• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • Stinky

Det är fint med rött hår.

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • bumsis mamma

Min man är rödhårig och väldigt snygg!Har haft en en önskan om en liten rödhårig dotter med massa lockar och fräknar sen vi träffades:)Vi fick tre väldigt fina flickor- ingen blev rödhårig.Tycker det är vackert med rött hår.

• PruttPottan
    Anonym (Mamma) skrev 2011-03-30 19:51:23 följande:
    Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!
    Fast jag kan också undra hur barnet blir rödhårigt om båda föräldrarna är blonda. Det är väl inte svårare att klaga här än att svara på det när de tar upp nåt de undrar?
  • Stinky
    PruttPottan skrev 2011-04-01 12:02:59 följande:
    Fast jag kan också undra hur barnet blir rödhårigt om båda föräldrarna är blonda. 
    Det är inte konstigt alls. Det handlar om anlag. 
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Moi Mokulat

Jag och min syster är riktigt rödhåriga. Oj vad man blivit mobbad fölle behöva just färgen på sitt hår.
    Nu blev min son blond men man ser lite rött ibland. Jag önskade faktiskt att min son inte skulle bli rödhårig. Bara för att slippad bli uttittad och kallad morotshuvud.
    Hatar fortfarande min rödhåriga färg. Dumt men sant

• Trollbarnet

Pappan till mitt (förhoppningsvis) blivande barn är rödhårig och jag var vithårig då jag var liten så det kommer nog bli en liten rödtott, tycker mer att det bara är gulligt :)

• tessan27

Båda mina barn är rödhåriga men åt det bruna hållet och vi får alltid höra att dem har så fin hårfärg och hur avundsjuka dem är för att dem har så fin hårfärg. Jag har nästan svart hår och pappan är rödhårig. Och jag har världes sötaste ungar

• little unborn

Rödhåriga barn är super söta,  jag älskar rigtigt morotsrött hår och vill gärna ha det själv  =)
    Enda anledningen jag kan komma på att tycka synd om naturligt rödhåriga är att de ofta är lite extra kännslig för solen, nästan alla jag känner som är rödhåriga har problem med solexem =/ Men annars är det ju underbart! =P

• Svala

Jag har två rödhåriga barn. Den äldsta är snart 2 år.

Jag har också förundrats hur mycket folk påpekar deras hårfärg. Jag har hur många exempel på det som helst och jag undrar verkligen varför folk tycker att det är så viktigt att påpeka barnets hårfärg?

Så fort jag tar av mössan på den äldsta så säger folk: Nämen hon är ju rödhårig!! (nähä?)
    Och man kan uttyda att vissa gillar det och andra inte.
    Och många brukar försöka "trösta" mig och säger: Men det försvinner nog snart....

• jeccika

min dotter är rödhårig och jag tycker det är underbart fint med rött hår, jag var rödhårig när jag var yngre + fräknar och jag har aldrig blivit retad för det, även min syster är jätte rödhårig och inte heller hon har blivit retad för det :)

Svar på tråden Rödhåriga barn?!