• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • sazzia

åh gud rött hår är ju såååå snygg!! =)
    Var stolta!!!

jag önskade och önskar att det hade varit min naturliga hårfärg!!
    I tonåren gjorde jag ett försök till att färga mitt då väldigt ljusblonda hår rött och såg
    ut som ett stopp ljus helt allvarligt och fick smeknamnet televinken.
    sedan dess har jag inte vågat mig på att färga håret rött igen =D

• Polly74

Hårfärgen är väl inget problem? Kommer själv ur en familj bleka rödtottar, och vill tipsa om en viktig sak: tänk på solskyddet vår och sommartid, särskilt om ni är på sjön eller på stranden där solen tar ordentligt. I min familj har vi förhöjd risk för solskador, och mamma fick ta bort ett par konstiga utväxter på ryggen som visade sig vara melanom. Läkaren sa att hon måste vara observant på hur mycket sol hon utsatte sig för, eftersom hon med sin tunna, ljusa hud var mer utsatt för den skadliga delen av solstrålarna. Han menade att vi led brist på pigment i huden som skyddade mot uv-strålning... (hm?)  Är det nån mer som fått höra samma sak?

Själv har jag mörkt hår och "rödhårig" hud dvs jag blir aldrig riktigt solbränd och brun, men jag bränner mig lika lätt som mamma och min rödhårige bror gör. Kokt kräfta, om ni förstår. Vad ont det gör när jag missar att ta på mig nåt och sen måste stå ut med solsvedan...  så köp solskydd eller låt lillen ha t-shirt och solhatt på stranden när ni bygger sandslott, det är alla gånger bättre än att bli illröd och öm i skinnet.

• The Riddler
    Anpema skrev 2011-03-31 22:06:45 följande:

Det här röda håret skulle jag vilja ha! Förstår inte hur man inte kan tycka att det är vackert, färgen är verkligen fantastisk.
    Fyfan vad hon är vacker! ;)
    Rödhåriga skönheter är sällsynta, men dom som finns slår nästan alla:D 
  • miniskrutten

Har en liten kille på 1 år med rött hår. Och vi har faktiskt bara fått fina kommentarer. Har till och med varit med om att folk jag inte känner kommit fram och sagt att han har ett underbart hår. Tycker att han är supersöt i sitt hår! Sen har jag svårt att bestämma vilken nyans han har, beror väldigt på vilket ljus han är i. Ibland ser det mest ljusbrunt ut och ibland bryter den röda nyansen igenom tydligt. Men tycker att han är väldigt söt i det iaf!

• Mamma 24 7

Rött hår är vackert! Älskade håret på dottern i familjen annorlunda. Så fint! Är blond själv men skulle inte ha något emot att vara rödhårig. Och fräknar ser fräscht ut!

• Onkel Anneli

Är inte alla fruntimmer i Harlequin bäckerna eldröda i håret med smaragdgröna ögon? ( mango rumpor och nyponrosiga kinder osv)

• Bel

Var en glad och stolt mamma till din rödhårige lille son! Jag är själv rödhårig och jag hoppades in i det sista att jag skulle få ett rödhårigt barn, men ut kom världens lintott "suck" ha ha:)
    Nog blev jag lite retad någon gång som barn, men det är verkligen inget jag har mått dåligt över. Min bror som hade glasögon blev mer retad.
    Jag begriper faktiskt inte att man fortfarande idag 2011 tycker att rödhåriga är "skrämmande" med tanke på hur blandad världen är. Folk klär sig hur som helst, färgar håret i all världens kulörer, tatuerar sig, är bögar och lesbianer, hyllar satanism, eller lyssnar på Britney Spears. Vissa är smala och andra är tjocka, vissa har oturen att födas funktionshindrade och andra glider genom livet på ett bananskal. Men att vara rödhårig, det är verkligen annorlunda och knepigt...*stöön*.
    Varför kan människor inte bara få vara som dom är?
    Ibland blir jag så ledsen över att människor är så oerhört elaka mot varandra, även mot små barn. Det är för jävligt!

Jag fick också höra många konstiga uttlåtande när jag var gravid och folk var nästan helt uppslukade över hurvida barnet skulle bli rödhårigt eller inte. Jättemärkligt...
    För det är ju verkligen det största bekymmret här i världen, om mitt barn blir rödhårigt eller inte...
    Folk dör i krig, barn blir sexuellt utnyttjade och djur lider, men stackars mig som är rödhårig. Jaja...

Och sen det här med solen som många människor hakar upp sig på. Herregud..vi är inte vampyrer, vi brinner alltså inte upp om vi är vakna dagtid och får solens strålar på oss. Vi får smörja in oss , ja, och kanske inte ligga och pressa precis runt lunchtid (vilket är jävligt korkat även om man nu "tål" solen), men nog kan vi åka på semester till Thailand om vi vill. Jösses...
    Och om man vill fuska lite så kan man köpa Doves brun-utan-sol-bodylotion, funkar kalasbra, så slipper vi skrämma folk när vi anländer till stranden :)

Det positiva för alla oss rödtottar, det är att vi lättare tar upp D-vitamin pga att vår hud är så ljus, så vi kommer alltså att vara lyckligare vintertid, drabbas mindre av benskörhet, diabetes, cancer och andra tråkigheter och därmed förhoppningsvis leva längre! Kalas!

• Laura03

Polly74
    Rödhåriga har en form av albinism.
    Man blir bara rödhårig om båda föräldrarna bär på anlaget. Och ja de ska skydda sig men minst nr 30 på solskyddsfaktorn helst 50. Jag har själv två rötottar hemma och de bränner sig rejält om de inte har hög solskyddsfaktor.

• Fru Orange

Min mellersta son är rödhårig och det är bara jag som bär på anlaget... Han är idag vuxen och har aldrig blivit retad för det och han har klarat sig alldeles utmärkt här i livet så långt

(¯`°?.¸♥Vår älskade liten blir bara större och större♥¸.?°´¯)
  • LillaFramfallet2010

Märkligt, jag har ALDRIG hört något negativt om rödhårighet - och jag har världens finaste rödhåriga barn med en massa fräknar!! Dessutom: vilken färg är en av de vanligaste folk väljer när de färgar håret? Rött! Jag tycker att jag varenda dag ser folk som har färgat håret just rött. Det är en dröm att vara naturligt rödhårig, tycker jag!

Svar på tråden Rödhåriga barn?!