• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • BlommyNess12

Rött hår är vackert tycker jag! Jag själv är lite kopparfärgad i grunden men färgar mitt hår rödare för att jag tycker det är så fint..

• Sophia

Jag är rödhårig och har aldrig blivit mobbad :)
    Det lilla hår vår dotter har än så länge ser också rött ut, dock mycket ljusare än mitt.
    Jag håller bara tummar och tår för att hon fått mina afrikanska pigment så hon slipper bränna sig i solen!! :) 

• 010306

2 barnsmamman84 : söt pojke :) påminner om mitt hår som baby :)

• Thalis
    Sophia skrev 2011-03-31 10:26:58 följande:
    Jag är rödhårig och har aldrig blivit mobbad :)
    Det lilla hår vår dotter har än så länge ser också rött ut, dock mycket ljusare än mitt.
    Jag håller bara tummar och tår för att hon fått mina afrikanska pigment så hon slipper bränna sig i solen!! :) 
    Lustigt att du skriver det, men jag har hört att mörka och ljusa som får barn ihop,får rödlätta barn.
    Jag är mörkhyad och maken ljus, våra två söner är rätt ljusa och blåögda. Äldsta sonen föddes med blont hår som sedan övergick till blondrött,blond och nu är han ganska mörkhårig men med röda inslag.
    Lillpojke var blond när han föddes och är nu orangehårig
    Mamma till A, A, A och V.
  • Eena

Vad förvånad jag blir! Jag har en liten tvåmånaders med rött hår och alla säger bara hur fin hon är och att de hoppas på att det inte ändras...

• Ulf Harrys Farsa

Rött är snyggt och angående mobbing så hittar mobbare alltid nåt att mobbas för oavsett hur "normal" man är, till stor del beror det på hur man är själv, risigt självförtroende, udda, skumma intressen - risk för mobbing

Magnus Samuelsson är väl lite rödlätt, tror ingen mobbar honom ;)
    www.magnus-samuelsson.net/main.asp

• Thalis

Detta är min äldsta sons hår.

Mamma till A, A, A och V.
  • R3becca
    Thalis skrev 2011-03-31 10:34:46 följande:
    Lustigt att du skriver det, men jag har hört att mörka och ljusa som får barn ihop,får rödlätta barn.
    Jag är mörkhyad och maken ljus, våra två söner är rätt ljusa och blåögda. Äldsta sonen föddes med blont hår som sedan övergick till blondrött,blond och nu är han ganska mörkhårig men med röda inslag.
    Lillpojke var blond när han föddes och är nu orangehårig
    På tal om mörka människor så måste jag säga att det är bland det finaste (oftast) och "häftigaste" jag vet, att se en mörkhyad med rött hår och fräknar! Har personen gröna eller blå ögon så blir det ännu mer "magiskt"!  Solig
  • Anonym

Ingen av oss är rödhårig men visst tittade det ut en tjej med rödhårig kalufs ändå

Idag är det inget jag bryr mig om alls men var känslig för kommentarer i början.. så som "är det brevbäraren som är pappan" eftersom ingen av oss är rödhårig. 
    Och att jag och en kompis pratade om att vi inte gillade rödhåriga killar dagen innan hon föddes, skämdes som en gris för det! Min kompis oxå Vi försvarade oss med att hon ju faktiskt var tjej och jättesöt i sitt fina röda hår tills vi kom på att nästa gång kanske det blir en grabb som är rödhårig, hahaa!

Idag tycker jag att det finns ju ingen annan färg som skulle passa på henne och min kompis är tillsammans med en rödhårig kille Som inte har fått höra historien, hahaa

Fördommar kan vi ha allihopa, huvudaken är ju att man är öppen nog att inse att det bara är fördommar

• 3 barns mamma84
    Thalis skrev 2011-03-31 10:43:00 följande:
    Detta är min äldsta sons hår.

Hihi vilken gullunge !!
    Jag vill oxå ha lockarna gud så söt pojk
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Rödhåriga barn?!