• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • Monna
    Svala skrev 2011-04-01 12:33:19 följande:
    Jag har två rödhåriga barn. Den äldsta är snart 2 år.

Jag har också förundrats hur mycket folk påpekar deras hårfärg. Jag har hur många exempel på det som helst och jag undrar verkligen varför folk tycker att det är så viktigt att påpeka barnets hårfärg?

Så fort jag tar av mössan på den äldsta så säger folk: Nämen hon är ju rödhårig!! (nähä?)
    Och man kan uttyda att vissa gillar det och andra inte.
    Och många brukar försöka "trösta" mig och säger: Men det försvinner nog snart....
    Ja, varför måste folk kommentera något som är så uppenbart? Är det lika okej att säga "Nämen hon är ju svarthårig!" Vad väntar man sig för svar på det, liksom?

Det enda jag "oroade mig för" när min dotter kom ut och var rödhårig (blev sedan askblont efter ett år), var att det skulle bli lite svårare när solen skiner ute. Min rödhåriga syster är likblek eftersom hon så lätt bränner sig och därför helt undviker solen medan jag själv är soldyrkare. Endast därför blev jag "tacksam" över att min dotter blev blondare senare och jag inte behövde tänka mer på just den biten med extra solskydd osv. Min huvudvärk, ingen annans....
  • Defiance

Jag är inte rödhårig men tycker att det är en vacker och unik hårfärg.

Who are you going to believe, me or your own eyes?
  • 6blommor

Jag har inte läst hela tråden, men jag har en son som är rödhårig och det är inget fel med det. Visst har  man fått höra "stackars pojk", men jag tycker att det är fint och det passar honom jätte bra.

• Linda b1986

Jag och min man är blonda, inte lintottar men skandinaviskt blonda har har en liten rödtott med lockigt underbart hår. Folk påpekar även till oss att dom tror hon kommer gå mer åt det blonda hållet när hon blir större men jag tycker hon ser jätte charmig ut! Farmar och gammelmorfar har rödblont hår. Hoppas vår nästa dotter också blir rödtott!:)

• drediona

Jag tycker det är superfint! Strunta i allas dumma kommentarer. 

Min son skimmrar lite i rödblond. Urgulligt :)

Barn kan retas för allt möjligt. Inget som säger att han kommer bli retad/mobbad just pga hårfärgen. 

• violatricolor

Jag är rödhårig. Mina föräldrar fick höra liknande saker som du när jag var liten. Det anses helt enkelt inte lika fint att vara rödhårig. Om du ser på fotomodeller så finns det rödhåriga men de är ganska få och de brukar då stå för något häftigt eller naturligt, inte elegans. Det är ju också en ganska ovanlig hårfärg om man ser på världen i stort. Jag har även fräknar, vilket jag fått liknande kommentarer för, typ "Men de syns inte så mycket...". Utomlands kan jag känna mig väldigt udda och vissa undrar nog om jag har någon sjukdom.

Men jag tycker själv att både rött hår och fräknar är jättefint!

• violatricolor
    Anonym (Mamma) skrev 2011-03-30 21:33:47 följande:
    Är helt övertygad om att man kan åka skidor och bada med rödhåriga barn med :) Idag finns det ju faktiskt solkrämer och Uv-dräkter. Dessutom bör man mig veterligen undvika starkt, direkt solljus även med andra barn, främst ljushylta... :)
    Ja... Jag har bränt mig många gånger... för man glömmer lätt att smörja någonstans eller tillräckligt. Brukar bränna mig typ en gång om året (det var samma när jag var barn). Men det är ju inte unikt för oss att bränna sig. Även blonda som inte skyddar sig tillräckligt bränner sig. Så, ja, det finns skydd, parasoll, kläder, krämer mm och de är jättebra. Det är lätt att man glömmer någonstans ibland men det är inte unikt för oss även om skadan kanske blir lite värre.
  • SunnyBunny

Trodde det här med mobbning mot rödhåriga var borta idag *suck*

Jag blev retad hela mitt liv för mitt röda hår och ljusa hy och gick igenom ett helvete! Idag kan jag inte ens ha min naturliga hårfärg för såren har inte läkt. Måste ärligt säga att en tung sten föll från mitt hjärta när jag såg att min dotter inte ärvt mitt morotsröda hår. Mest för att vi rödhåriga har sämre pigment, men mobbningen finns i mitt bakhuvud fortfarande:/

• Storbarnsmamman

Det är absolut ingenting fel med att vara rödhårig, men personligen är jag hyfsat glad att mina barn är brunhåriga och blonda.

Rödhåriga är i regel också väldigt ljusa i hyn vilket jag tycker det är skönt att mina barn inte är, eftersom att man så lätt bränner sig i solen.

Men något fel att vara rödhårig? Nej! Och något man blir retad för? Förhoppningsvis inte, men vill barn retas så kan de retas över vad som helst... 

~ Niklas -91, Isabella -94, Alexander,Benjamin & Felix -99, Alice & Matilda -04, Elian -07 & Oliver -10 ~
Svar på tråden Rödhåriga barn?!