• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • cocos87
    Lilla Essi skrev 2012-02-27 14:42:33 följande:

Pingvinanie: Då tror jag att chanserna för ett rödhårigt knytt är ganska så stora. De sista jag hörde var att anlagen måste finnas på båda sidor, och det gör det ju hos er. Finns det på båda, så ska det vara rätt stor chans. När E föddes hade han jättemycket mörkrött hår i nacken, men inget på huvudet. Såg fantastiskt roligt ut. Nu har det ljusnat lite, men färgen är fortfarande helt underbar.

Fast det tror jag inte stämmer, i min släkt har ingen rött hår. Alla är brunetter eller blonda, pappan till barnen är från costa rica så han är alltså svarthårig och bruna ögon men ändå fick vi en son med stora blå ögon och rött hår
  • Regnig måndag
    cocos87 skrev 2012-02-27 14:47:45 följande:
    Fast det tror jag inte stämmer, i min släkt har ingen rött hår. Alla är brunetter eller blonda, pappan till barnen är från costa rica så han är alltså svarthårig och bruna ögon men ändå fick vi en son med stora blå ögon och rött hår
    De har väl kommit fram till att det är betydligt krångligare än så?

Som svar på TS:

Helt ärligt tycker jag att det är skitfult med rött år men det är inget jag skulle säga till någon IRL för sånt gör man bara inte. Det kanske beror på att det inte finns någon rödhårig vare sig i familj, bland vänner eller kollegor. Är ni verkligen så ovanliga?

Mest troligt hade jag tyckt annorlunda om någon av er funnits i min närhet och med all säkerhet om något av mina barn hade blivit det.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Diii

Jag har en flicka som är röd hårig och bara massa komplimanger. Nu i november fick vi våran lilla kille oxå rödhårig. Ingen av oss är röda. Men vi bägge har det inom släkten.

• EvelinasSyster

Alltså ställ en lång, senig, RÖDHÅRIG kille framför mig och jag ligger på marken som en blöt fläck. Sjukt jävla snyggt!

~ The only thing that matters is the next 90 minutes! ~
  • zingoalla

Men jag älskar rött hår Det är så fint, skulle själv vilja ha riktigt mörkrött hår. Är bara lite rödlätt med mycket fräknar. Det är ju nackdelen som nån skrev att hyn ofta är känslig. Min yngsta dotter är röd i visa ljusken, lite svårt att bestämma hennes hårfärg

Och hur kan man överhuvud taget fälla dumma kommenater för en viss hårfärg? fattar liksom inte det. Ens personlighet sitter väl inte i hårfärgen?

Även om det påstås att rödhoriga är en ening temperamentsfulla , kan ju isf förklara en del på dottern

Nej du TS var du väldigt glad o stolt över ditt rödhåriga barn

Svar på tråden Rödhåriga barn?!