• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • mamma till 2 frön

Jag har världens sötaste och rödhåriga dotter. Inget barn i vår vännkrets får så mycket uppmärksamhet för sitt utseende som hon! Mest är det kommentarer om hur söt hon är och vilket underbart hår hon har. Vi har stärkt henne sedan födslen bara föratt hon själv ska kunna ignorera om det kommer kommentarer och peppar, peppar så är hon stoltare än en tupp över sitt guldhår. Vi fick oxå liknande kommentarer när hon var liten som du TS och de bemötte jag alltid med -Tror du, det hoppas jag verkligen inte så vacker färg som hon har. Lika så konstaterar jag kort när någon undrar vart hon fått sitt röda hår från att jag är blond och blåögd medan mina föräldrar är mörkbruna med bruna ögon. Dottern har samma röda ton som oljad ek har så när hon sitter mot vår sänggavel smälter hon in med den. Hon själv brukar jämföra sig med en släktings tollare, vi har samma pälsSkrattande .
    I dagens tider när ingen har sin egen hårfärg känns detta löjligt. Finns försjutton 6-åringar som har slingor mm! En gammal kvarleva med fördomar som hårfärg och temprament. Rött hår och blekt skinn är ju dessutom grundfärger från norden vi andra är ju mixar och "invandrare". 

• så mycket bättre

Jag tycker att det är fantastiskt fint med rött hår!

Min svärmor jobbade på dagis och där var det ett barn som hade rött hår och blev retad för det. Då sa min svärmor till honom
    - Vill du veta en sak, att du är speciell för du har guldhår!
    Han blev jättelycklig och när de andra barnen retade honom sen så sa han
    -NEJ! För jag har faktiskt GULDHÅR!

Vad jag förstod så lät han dem inte reta honom efter det. Tyvärr kommer det alltid att finnas osäkra barn som använder elakhet för att själva försöka må bättre, och det enda man kan göra är att ge sina egna barn självkänsla och förmågan att se just det att den elaka faktiskt mår dåligt och inte är någon att se upp till.

Försök bara att se till att din son inte hör att de vuxna säger sådär. Säg ifrån!

• Tiltu
    Niiskuneiti skrev 2011-03-31 19:42:07 följande:
    OJ! Du går långt, inte bara ogillar du färgen utan du ogillar personen (ist för att skriva att du inte gillar rött hår). Härligt att ha en mamma som tänker så om sitt barn?

Nej, jag är inte rödhårig. Jag tycker bara tråden spårar ur mer och mer...

Och att rödhåriga barn retas förvånar mig inte när vuxna människor har den här attityden gentemot dem. Inte ok.

Ja personen som är anledningen tll att jag inte tycker om rödhåriga HATAR jag..

Spåra ur o spåra ur.. de finns ju dom som inte tycker om blonda.. o brunetter..

Nova o Jenna
  • så mycket bättre
    Tiltu skrev 2011-03-31 19:34:46 följande:
    Jag gillar inte rödhåriga... tyvärr så har ett av mina barn fått den enligt mig dåliga genen .. rödlätt, med ljusa ögonfransar!  Eller ultrablond som min man säger..

Men jag älskar henne iaf. Tror hon kommer bli blond o sen råttfärgad när hon blir äldre eller jag hoppas de iaf. för jag va oxå rödlätt i kaluffsen när jag va bebis. Annars blir det jobbigt o förklara för henne varför jag inte gillar rödhåriga.

Speciellt om personen har brun/gul färg på ögonen oxå o massa fräknar eller knallblå färg på ögonen.. Jag vänder bort blicken direkt!
    Det gick en juicereklam på tv förut med en rödhårig tjej.. jag bytte kanal.

Och jag har varit och pratat med psykolog ang detta pga att folk tyckte att det inte va frisktbeteende och nej jag är inte sjuk i huvudet eller onormal. Så kan det vara. Och jag är inte ensam heller.

Men snälla du, jag hoppas verkligen att du aldrig nånsin kommer nämna att du inte gillar rödhåriga för din dotter!!!!!
  • Tiltu
    The Riddler skrev 2011-03-31 19:37:18 följande:
    Rödhåriga damer kan vara dödligt vackra
    Men dem är en minoritet antar jag. 
    Skål
    Nova o Jenna
  • Tiltu
    SigridA skrev 2011-03-31 19:49:56 följande:
    Men snälla du, jag hoppas verkligen att du aldrig nånsin kommer nämna att du inte gillar rödhåriga för din dotter!!!!!
    nej de klart jag inte gör... jag går ju inte runt o snackar om det!

Ni skulle ändå aldrig förstå.
    Nova o Jenna
  • poden

Har bara läst Vad TS har skrivit: 

En av mina minnsta småbröder är Röd lätt å de är ju hur fint som hälst :D
    Å dessa underbart gulliga fräknar till de :) Han går i förskolan nu (visst de är en liten mindre skola) men inte blir han retad inte å alla andra i syskonskaran är blonda/mörkblonda.
    Nu väntar ja själv en liten både pappan till den lilla å ja va nästan vita i håret för att vi var så blonda. Men jag har då inget emot om vi skulle få en liten rödlätt knallhatt :D
    De är ju roligt med en unik färg för ja tycker ja bara ser nästan blonda,bruna eller svarthåriga barn. De är inte ofta man ser ett barn som är rödlätt. Inte gör ja de iaf å de tycker ja är lite synd.

• drömmaromsmått

Älskar mitt röda hår har själv lite svårt att placera vart på den röda skalan jag hamnar eftersom jag har många olika nyanser i håret.

Visst att jag tycker mitt hår är fint men inte att det är så speciellt.. det är lite underligt när det kommer fram folk och vill känna på håret´, har hänt att folk jag mött första gången och som har sett bilder på mig på t ex min blogg har bett om att få känna, när jag var gravid var håret dessutom extra tjockt och då kom det fram en kvinna på coop och ville känna på det likadant med min barnmorska jag berättade om fascinationen vid mitt hår så sa hon att hon alltid tittat extra på det och gärna ville känna lite hon också.. ok creepy.. Förvånad

Dottern verkar vara rödhårig men man vet ju aldrig hur det blir i slutändan hon är bara 5månader och alla som kommenterat hennes färg har varit positiva.

Tycker inte att det var så mycket prat om mitt hår när jag var liten, visst någon gång kom det väl någon enstaka kommentar om att mitt hår brann eller dyl när jag var liten men det var inte direkt något jag blev retad för tvärtom har det varit mest positiva kommentarer jag har fått.

• Tiltu

Nu lämnar jag er, så ni behöver inte slösa tid på det jag skrev.

Jag älskar mina barn, jag hatar att jag har fördommar emot rödhåriga!  Jag kanske tom älskar mitt yngsta barn lite mer för att lätta på samvete.. säkert.

Nova o Jenna
Svar på tråden Rödhåriga barn?!