tyvärr varit ganska illa omtyckt här i Västeuropa. En rödhårig kvinna ansågs nästan automatiskt vara en häxa, och rödhåriga av bägge könen hade inte riktigt samma chans på äktenskapsmarknaden (en bidragande orsak till varför rött hår fortfarand är relativt ovanligt). Detta levde kvar långt in på 1900-talet och man kan fortfarande ana spår av det, som TS beskriver. Numera är dock rött hår inte alls så illa ansett. Många färgar i dag sitt hår rött. Jag tror därför inte att TS son per automatik kommer att få det tufft för sin hårfärgs skull. Tack och lov att det inte alltid var bättre förr!

• Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2011-03-30 20:08:40 följande:
    Jag tycker att rött hår är sött på barn. Däremot har jag svårt för rött hår på män eller egentligen kanske mer det här "opigmenterade" eller rödmosiga utseendet som ofta följer med rödhårighet. Det gör inte de människorna mindre värda för det och säkert finns det andra med andra utseendepreferenser. Sedan beror det ju på frisyr och så också.
    Jag håller med. Vuxna rödhåriga män är oftast inte så snyggt. Jag har sett en snygg rödhårig  kille i mitt liv och han gick i min klass.
  • Loriyana

Jag tycker rött hår är skitsexigt (på vuxna då :P) På barn tycker jag det är superfint! Fullkomligt älskar rött hår och blir grön av avund varje gång jag ser någon som har rött hår.

• Anonym (Mamma)
    fenulix skrev 2011-03-30 20:47:38 följande:
    Självklart är det inget fel med att vara rödhårig och varför skulle man bli mobbad p.g.a. det?
    För att det verkar finnas så utbredda fördomar kring det. Har fått mängder av komentarer sen min son föddes, främst från människor i den äldre generationen.
  • maruttan

Båda mina barn är rödhåriga och jag har aldrig fått något annat än positiva kommentarer från alla människor! Vi är inte heller rödhåriga varken min man eller jag så vet inte heller var det kommer ifrån. Men som sagt, har inte fått några negativa kommentarer.

Svar på tråden Rödhåriga barn?!