• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • bastardized

Tycker enbart det är charmigt och har heller inte hört eller uppmärksammat att det skulle vara ett syfte till att bli utsatt av något negativt.

• Serahjay

Men det är ju skillnad på att färga håret rött (som jag själv har gjort) än att vara naturligt rödhårig.
    Det är två helt olika sorters röd.
    Hade jag fötts med denna färgen så hade jag vart lycklig... men inte fan är eldigt hår nå snyggt.

• mum27

Jag tror att många här på FL skulle behöva lära sej vara tacksam för livet och vad det ger.
    Rödhårig eller inte.... 

• elingabriella

Min kille är rödhårig och jättesnygg Skrattande Dock blir färgen mörkare och mörkare för varje år. Han har jättelätt att bli brun dessutom! Min snygging...

elingabriella.se - Mops & chihuahua
  • solemio

men det spelar väl ingen roll vilken färg på håret man ha........ha en vännina där minsta sonen är rödlätt och han är hur fin som helst!

• Lycka0610

Min dotter som snart är 5 år har ljusthår med lite tedens till rött men inte alls mycket!
    Sonen som är 9 månader ser jag bara mörkt hår än så länge!
    O deras pappa är rödhårig o hans systrar..

Jag tycker det är fint!

• astro

Rött hår är fränt!

Mitt röda blev brunt med tiden  
    Jag kompenserade med henna i flera år ...

Fast min faster, som var rödhårig, fick inte gå med familjen till kyrkan för "det var den ondes hårfärg". No kidding.
    (Detta var runt 1920.)

Röda anlag kan hoppa flera generationer och plötsligt dyka upp hos ett barn som inte har en enda rödhårig släkting i livet.  

• luslena

min son är rödlätt och har bara fått positiva reaktioner på detta förutom hos våra besök på barnkliniken då vi hadde problem med kolik och att han inte sov alls, läkarens enda förklaring var att  -så är det med rödlätta, de är extra känsliga, är ofta mer vakna och nyfikna, har mer problem med magen och så vidare, allt i hans beteende berodde på att han var rödlätt!? lät helt sinnessjukt i mina öron!?

• Barbalala
    luslena skrev 2011-04-01 08:48:13 följande:
    min son är rödlätt och har bara fått positiva reaktioner på detta förutom hos våra besök på barnkliniken då vi hadde problem med kolik och att han inte sov alls, läkarens enda förklaring var att  -så är det med rödlätta, de är extra känsliga, är ofta mer vakna och nyfikna, har mer problem med magen och så vidare, allt i hans beteende berodde på att han var rödlätt!? lät helt sinnessjukt i mina öron!?

Ha ha, jag kan inte annat än skratta när jag läser detta. Jag har fått höra en massa liknande saker.
    När jag var yngre och gick till sjukgymnasten i flera år och det inte blev bättre, så var det för att jag var rödhårig förstår ni!
    När jag var hos tandläkaren och bedövningen inte tog, trots 3 sprutor, så berodde det på att jag var rödhårig.
    När jag sprack vid förlossningen så berodde det också på att jag är rödhårig.

• lastchristmas

Klart han kommer att få det tufft. Kan jämföras med ett så kallat decemberbarn. Förmodligen får han problem med matematik, idrott och slöjd. Kommer att drabbas av arbetslöshet, utanförskap och det föreligger en ökad risk för kriminalitet.

Svar på tråden Rödhåriga barn?!