• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • Spartacus

jag tänkte att våra barn faktiskt kunde bli rödhåriga... min sambo är mörkblond men rödaktigt skägg och jag är guldblond och våran förstfödde dotter såg rödhårig ut till en början, sen avtog det dock.

jag tycker det är jättefint med rött hår, det är ovanligt och iögonfallande.

har en väninna med mörkt rött hår och stora bruna ögon,
    hon ser ut som ett litet rådjur! så himla fint!

• Thalis
    R3becca skrev 2011-03-31 10:43:02 följande:
    På tal om mörka människor så måste jag säga att det är bland det finaste (oftast) och "häftigaste" jag vet, att se en mörkhyad med rött hår och fräknar! Har personen gröna eller blå ögon så blir det ännu mer "magiskt"!  Solig
    Har en sådan bror, han är inte jätterödhårig men brunröd och stora blå ögon.
    Mamma till A, A, A och V.
  • R3becca
    Thalis skrev 2011-03-31 11:20:48 följande:
    Har en sådan bror, han är inte jätterödhårig men brunröd och stora blå ögon.
    Åh! Han måste vara väldigt vacker! 
  • Puchahontas

Rött hår som är så fint! Tyvärr blev sonen inte rödhårig, får hoppas på nästa barn istället.
    Som barn var jag rödhårig men det "rödaste" har växt bort. Blev aldrig mobbad pga hårfärgen!

Strunta i alla dessa ignoranta och okunniga människor. De borde ha varit lite mer uppmärksamma i skolan så de lärt sig att föräldrarna kan ha anlag för rött hår även om de inte har det själv. De borde också har lärt sig att det är föräldrarna som pådyvlar sina barn dumheter som att en färg spelar roll. Hårfärg, hudfärg...

• Thalis
    R3becca skrev 2011-03-31 11:22:34 följande:
    Åh! Han måste vara väldigt vacker! 
    Alla mina bröder (har 3 st) är snygga och alla har helt olika färger då vi har en svart pappa och en vit mamma.
    Mamma till A, A, A och V.
  • Sophia
    Thalis skrev 2011-03-31 10:34:46 följande:
    Lustigt att du skriver det, men jag har hört att mörka och ljusa som får barn ihop,får rödlätta barn.
    Jag är mörkhyad och maken ljus, våra två söner är rätt ljusa och blåögda. Äldsta sonen föddes med blont hår som sedan övergick till blondrött,blond och nu är han ganska mörkhårig men med röda inslag.
    Lillpojke var blond när han föddes och är nu orangehårig
    Ja nu är jag inte mörkhyad, jag är halvmarockan och pappa är inte heller mörkhyad men däremot svarthårig..
    Både min pappa och min morfar var rödlätta när de var yngre :)
    Jag har rött hår och bruna ögon och min sambo är blond och blåögd.
    Vår dotter fick blåa ögon och som det ser ut nu rött hår.. :) 
  • Anonym (mmimi)

Tycker personligen det är jättefint med rött hår!
    Har alltid önskar mig det istället för "råttfärgen" jag fick :P
    jag har alltid velat ha en FÄRG, rött, svart, blont eller brunt. Vad som helst utan råttfärgen ;)
    Nu färgar jag det som tur är!

Men rödhåriga bar? JÄTTESÖTA! Precis som alla andra barn! :)
    (ja, de råttfärgade är med söta, det är bara jag själv som inte ville va det på den tiden;) )

• Trivelina

Jag var rödhårig men skruvlockar som barn , tyvärr blev håret sen brunt och spikrakt sen Gråter

Förstår inte varför barnet skulle bli retad för det? Hur mycket färgar inte folk håret rött idag? Det är en av de vanligaste färgerna hos rätt så  många vuxna kvinnor men inte den naturligaste..

• supervuppan

Min son är också rödhårig & lockig! Jag älskar verkligen hans röda hår, och han har blivit mer rödhårig nu, än han var när han föddes. Men vi har bara fått positivt om det, många som tycker att det är fint! Men alla barn är ju fina, oavsett hårfärg!

• Anonym (en rödtott till)

Som liten hade jag långt kopparrött, hår med korkskruvar. I tonåren blev håret ljusare, mer orange och extremt tjockt. Nu som vuxen har jag fortfarande långt tjockt orange hår men gör lite ljusa slingor i det för att få lite mer liv i håret.

Jag har ALDRIG blivit mobbad för min hårfärg. Aldrig någonsin. Är uppväxt på 80-90 talet, född -78. Däremot tyckte jag det var jobbigt att få så mycket komplimanger och huvudklappar av folk. Både främmande människor, vänner och familj. Jag var jätteblyg som liten och tyckte det var jobbigt med alla som ville ta på mitt hår och känna. Jag får fortfarande väldigt mycket komplimanger om mitt hår, men nu tar jag det bättre.

I min klass i grundskolan var det jag och tre pojkar i klassen som var rödhåriga. En av dem var jättepopulär både bland tjejerna och killarna i skolan. Ingen blev mobbad för sin hårfärg.

Min personliga åsikt om rött hår: Tycker det är jättefint på barn, både pojkar och flickor men har svårt för rödlätta/rödmosiga män. Tycker faktiskt inte att det är fint. Däremot så har jag en manlig vän som är rödhårig med allt vad det innebär, men han är så extremt trevlig och sympatisk och har en fantastisk utstrålning, så det sista man tänker på är hans färger.

Svar på tråden Rödhåriga barn?!