Busungarnas mamma skrev 2011-09-15 22:53:02 följande:
Idag har vi hämtat hem vagnen.
Vi var ute en halvtimma förut på en liten premiärtur, så fick Felix och Måns leka av sig lite på lekplatsen.
I morgon kommer neovård i hemmet till oss igen.
De kommer varannan dag och väger, pratar om maten osv.
Riktigt skönt att de kommer, för då kan man passa på att fråga olika saker om sådant man undrar.
Vi blir antagligen helt utskrivna under nästa vecka.
Ikväll har Alice dragit bort sin sond, frågan är om de sätter dit en ny eller inte.
De äter i stort sett bara flaska nu och vi behöver nästan inte sondmata något.
Sedan ligger de vid bröstet när de själva vill.
Jag börjar redan tröttna på att pumpa, men än tänker jag minsann inte sluta.
Jag håller tummarna för att mjölken inte sinar för fort bara, jag har inte nog med mjölk så varannan flaska får de blandat med Pre Nan.
Hur mycket borde jag få ut nu efter 15 dagar?
Oftast blir det runt 60 ml men ibland 100 ml.
Nu äter de 55/60 ml vid varje mål.
Måste säga att jag är väldigt nöjd med TryggHansas gravidförsäkring (den för 1050 kr)
Jag ringde dem igår och på måndag får vi 4000 kr insatt på kontot.
200 kr per barn och dygn på neo.
Hoppas ni andra mår så bra ni bara kan.
Känner att jag missar en del...Det är verkligen svårt att få tiden att gå ihop emellanåt.
Nu förbereder sambon flaskorna till tjejerna, så bäst att jag slutar skriva.

Vad skönt att det funkar bra med hemsjukvård, och riktigt skönt också att det funkat bra med försäkringen (vi har samma nämligen, man vet ju inte om det kommer behövas).
När det gäller mjölkmängd är det enormt svårt att säga något alls egentligen. Att pumpa är svårt, jag vet att jag skrivit det förut, men jag är en av många som har svårt att få ut nästan något alls med pump trots att jag har stora mängder mjölk, men en pump är något helt annat än när barnet suger själv helt enkelt.
Att ha ett barn i famnen, allra helst snuttandes lite lätt medan man pumpar på andra bröstet brukar vara enklaste sättet att få igång utdrivningen, men att komma dit att utdrivningsreflexen sätter igång är det som kan vara krångligt speciellt vid pumpning. Har du fått syntocinonnässpray? Se till att få det annars, det gör att man släpper ifrån sig mjölken lättare.
Krånglande utdrivningsreflex - kan påverkas av stress och sömnbrist och allt möjligt - är en av de vanligaste orsakerna till att mjölkmängden upplevs minska (och krånglar utdrivningen så blir det ju en ond cirkel, ju mindre mjölk man får ut, desto mindre tror ju kroppen att den behöver producera så det blir liksom en självuppfyllande profetia).
Ska man dra fakta kring hur man ökar mjölkmängden mest så är det ju vila, mycket vätska, mycket mycket tid hud mot hud med barnen och amning/pumpning så ofta och så länge som möjligt som gäller. Brösten producerar mer mjölk ju "tommare" de är. Man kan aldrig öka mjölkmängden genom att låta brösten vila eller ha längre tid mellan pumpningarna/amningarna, det är tyvärr en gammal allmänt vedertagen sanning som jag vet att till och med många BVC pratar om, men det stämmer inte.
(Om man säger så här, det finns en anledning till att spädbarn oftast vill maratonamma fyra-fem-sex timmar i sträck utan uppehåll varje kväll, även om det känns som att det inte finns någon mjölk kvar till slut så är det mycket effektivt för att öka produktionen... Det är inte för att de är hungriga eller för att inte mjölken räcker till utan ett helt normalt amningsmönster hos spädisar.)
Som sagt, pumpning är svårt att få till - kör på så länge du orkar och tycker att det är värt det.
Måste bara länka till ett riktigt bra och värdefullt blogginlägg om tidiga amningssignaler hos spädbarn - enormt viktig kunskap för alla som vill amma, men som ofta BB och BVC är direkt usla på att lära ut.
http://sagogrynet.wordpress.com/2011/09/13/tidiga-signaler/ . (Hennes inlägg om fetthalt i bröstmjölk är också väldigt intressant, för den som vill ha merläsning.)