• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • PruttPottan
    Stinky skrev 2011-04-01 12:08:24 följande:
    Det är inte konstigt alls. Det handlar om anlag. 
    Ja, fast jag fattar inte iaf.. Och varför inte bara förklara då för folk ist för att gråta ut här?

Jag fattar inte ingenting..
  • Mollywood

Har bara läst TS.
    Min dotter (1 år) är rödhårig, och vet inte om det är min inställning eller om jag bara möter snälla människor.
    Har bara fått höra att "Gud va kul att hon är rödhårig", och det tycker ju jag med så folk får gärna uppmärksamma detta :) Sen frågar folk "Vem är det ifrån?" och det är väl inte så konstigt? Rött hår är ovanligt, och kanske några undrar hur stor chans det är att få egna rödtottar ;) En person har skämtsamt sagt att det brinner och då blev jag ledsen, tanken hade inte ens slagit mig att hon kan komma att bli retad för ngt så fint. Andra som säger att man vet ju inte håller i sig och på det svarar jag bara att vi håller tummarna för att det stannar. Hmm, sammanfattat så är positiva utrop välkomna :)

Själv är jag kort och har stl 34 i skor. Är hjärtligt trött på att få höra "Åh vilka små söta skor!", hur välmenande det än är ;)

• Selma1966

Har alltid önskat mig rött hår... Och med tanke på alla som färgar det rött så är det nog fler som tycker så. Råttfärgat hår däremot.... det är lite trist... och så mycket vanligare. Men det skulle aldrig falla mig in att tycka synd om dem oftast föds man med färgen som passar en bäst...(hudnyans och personlighet) men om man inte trivs färgar man det.

• 2 små prinsessor

Min sambo (och barnens pappa) är rödhårig, och jag hade tyckt det var jätteroligt om våra barn också blivit det.

• Loojsen

Haha jag är född som en riktig orangehårig babianunge, och jag har inte alls haft det svårare i mitt liv för att jag är rödhårig :) visserligen så avskydde jag det själv när jag var liten, jag var en riktig blekfis och fräknig..  

• Rocktroll

Min dotter är rödhårig och blåögd och självklart tycker jag att hon är det finaste som finns Glad hon brukar bara få kommentarer om att hon är sååå söt osv. Jag däremot har färgat håret rött i typ 15 år för jag tycker att det är det finaste som finns för jag har naturligt rödblont hår men det är ingen direkt tydlig färg.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • marilin

Jag tycker det är vackert och lite speciellt att ha rött hår eftersom det är ganska ovanligt. Synd att folk är så negativa. Jag skulle nog säga "oj vad häftigt att er son har rött hår" eller något liknande. Försök att inte ta åt er av folks (dumma) kommentarer. 

• Hoppentoss
    Anonym (Mamma) skrev 2011-03-30 19:51:23 följande:
    Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!
    Rödhåriga barn är så söta. Skit i vad folk säger och njut.
    retad kan barn bli för allting. Det beror nog inte på håret utan snarare tillfälle.

Kram på er.
  • Trassel

Oavsett hårfärg och hudtyp så ska man vara försiktig med solandet.

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
Svar på tråden Rödhåriga barn?!