• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • k girl

Både jag och sonen är rödlätta. Jag har bara hört positiva kommentarer om både mitt och hans hår.

• Sommarlöv

Tycker det är otroligt fint med rött hår, min bror är rödhårig och har aldrig blivit retad för det. Jag arbetar i förskolan poch har arbetat i skolan, och upplever inte att rödhåriga barn brukar bli retade mer än andra.

• Indianica

Min dotter har ljust rött hår och det glittrar fint i solen. Däremot minns jag att när jag var liten tyckte jag riktigt illa om så där morotsfärgat hår och stora "blaffiga" orangea fräknar i ansiktet, men jag retade inte de som såg ut så! Däremot var det iaf på den tiden 80-talet en hel del som kommenterade det här syskonpartes hårfärg och frågade om det brann etc Men jag tror det är bättre numera, de flesta barn säger inte så, för de har lärt sig att det inte är okej att säga t ex svartskalle osv, så man ska inte heller trakassera rödhåriga för deras utseende.

• Serahjay

Det beror ju på. Det finns ju olika röda nyanser man kan ha.

Själv fasar jag över att få en unge med rött år. Och rölätta drag. Tycker INTE det är vackert på varken vuxna eller barn.
    Men då menar jag den illorangea färgen. RIktigt klar morotsbrinnande färg.
    Med otroligt blek hy och rödlätta fräknar över hela kroppen.

Känner ett tvillingpar som är rödhåriga. Ingen av dom är vackra...
    plus många fler...

Sen är det ju många som är brunetter med rött stänk i och kallar sig rödhårig..

• carolinalarsson

Jag har ett bonus barn med den mest otroligt underbara riktigt mörk/guld-röda färg (avundsjuk), han har dock haft jobbigt med det och blir retad i skolan! VEt inte alls varför men det verkar hänga kvar lite, alltså det är ju kankse högst 1 person per klass om ens det som är rödhårig. Det innebär ju att en rödhårig person plötsligt blir egen och speciell till utseendet! Vilket borde vara ytterst positivt egentligen.. MEN, barn är elaka ofta, och människor trångsynta!! Såå tråkigt med sånt där tycker jag....

Själv fick jag en son med mörkt hår när han föddes, som ljusnade och har skiftat i rött hans första månader, jag blev oxå lite "retad" med att han blir nog rödhårig ändå! Med ett skratt som avslut! Nästan som att man ska hoppas på att man verkligen inte får rödhåriga ungar!! Nu har han övergått till helt blont hår. JAg tycker röd hårfärg är fint! Min mamma är hårfrisör och önskade mig rödhårig för allt i världen :)

Alla får sluta vara så dömande och bittra! Tänk vad underbart det är med lite positiv energi och folk som gör en gald!!

• The Riddler

Det roliga är här vart jag bor finns det en ARABISK familj med cirka 5-6 syskon. ALLA har riktigt orange/eldfärgat hår. Har helt ärligt aldrig sett orangare hår än deras. Sen är deras ögon t.om lite rödbruna eller vad man ska kalla det. Skumt och coolt :)

• Lucille

Älskar rött hår och kollar desperat i sonens hår om han har några röda toner, eftersom att jag själv haft lite rödtonigt mörkblont hår. Får hitta en rödhetta när nästa barn ska avlas. ;) Lär din vackra son att vara stolt och säg ifrån när ni får sådanna dumma kommentarer som är byggda på ignorans och kanske en gnutta avundsjuka.

Didrik 2010-02-10!
  • Anpema

Det här röda håret skulle jag vilja ha! Förstår inte hur man inte kan tycka att det är vackert, färgen är verkligen fantastisk.
  • Lovva

Jag skulle tro (och jag hoppas) att våra barn kommer bli åtminstone rödlätta då sambon har rödbrunt hår. Nu är det snarare mörkbrunt, men det var rött när han var barn. Han har iofs inte ljus hy med fräknar.. Jag tycker i alla fall att rött hår är väldigt fint, men skulle själv inte vilja vara så fräkning som många rödblonda är.

Svar på tråden Rödhåriga barn?!