Rött hår tycker jag är vackert. Jag hade hoppats att mina barn skulle bli rödhåriga med gröna ögon (jag är rödblond och barnens pappa har rött i skägget, och gröna ögon finns det på bägge sidor), men de blev blåögda lintottar alla fyra.
Tyvärr följer det ofta med en viss typ av hy som inte alltid är lika fin. Jag vet, för jag har sådan hy. Min mamma är kopparfärgad (hennes hår är fantastiskt, det ser ut som glänsande, levande koppar) och jag är mörkt rödblond, men jag ärvde den "rödhåriga" hyn. Jag blir aldrig solbrun, bara röd och sedan vit igen, och blir lite flammig i ansiktet ibland.
Rött hår har tyvärr varit ganska illa omtyckt här i Västeuropa. En rödhårig kvinna ansågs nästan automatiskt vara en häxa, och rödhåriga av bägge könen hade inte riktigt samma chans på äktenskapsmarknaden (en bidragande orsak till varför rött hår fortfarand är relativt ovanligt). Detta levde kvar långt in på 1900-talet och man kan fortfarande ana spår av det, som TS beskriver. Numera är dock rött hår inte alls så illa ansett. Många färgar i dag sitt hår rött. Jag tror därför inte att TS son per automatik kommer att få det tufft för sin hårfärgs skull. Tack och lov att det inte alltid var bättre förr!