• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • Pandan82
    lastchristmas skrev 2011-04-01 09:36:48 följande:
    Klart han kommer att få det tufft. Kan jämföras med ett så kallat decemberbarn. Förmodligen får han problem med matematik, idrott och slöjd. Kommer att drabbas av arbetslöshet, utanförskap och det föreligger en ökad risk för kriminalitet.
    Hahaha, underbart! (och ja, jag förstår ironin!)

Min lilla dotter har brunt hår med antydan till rött, syns mycket i solljus, hon är HUUUUUUUR söt som helst!
    Angående att bli retad så är det som det alltid varit, vill någon reta sig på dig så finner de ALLTID en anledning. Det är aldrig  okej att reta någon, men jag säger som min mamma sa till mig när jag var liten och blev retad för att jag är så lång: "Var glad för att de retar dig för nått som finns på utsidan, för det betyder att de inte hittade något på din insida som var dåligt!" En mammas försök till att trösta sin dotter, det ligger dock nått i det...
  • Bebissjuk89

min kille har röda inslag i sin hårväxt. Och sonen har blont hår med lite röda inslag. Det stör mig när folk påpekar såhär, "är han lite orangehårig?:)" .. "han är lite orange i håret" m.m! Varför skulle orange/rött vara så jävla märkvärdigt? det är ju bara en hårfärg, såsom blond, brun, svart!! herregud..

• Jackie85

Jag var rödhårig som liten, min son på 3 månader är rödhårig. Jag blev aldrig retad i skolan, tvärt om var jag väldigt populär och hade mycket kompisar och många som ville "ha chans" på mig så det är nog ingen fara.

• tezzypoo

har en rödhårig lillebror och han har aldrig blivit retad eller liknande för det, själv tycker jag det är jätte fint!

• Dorian Ertymexx

TS, klart att det är ett handikapp! Alla vet ju att han genom sitt röda hår har förhöjda risker både för att bli nymfoman och att bli bränd på bål. Gråter

Seriöst, vad är det för fel på folk. Det är bara en hårfärg, litet pigment, hur kan man göra en så stor sak av det hela?

Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Stars

Nej, hårfärg har väl ingen betydelse? De flesta färgar håret rött en gång i livet, har mörkt hår någon gång i livet och ljust hår någon gång i livet. Många unga väljer rött hår som första färgning. Det hade de nog inte gjort om det hade varit något fult i att vara rödhårig. Två av mina syskon är rödhåriga. Det är jättefint och de har aldrig blivit retade för det. Snarare avundade. :)
    Givetvis finns det alltid någonting att reta någon för i skolan. Kanske blir han retad för sitt röda hår men då skall man också veta att om han hade varit blond hade de retat honom för någonting annat. Folk som retas gör det sällan av riktiga anledningar.
    och som med allt som är lite ovanligt kommer det att finnas folk som tänker: "åh, vad fint med rött hår! roligt med något annat än blont" och folk som tänker: "vafan! tror han att han e nåt bara för att han har en annan hårfärg?". Folk gillar och folk stör sig. Oftast brukar personligheten vara av större vikt än hårfärgen.

• straw2008

Det är absolut INTE vanligast att färga håret rött ???? Varför tror du det?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • AnnChae

Det är enbart vi vuxna som har fördommar om dessa underbara rödhåriga barn... Min son är rödhårig och jag var orolig för att han skulle bli retad osv...men icke... bifogar bild på honom när han var 2 år... idag är han 18 och lika röd...;)
  • Jezzie86

Jag va jääte rödhårig när jag va liten och ja jag blev lite retad med det kan bero på att jag va tjock,fräknig OCH rödhårig, sen va jag rätt tuff och bråkig som barn.
    Men jag har alltid varit stolt över min hårfärg (även som barn)
    Nu är jag 25 år och typ grå hårig, tappar man pigment i håret tidigare som rödhårig? nån som vet...skäms faktiskt över min tjocka kritvita slingor....

• tufsen

Jag är rödhårig och kan tala från egen erfarenhet.

När jag växte upp på 70-talet så var det inte roligt. Man blev retad hela tiden. Min pappa är rödhårig och nästan alla på hans sida av släktträdet och även de upplevde samma sak.

Meeen, nu är det annorlunda. Det har blivit så vanligt att färga håret i alla möjliga färger, så att vara rödhårig är inte något utstickande längre.

Det är fint med rödhåriga barn. Var stolt och be alla som yttrar sig att vara tysta om de inte har något vettigt att säga. Fråga dem varför de ens påstår det de gör.

kram från en stolt rötopp

Svar på tråden Rödhåriga barn?!