• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • Alisa

Jag är rödhårig och blev kallad Pippi EN gång. Annars har jag bara fått komplimanger över den fina färgen, och får fortfarande trots att jag passerat 30  

Jag tror att om något barn vill retas så spelar det ingen roll vad det andra barnet har som det kan retas över oavsett om det är hårfärg, fel kläder, konstiga uttryck. Barn retas inte för att det andra barnet är konstigt utan för det själv inte har det bra.  

• tessum

Jag ÖNSKAR att jag var rödhårig. Tycker att det är så vackert.

Min systers man rakar alltid huvudet så jag har aldrig sett hans hårfärg, tills min syster hittade gamla skolfotografier på honom där vi fick se ett jätterött och lockigt hår (väldigt lockigt, sådan frisyr som växer uppåt, liknande afrofrisyr)

Jag antar att anledningen till varför vi aldrig fått se hans hår är pga mobbing. Tråkigt eftersom det verkligen hade passat honom att ha sitt stora röda hår.

Hans äldsta son fick också rött,lockigt hår och han envisas med att sonen ska ha mycket kortklippt.

• IC76

Det här är minrödhåriga son och ingen tycker synd om honom.... dom enda idiotiska kommentarer jag fått är att folk inte kan förstå hur någon så mörk som jag kan få ljusa blåögda barn.... att deras pappa själv är ljus och blåögd är tydligen inte förklaring nog.
    Mamma till A, A, A och V.
  • jeccika

Jag har hela mitt liv varit rödhårig lika så min syster. ingen av oss har blivit retad för det och min dotter är rödhårig och jag har bara fått höra positiva saker. tycker inte du ska tänka för mycket på det ofta har barnens utstrålning och hur dom är som person med att göra om dom blir retad eller inte. det spelar enligt min uppfattning ingen roll vilken färg man har på håret! Du har med all säkerhet en alldeles underbar liten kille och hans hårfärg ska inte behöva stå ivägen för hans välmående

• drömmaromsmått

Vet att jag skrivit i den här tråden tidigare, min dotter har fått exakt samma hårfärg som jag och alla vi mött har kommenterat hur fint det är, vanligaste kommentaren är "vad fantastiskt att hon har samma färg som mamma, och sååå fint"
    Har aldrig blivit retad för mitt hår.. jo en gång då jag var inne i en vi fem fas som barn och klippte av mig mitt låååånga hår och snaggade det istället men då var det ju inte färgen de retades för utan för att jag såg ut som en kille:)

Mitt hår verkar vara väldigt fascinerande när jag är ute bland folk, en gång på coop kom det fram en kvinna och ville känna på det (det är inte bara rött utan väldigt tjockt) hon tyckte det var så fint att jag kunde vara hårmodell, min barnmorska kunde inte hålla sig en gång utan utbrast "jag måste få ta på det!!" och en av mina bästa vänner som jag träffade via FL frågade om hon fick röra mit hår första gången vi möttes för hon hade beundrat det på bilderna på min blogg.. ha ha, och jag själv tycker ju att mitt hår är alldeles tråkigt och vanligt =)

• Lilla Essi

Sonen är rödhårig, till min STORA lycka! Pappan är rödhårig medans jag själv är blond, men med fräknar på sommaren. Min mamma var dock riktigt röd innan hon blev vithårig istället, så för oss finns det på båda sidor. Tycker färgen är underbar, personlig, charmerande och vi har fått mängder med positiva kommentarer från såväl vänner som okända på stan som inte kan låta bli att kommentera sonens hår. Bjussar på en bild på den tokröde tokbusiga ungen...

• CeciliaMaria82

Rött hår är och kommer alltid vara urläckert! Det enda negativa jag kan komma på är att rödhåriga bränner sig lättare i solen! Annars som sagt snyggt värre så länge det är naturligt rött

• Pingvinanie

De va de sötaste jag sett! Underbar!!:) jag ska ha barn när som helst och hoppas på en rödhårig. Jag är själv rödhårig men sambon blond fast rött skägg. Hoppas!

• Lilla Essi

Pingvinanie: Då tror jag att chanserna för ett rödhårigt knytt är ganska så stora. De sista jag hörde var att anlagen måste finnas på båda sidor, och det gör det ju hos er. Finns det på båda, så ska det vara rätt stor chans. När E föddes hade han jättemycket mörkrött hår i nacken, men inget på huvudet. Såg fantastiskt roligt ut. Nu har det ljusnat lite, men färgen är fortfarande helt underbar.

• cocos87

Nu har min son blivit blond, men han hade rött hår fram tills 1 år ungefär och jag fick samma dumma kommentarer av folk, även nära vänner. När jag svarade att jag faktiskt hoppades att han skulle få behålla det röda håret för jag tyckte det var fint så höjde de på sina ögonbryn och sa något spydigt bara... 
    Nu när han blivit blond kommer dem och säger att han har BLIVIT så sööööt, jag blir bara förbannad varje gång!! 

Svar på tråden Rödhåriga barn?!