• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • Yrvind

Har bara läst ts och sista sidan men måste säga som flera andra att jag älskar rött hår. Hade jag fått välja så hade min naturliga färg varit röd. Så fint oavsett kön. Kan tillägga att jag jobbat på förskola/ skola i 15 år och har aldrig hört ett barn bli retat pga hårfärg. Förstår inte att vuxna människor kan säga så, väldigt oförskämt och okänsligt

• Pellinell

Jag är rödhårig och har en ljuvlig rödhårig bebis och jag är bara stolt över vårt vackra röda hår

• The Riddler
    Pellinell skrev 2011-03-31 20:15:01 följande:
    Jag är rödhårig och har en ljuvlig rödhårig bebis och jag är bara stolt över vårt vackra röda hår
    As well as you should!
    Ni är unika. Alltid kul att vara unik =) 
  • kickan89

När jag var liten var min högsta dröm att vara rödhårig :P

• EvaC

Det finns väl ingen finare hårfärg än röd

• The Riddler
    EvaC skrev 2011-03-31 20:37:34 följande:
    Det finns väl ingen finare hårfärg än röd
    Svart och mellanbrunt =)
  • Nape

Åh, jag tycker det är så vackert med rödhåriga barn. Inget av mina är det, tyvärr (även om de är världens finaste, såklart). Jag känner flera rödhåriga personer som haft ett riktigt bra liv utan mobbing, så jag tror inte man automatiskt blir mobbad för en sån sak som hårfärg. Visst, om en mobbare siktar in sig på ditt barn kommer h*n att gå på om hårfärgen- för att det sticker ut. Men min stora son blev mobbad och han har verkligen INGENTING utstickande. Mellanblond, normalviktig, normallång, normala kläder,normala intressen osv.

• Signy

Jag tycker det är stört, svennigt och gränslöst omoget att bedöma bebisar och barn utifrån deras utessende. Alla barn är vackra.

• TantMy

Åhhhh,det som är så fint med naturligt rött hår!!!!
    Önskar jag själv fått det från start men har istället själv fixat till det  

Inte ska barn behöva bli retade för det idag när det finns folk som har alla möjliga konsitga färger i skallen...som inte ens ser naturligt ut!

Nääeee, det är så vackert med rött hår och det kulle jag vara stolt över om jag hade, eller mina barn!
    ...men jag har fått en massa fräknar istället *fniss* som jag är riktigt glad och stolt över att jag har...tyvärr har inte mitt barn fått dem!

• Thaleya

jag tycker personligen att orginellt rött hår (oange alltså) är hemskt fult.
    men aldrig att jag skulle fälla sådanna kommentarer.

min syster vill inget helldre än att få rödhåriga barn så klart att man kan tycka extremt olika här, men det är ingen anledning till att vara otrevlig.

jag tror inte ditt barn kommer bli mobbat pga av rött hår. han/hon kanske blir kallad ginger nångång men då är det nog mest på skoj, och de flesta männsikor lir retade för något ngon gång.

Svar på tråden Rödhåriga barn?!