• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • Tradare

Kan personligen säga att hårfärgen är en börda. Känns som det väger mycket och är något man vill skära bort från skalpen. Man blir retad i skolan och blit påmind om det varje gång man ser i spegeln. Man kan bli akut ledsen och börjar gråta när man ligger och tänker på att man vill inte ha denna börda att bära på längre. Har testat med massa knark och ande sökande droger för att finna lösningar hur man kan lära sig

Leva med det men finns inga svar eller någon bra alls att hitta, blir bara värre. Detta lever man med varje dag och får stå ut varje dag att något gnager. Går inte slappna av och leva ett normalt liv. Man får känslor av att inte duga och räcka till, att man är mindre värd och bara är i vägen! Finns mer att tillägga men tror ni fattar poängen:(

• Amaterasu

Oj rött hår är jättefint!! Och det är svårt att få rött hår..så det är riktigt speciella barn det!! Båda föräldrarna måste ha anlagen..!!

• violatricolor

Jag tycker att rött hår är fint. Har själv rött hår och mina föräldrar fick höra liknande kommentarer som du när jag var liten. Fastän det var uppenbart rött kunde folk säga "Nej, inte alls, det är brunt." och om min fräknar har jag själv fått höra "tröstande" kommentarer som "De syns inte så mycket." Sånt påverkar självkänslan kan jag säga.

• Pingvinanie

Haha vem fan säger att rödhåriga inte blir bruna? Visst vi har lite sämre pigment men det går att bygga upp. Jag har byggt upp mitt pigment och blir brun:) lite OT kanske men var tvungen att kommentera denna idiotiska kommentar.

• Insatt
    violatricolor skrev 2012-02-25 00:12:37 följande:
    Jag tycker att rött hår är fint. Har själv rött hår och mina föräldrar fick höra liknande kommentarer som du när jag var liten. Fastän det var uppenbart rött kunde folk säga "Nej, inte alls, det är brunt." och om min fräknar har jag själv fått höra "tröstande" kommentarer som "De syns inte så mycket." Sånt påverkar självkänslan kan jag säga.

Folk är bra störda! Jag har alltid vela ha rött hår och fräknar! Fick "fräknar" på armana en sommar när jag var barn och var så stolt och tyckte att jg var så fin!
  • dreamscometrue

Jag tycker det är JÄTTE fint med rött hår,
    finns ju inget gulligare kan jag personligen säga,
    önska mina barn fick/får det :)

Bara strunta i sånna dumma personer,
    som tror att vem man är sitter i hårfärgen,
    hur moget är det?

• violatricolor
    Insatt skrev 2012-02-25 00:22:29 följande:
    Folk är bra störda! Jag har alltid vela ha rött hår och fräknar! Fick "fräknar" på armana en sommar när jag var barn och var så stolt och tyckte att jg var så fin!

Jo, jag tycker ju eg också att rött hår (och fräknar) är fint men när man får höra sådana kommentarer blir man såklart lite osäker och önskar kanske ibland att man såg ut på något annat sätt... Javisst är folk störda!

Upptäckte att jag redan svarat i den här tråden men det var nästan ett år sedan så det hade jag glömt Därav upprepningarna, om någon undrar...
  • Shorona

Vad konstigt. Båda mina söner är rödhåriga(och blekfisar också) men vi har aldrig fått någon negativ kommentar om det. Tvärtom faktiskt. Folk som yttrar sig om deras hårfärg tycker att den är fantastiskt vacker och undrar oftast vem av oss föräldrar som är rödhårig(ingen av oss i vuxen ålder).

Endel vuxna är ju bara för konstiga, en (normal) vuxen ska väl iaf kunna veta vad som är ok att fråga/säga och vad som är ohyffsat.

• violatricolor
    Shorona skrev 2012-02-25 01:23:23 följande:
    Vad konstigt. Båda mina söner är rödhåriga(och blekfisar också) men vi har aldrig fått någon negativ kommentar om det. Tvärtom faktiskt. Folk som yttrar sig om deras hårfärg tycker att den är fantastiskt vacker och undrar oftast vem av oss föräldrar som är rödhårig(ingen av oss i vuxen ålder).

Endel vuxna är ju bara för konstiga, en (normal) vuxen ska väl iaf kunna veta vad som är ok att fråga/säga och vad som är ohyffsat.

Exakt, normala vuxna borde veta vad som är ok att säga och vilka åsikter man ska hålla inne med.
  • Lenora

Har den här tråden vaknat till liv igen?

Jag tycker att rött är snyggt som bara den, själv är jag ganska blond men lever med samma hudkomplex som många rödhåriga har vilket är mindre kul. 

Känner flera rödhåriga barn som är helt underbara och absolut inte ses ner på trots att jag lever i ett land, till skillnad från Sverige, som har en historia där länder med fler rödhåriga traditionellt sett har haft lägre status. 

Under min uppväxt i Sverige var aldrig rödhåriga utsatta för mobbing eller liknande, det var andra saker som folk hackade på.

Svar på tråden Rödhåriga barn?!