• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • Fotavtryck

Det är ju superfint med rött hår. Mina båda barn var rödlätta när dom föddes med blev blonda o nu brunhåriga.
    Så vist är det vanligt att det röda tonas ut, där av komentarerna om att det kommer ändras.

Men själv skulle jag nog ha varit tvärt om, för jag ÄLSKAR barn med rött hår. O alla dessa fräknar som är så vanligt. Skulle gärna själv vilja vara rödhårig!!

Så struntai alla puckade komentarer och sträck på ryggen, o var stolt över att vara mamma till ett rödhårigt barn!!!

• Fotavtryck

För det är det inte många som är, mamma till rödhåriga barn.
    Du och barnet är unika!!!

• Bellsam
    Anonym (snyggtsomfan) skrev 2011-03-31 12:12:34 följande:
    Om inte nån av er föräldrar är rödhårig så lär er sons antingen blekna eller mörkna i framtiden.
    Oavsett så tycker jag att rött är den finaste hårfärgen! så himla fint!! MIn äldsta son är rödhårig, skiftar i guld och det är så vackert!
    Själv får jag tona mitt hår blont/koppar :P
    Har aldrig hört nåt negativt om min sons hårfärg, och hoopas inte få höra nåt i framtiden heller.
    Det är inte alls så säkert att det lär blekna eller mörkna i framtiden bara för att föräldrarna inte är rödhåriga.
    Sambon har 5 bröder (dom är 6 barn alltså) och trots att ingen av deras föräldrar är rödhåriga så blev 3 av barnen rödhåriga och är det fortfarande. Den yngsta av rödtottarna är 23 år och den äldsta lite över 30 år.
  • Mamma och Mor

På tal om hårfärger...

Jag hade riktigt morotsrött hår a la Pippi fram till tre års ålder. Därefter har det successivt blivit mer åt det bruna hållet. Nu är min hårfärg mer rödbrunt än rött fastän jag var så tydligt rödhårig som barn. Jag har mycket pigment och blir aldrig röd av solen utan direkt brun. Min mor hade som ung mellanblont hår som skiftade lite i röda toner. Min pappa har å andra sidan helt korpsvart hår och så även min bror. Vi är endast två i släkten som jag vet hade rött hår som barn och sedan blev rödbruna i håret som vuxna. Ser ingen logik alls i hur färgerna blandats hos oss :)

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • nean82

Jättefint med rött hår. Det är väl bara roligt att inte se ut som alla andra.

• Miss Daisy

Läser att många inte gillar rött hår på män. Jag tycker det är jätteattraktivt med män som är rödhåriga. Det är lite väldigt maskulint och lite "vilt" på nått vis.

• Ppetra
    PeeGee skrev 2011-03-31 12:36:08 följande:

Eric Stoltz, Isla Fisher, Lily Cole, Robert Redford.

Och: vad har Amy Adams och Christina Hendricks gemensamt? De är båda egentligen blonda, men färgar håret rött för att få roller.

Nicole Kidman!
  • Zazza

jag har 2 pojkar 1 rödhårig och 1 blond.. har alltid bara fått hörra posetiva saker med hans hårfärg.. folk tycker det är fint och att han klär i det..

tror inte alls dom får det jobbigare elelr så..

min son har ärvt det av min man som va oxå rödhårig som barn....  både han och min sån är väldigt röd-oranga.. min andra son blev super blond från mig..

• Happymom

Vilka märkliga kommentarer du fått.... Det är ju så speciellt med rött hår, men i positiv bemärkelse! 

Det sötaste barnet i vår föräldragrupp har eldrött hår och klarblå ögon med svarta ögonfransar som ramar in dem. Han är såååå söt. Jag nämnde det för hans mamma en dag och sa då att min väninna också hade påtalat "att den rödhåriga pojken i din föräldragrupp är så underbart söt". Då började hon gensast med att "han håller på att bli ljusare. Han blir nog blond...". Jag måste säga att jag blev förvånad. Hörde hon inte vad jag sa? Att han var söt! Det enda hon reagerade på var att man sagt att han var rödhårig. Utan det röda håret skulle han faktiskt inte vara riktigt lika söt.

Min dotter har också ett speciellt utseende. Hon föddes med nästan svart hår. Nu är det brunt, men skimrar i koppar när solen lyser på det. För min del så skulle jag bli jätteglad om hon fick kopparrött hår!

• Shorona

Oj!
    Jag har två rödhåriga barn och har då aldrig fått höra såna kommentarer! Till mig/oss säger folk att dom tycker att barnen har en härlig hårfärg.
    Undrar varför det är så "fult" att vara rödhårig(naturligt alltså).

♥Niclas 061103 ♥Linus 091110
Svar på tråden Rödhåriga barn?!